Ťažba soli na obrovskej ploche v Bolívii

Svetlo je tu nemilosrdné a vzduch riedky. Najväčšia soľná rovina na svete je náročnou skúškou pre ľudí aj stroje. Vodič Dario Machaca Colque po nej jazdí s nákladnými vozidlami už viac ako 30 rokov.

Salar de Uyuni, Bolívia.

Každoročne sa z roviny Salar de Uyuni v Bolívii vyťaží asi 25 000 ton soli.

Dario Machaca Colque.

Vodič Dario Machaca Colque pracuje v soľnej púšti už viac ako 30 rokov.

Prvé ranné lúče slnka vychádzajú spoza vrcholov hôr, ktoré obklopujú soľnú rovinu. Vietor nad nekonečnou šíravou fúka čoraz rýchlejšie a ostrý studený vzduch štípe líca. Nováčikovi riedky vzduch spôsobuje miernu bolesť hlavy.

„Začal som jazdiť na nákladných vozidlách Volvo ako 14-ročný a nikdy som neskúšal iné značky,“ hovorí Dario Machaca Colque, keď nasadá do kabíny svojho Volvo FH16 zaparkovaného pred jeho domom v mestečku Colchani. 

Rovina Salar de Uyuni alebo Salar de Tunupa, ako ju volajú miestni Indiáni, sa nachádza v regióne Potosi na západe Bolívie. Najväčšia soľná rovina na svete zaberá rovnaké územie ako mesto Los Angeles a tvorí ho 10 583 štvorcových kilometrov husto nahromadenej soli.
 
Dnes Dario naloží a prepraví soľ vyťaženú zo soľnej roviny. Skôr, než sa vydá na cestu, vyzdvihne nakladačov, ktorí mu budú pomáhať. Čaká ich náročný pracovný deň. Veľký príves naložia manuálne 25 tonami soli len s pomocou jednoduchých lopát. Dario preto nezabudne pre nakladačov zobrať obed a nápoje.

„To sú Edgar a jeho brat Ivan. Tiež pochádzajú z tohto mesta. Tu pozná každý každého,“ hovorí pri príchode oboch nakladačov Dario.

Edgar a Ivan sa vyšplhajú do prívesu, kde už sedí ich otec Paulino, ktorý je tiež nakladač. 

Po každej druhej jazde v soli dôsledne umývame nákladné vozidlá vodou. Potom ich nastriekame olejom a mazadlami, aby sme ich ochránili počas ďalších ciest.

Dario Machaca Colque

vodič nákladných vozidiel

Nakladači v zadnej časti vozidla.

Dario Machaca Colque potrebuje pri každej úlohe pomoc malého tímu nakladačov.

Pred 40 000 rokmi bolo celé toto územie prehistorickým jazerom. Keď voda opadla, vznikla soľná rovina. Keď vozidlo vyrazí na obrovskú náhornú plošinu, soľ vŕzga pod kolesami. Tie za sebou nechávajú veľké osemuholníkové stopy. Cesta celkom zmizne v bielej prázdnote. Dario sa orientuje podľa pohorí v diaľke. Toto územie pozná výnimočne dobre.

„Povrch naozaj tvoria dve vrstvy stlačenej soli, horná a dolná. Medzi nimi je vrstva blata. Nie je nebezpečné jazdiť na soli, ale keď sa stratíte z obvyklej cesty, môžete sa dostať do problémov. Na niektorých miestach je povrch mäkší a kamión môže uviaznuť hlboko v soli.“

Slnko stúpa nad obzor a pre lúče, ktoré sa odrážajú od bieleho povrchu, je nutné používať slnečné okuliare. Dariove mozoľnaté ruky a vrásky v kútikoch očí svedčia o tom, že celý život strávil ťažkou prácou v neustálom súboji s neľútostným svetlom. Na soľnej rovine Dario pracuje vyše 30 rokov.

„Ľudia, ktorí tu žijú, sú však silní a zdraví. Soľ je dobrá na artritídu a bolesti kĺbov,“ vysvetľuje s úsmevom Dario.

Za tie roky Dario vyskúšal viacero vozidiel Volvo. V súčasnosti vlastní dve vozidlá Volvo FH16 z roku 2006 s 610 konskými silami. Sám ich doviezol z Európy. Na Dariovom nákladnom vozidle ešte nájdete nálepky predchádzajúcich majiteľov, logistickej spoločnosti DFDS v Nemecku.

„Niekedy v budúcom roku mám v pláne kúpiť si nové nákladné vozidlo Volvo, model 2008. Doveziem ho zo Švédska.“ 

Nákladné vozidlo jazdí cez soľnú rovinu.
Nakladanie soli.

Soľ sa musí nakladať ručne, len s pomocou lopát.

Dario je spolu s 23 ďalšími vodičmi členom „Družstva 11. júla“, ktoré je združením vodičov s vnútroštátnymi aj medzinárodnými prepravnými zákazkami z tohto územia a späť. Cesty v okolí soľnej roviny sú zlé a vzdialenosti sú obrovské. Preto sa soľná rovina využíva ako priechod k regiónu Oruro na severe, k regiónu Cochabamba na severovýchode a do susednej krajiny Čile na západe.

V rámci družstva majú vodiči vlastné nákladné vozidlá, ale spoločne sa zúčastňujú na správe. Náklady a zisky sa rozdeľujú medzi členov družstva.

Pre Daria a jeho kolegov sú vozidlá Volvo jednoznačnou voľbou – 20 z 23 vozidiel v družstve tvoria nákladné vozidlá Volvo.

„V zime je tu niekedy veľmi chladno a niektoré iné nákladné vozidlá jednoducho nenaštartujú. Cesty v okolí soľnej roviny sú veľmi hrboľaté. Iné nákladné vozidlá sa trasú od základov, tečie z nich a ich motor nepracuje hladko. To sa u značky Volvo nestáva. Vozidlá značky Volvo sú odolné a vydržia tieto drsné podmienky.“

Soľ urýchľuje koróziu, čo sťažuje prácu s vozidlami. Dario vysvetľuje, že je nutná častá údržba:

„Po každej druhej jazde v soli dôsledne umývame nákladné vozidlá vodou. Potom ich nastriekame olejom a mazadlami, aby sme ich ochránili počas ďalších ciest.”

Každoročne sa z roviny Salar de Uyuni vyťaží asi 25 000 ton soli. Proces ťažby je jednoduchý, ale náročný na pracovnú silu. Predtým, než sa naloží, sa musí vlhká soľ manuálne navŕšiť na hromadu, aby cez noc vyschla.

V tejto oblasti je soľ dostatočne pevná, takže sa dá po nej bez problémov jazdiť s ťažkými nákladnými vozidlami, no tam je mäkšia...nákladné vozidlá sa môžu ľahko preboriť.

Dario Machaca Colque

vodič nákladných vozidiel

Nekonečnú bielu šíravu náhle narušia siluety v diaľke. O chvíľu sú už hromady soli v tvare pyramídy viditeľnejšie. Dario zastaví, vystúpi a vysvetlí Edgarovi, Ivanovi a Paulinovi spôsob práce. Najprv sa naložia prvé tri hromady soli na jednu stranu prívesu, potom sa nákladné vozidlo otočí a na druhú stranu sa naložia ďalšie tri hromady.
 

Nakladanie soli do vozidla.

Rovina Salar de Uyuni na svete zaberá rovnaké územie ako mesto Los Angeles a tvorí ho 10 583 štvorcových kilometrov husto nahromadenej soli. Po naložení prepravuje Dariove nákladné vozidlo 25 ton soli.

„Je dôležité nakladať z oboch strán, aby vznikla rovnováha,“ vysvetľuje Dario.

He points out into the distance.

„V tejto oblasti je soľ dostatočne pevná, takže sa dá po nej bez problémov jazdiť s ťažkými nákladnými vozidlami, no tam je mäkšia...nákladné vozidlá sa môžu ľahko preboriť. Nákladné vozidlá tam v soli môžu uviaznuť.“

Soľná rovina je teraz suchá, ale v lete ju počas obdobia dažďov zaplaví neďaleké jazero Popoo a pokryje ju vrstvou vody. Na niektorých miestach môže byť aj meter hlboká.

„Preto si v meste Colchani robíme zásoby soli vopred a nakladáme odtiaľ. Počas obdobia dažďov na soľnej rovine nepracujeme my ani producenti.“

Paulino, Edgar a Ivan naložia na príves posledných niekoľko lopát soli. Práca trvala takmer tri hodiny. Do mesta Colchani ich potom odvezie jedno z mnohých áut, ktoré pracujú v tejto oblasti v odvetví turizmu.

Skôr, než sa Dario vydá na cestu späť, zastihne ho púštna búrka. Vietor sa prihnal z neďalekých kamenných púští a na obzore vytvára hnedé pieskové mračná. Na soľnú rovinu padá jemný prach.

Dario čaká v kabíne vozidla, kým sa búrka utíši.

„Väčšinou netrvá dlhšie než hodinu, kým sa vyčerpá,“ hovorí Dario. Zapne rádio, kde moderátor rýchlo hlási miestne krátke správy.

Má pravdu, búrka prejde. Keď Dario štartuje, hrozivé mraky sa už vzďaľujú od soľnej roviny.
 

Video zo súostrovia Lofoty.

Volvo je ideálna voľba pre prácu na soľných rovinách. Až 20 z 23 vozidiel tejto značky je v súčasnosti nasadených v teréne. Dario Machaca Colque si nákladné vozidlá Volvo sám doviezol z Európy.

Nákladné vozidlo

Technické údaje: Ťahač Volvo FH16 s brazílskym prívesom od spoločnosti Randon. Toto nákladné vozidlo z roku 2005 je určené na veľké vzdialenosti a prepravu ťažkého nákladu. Má 16,1-litrový šesťvalcový motor s výkonom 610 koní a krútiacim momentom 2 800 Nm pri 1 000 – 1 500 ot./min.

Ako sa používa: Používa sa na medzinárodnú a vnútroštátnu prepravu bóraxu a síry z baní v tejto oblasti a soli zo soľných rovín. Typická úloha trvá 14 – 18 hodín. Približne 70 000 km/rok.

Súvisiaci obsah

Ako ostať nažive na jednej z najnebezpečnejších ciest na svete

Juan Manuel Manrique jazdí 45 rokov po jednej z najnebezpečnejších ciest na svete a tomu, že je stále nažive, vďačí obozretnosti, zručnosti a skúsenostiam. Toto je priechod Paso de los Caracoles v Čile....

Volanie divočiny – deň prepravy afrických byvolov

Práca prepravcu zvierat v prírodných rezerváciách Južnej Afriky si nevyžaduje len mimoriadne vodičské schopnosti, ale aj odvahu....

Rekultivácia morského dna

Najväčšie mesto Nigérie postupne mení podobu. Z pôvodného plánu na ochranu erodujúceho pobrežia mesta Lagos sa postupne stal najväčší stavebný projekt v Afrike s názvom Eko Atlantic – nové územie, ktoré sa stavia na ploche získanej z mora....

Filtrovať články

5 true 5