Trucks

Prvé vozidlo Volvo FH16 v Grécku

Dôsledky gréckej dlhovej krízy zanechali na logistickom sektore silnú stopu. Napriek ťažkým podmienkam sa spoločnosť Marinos Vasilopoulos International Transport rozrastá.
Elias Marinos.
Elias Marinos, majiteľ spoločnosti Marinos Vasilopoulos International Transport, ktorá nielen odolala gréckej hospodárskej kríze, ale dokonca sa rozrastá.

Dôsledky gréckej dlhovej krízy zasadili logistickému sektoru silný úder. Napriek ťažkým podmienkam sa spoločnosť Marinos Vasilopoulos International Transport rozrastá.

Dlhová kríza, ktorá priviedla Grécko na pokraj úpadku, trvá už šesť rokov. Zatiaľ čo v minulosti banky poskytovali miestnym podnikom štedré podmienky získania úveru, teraz nemajú zdroje. Podnikateľské prostredie v krajine je neľútostné.

 

„Všetci sme, samozrejme, pocítili účinok krízy,” hovorí Elias Marinos, majiteľ spoločnosti Marinos Vasilopoulos International Transport. 

Celkový počet podnikov registrovaných v IKA, najväčšom gréckom fonde sociálneho zabezpečenia, sa od roku 2008 znížil o 119 000 subjektov alebo 38 percent. 

Z logistického hľadiska ukončili činnosť stovky prepravných spoločností. Napriek tejto prudkej hospodárskej recesii existuje stále niekoľko podnikov, ktoré sa udržali na trhu, prípadne sa rozrástli: jedným z nich je Marinos Vasilopoulos International Transport, prepravná spoločnosť, ktorá prevádzkuje 62 nákladných vozidiel a prepravuje chladené potraviny po celej Európe. 

„Kríza dohnala grécke prepravné spoločnosti k mimoriadne prepracovanej organizácii a kontrole výdavkov s cieľom udržať sa nad vodou, ale to pre nás nie je nič nové. Vždy sme postupovali rozvážne, rozrastali sme sa krok za krokom a sústredili sme sa na získanie prvotriednych zákazníkov.”

Spoločnosť so sídlom v meste Megara, približne 50 kilometrov od Atén, čelila kríze, odolala a začala sa rozrastať, pričom medzi rokmi 2008 a 2014 kúpila päť nových nákladných vozidiel. Spoločnosť Marinos Vasilopoulos International Transport má vo svojom vozidlovom parku 15 nákladných vozidiel Volvo z celkového počtu 62 modelov a nedávno kúpila úplné nové Volvo FH16 – prvé v Grécku. 

V období, keď bolo pre grécke prepravné spoločnosti jednoduché získať úver vďaka štedrým pôžičkám v bankách, niekedy nakúpili viac nákladných vozidiel ako symbol prosperity, ale Elias Marinos vždy počkal, kým mal dosť zákaziek na využitie každého nového nákladného vozidla.

Zatiaľ čo všetci ostatní utrácali, my sme stavili na opatrnosť a vďaka tomu sme sa vyhli dôsledkom krízy.

Marinos Vasilopoulos kúpil svoje prvé nákladné vozidlo Volvo (model F12) v roku 1985, keď sa spoločnosť rozrastala, aby pokryla viac medzinárodných prepravných úloh. Dimitrios Marinos, otec Eliasa Marinosa, bol v tom čase majiteľom a Elias pracoval ako vodič. Kvalita nákladných vozidiel Volvo, ako aj silné pracovné partnerstvo so spoločnosťou Saracakis Brothers, dovozcom a distribútorom spoločnosti Volvo Trucks v Grécku, sú dôvodom, prečo uprednostňuje túto značku takmer 30 rokov, odkedy sa vozidlový park rozšíril o prvé nákladné vozidlo Volvo.

„Môžete si napríklad zaobstarať lacnejšie jazdné nákladné vozidlo, ale modely Volvo vydržia aj v náročných podmienkach. Ich kvalita je rozpoznateľná v každom detaile – napríklad kvalita prevodovky je vynikajúca.” 

Keď rozpráva o novom vozidle FH16, prvom v Grécku, jeho oči sa rozžiaria. Krátko po kúpe prvého modelu na konci roka 2013 zvažuje nákup druhého. 

Prevádzkovanie gréckej logistickej spoločnosti nebolo nikdy ľahké. Cesty v tejto krajine sú kopcovité a úzke, a premávka smerom do hlavného mesta Atény s 3,8 miliónmi obyvateľov často stagnuje. Trajektové spojenie na rôzne ostrovy a do iných krajín znamená, že každé nákladné vozidlo musí prísť vždy načas, inak hrozí, že bude čakať niekoľko hodín na ďalší spoj.

Zbožňujem náročnosť práce a riešenie problémov. Je to ako šachy.

Jedným z hlavných dôsledkov krízy, je ešte väčší tlak na diaľkovú prepravu v Grécku než kedykoľvek predtým. Kvôli problémom s likviditou museli mnohí zákazníci odložiť svoje objednávky až na poslednú chvíľu.

„Veľakrát čakajú, až kým nedostanú peniaze. Ak nemajú peniaze, nevykonajú objednávku a často dostaneme informácie o objednávke v poslednej minúte.”

Prostredie maloobchodu sa za posledných päť rokov trvania krízy tiež dramaticky zmenilo. Na gréckom maloobchodnom trhu, ktorý pozostával najmä z menších rodinných podnikov, postupne preberajú kontrolu veľkí hráči. Prepravné spoločnosti zúrivo bojujú o klientov s dobrým úverovým ratingom. Preteky o zaistenie spolupráce s veľkými reťazcami supermarketov, akými sú Makro a Voudouris, najväčším výrobcom mäsa v Grécku, boli náročné. Z tohto dôvodu je kľúčové získať a udržať si týchto veľkých zákazníkov.

„Zbožňujem náročnosť práce a riešenie problémov. Keď do seba všetky komponenty zapadajú: Je to ako hrať šachy,” hovorí Elias Marinos – jedna z hier, ktorú obľubuje. (V kancelárii sa vyníma šachovnica so striebornými a zlatými figúrkami.)

Náročná a často vyčerpávajúca práca mu nevadí. V mladosti pracoval ako navigátor vodičov nákladných vozidiel a neskôr ako dvadsiatnik prebral úlohu vodiča, vďaka čomu má iný pohľad na prácu a život než jeho rovesníci. 

„Získal som väčší rozhľad. Naučil som sa, že treba tvrdo pracovať.”

 

Vozidlový park

Vozidlá:  62 nákladných vozidiel vrátane 15 modelov Volvo:

  • Jedno nové Volvo FH16 s výkonom 750 k, jednotka ťahača 4×2 s kabínou XL.
  • Dve klasické vozidlá FH16 s výkonom 700 koní, motorom Euro 5, jednotkou ťahača 4×2 a kabínou XL.
  • Štyri klasické vozidlá Volvo FH16 s výkonom 600 koní, motorom Euro 5, jednotkou ťahača 4×2 a kabínou XL.
  • Osem vozidiel FH s výkonom 480 koní, motorom Euro 5, jednotkou ťahača 6×2 a kabínou XL.

Väčšina nákladných vozidiel je vybavená prevodovkou I-Shift.