Trucks

Skúsený vodič nákladných vozidiel sa podrobil skúške na kanadských horských cestách

Vodič nákladného vozidla Rod Stanley už 18 rokov prepravuje ťažké náklady. Kľukaté horské cesty a obmedzená doba jazdy v západnej Kanade pre neho predstavujú náročnú skúšku aj napriek dlhoročným skúsenostiam.
Vydajte sa s vodičom nákladných vozidiel Rodom Stanleym na cestu cez odľahlú divočinu a nedotknuté krásy západnej Kanady v tejto epizóde seriálu Svet vodiča.

Nebo nad mestom Stewart v Britskej Kolumbii je zatiahnuté. Oblaky zahalili vrcholky hôr, ktoré obkolesujú novo vybudovaný prístav na vzdialenom konci hlbokej zátoky pri hranici s Aljaškou. Smerujú sem veľké nákladné lode z celého sveta s ťažkými nákladmi, ktoré treba prepraviť stovky kilometrov do vnútrozemia.

Na rozbahnenej zemi pri nakladacej rampe sa vodič nákladných vozidiel Rod Stanley a jeho kolegovia snažia naložiť 66-tonovú spracovateľskú jednotku na náves. Prvý pokus je neúspešný, pretože náklad príliš zaťažuje zadné nápravy, takže po chvíľke rozmýšľania sa rozhodnú obrátiť spracovateľskú jednotku naopak, aby nákladné vozidlo – Volvo VNX s výkonom 600 koní a prevodovkou I-Shift – nieslo väčšinu hmotnosti. Tentoraz to ide lepšie. „Teraz už len musíme skontrolovať rozloženie hmotnosti na každej náprave, a ak bude všetko v poriadku, sme pripravení vyraziť,“ hovorí Rod.

Spolu s kolegami však musia najprv počkať do večera. Cesty medzi mestom Stewart v Britskej Kolumbii a hranicou susednej provincie Alberta sú úzke a kľukaté. Na tomto prvom úseku z celkovej trasy 1 500 kilometrov, ktorú musí Rod s nákladom prejsť, musí absolvovať jazdu po niekoľkých mostoch, ktoré nie sú ideálne pre nákladnú dopravu. 

Nechcem ani pomyslieť na to, čo by sa stalo, keby sme tu v tme dostali defekt.

Cesta po tejto trase si vyžaduje výskumnú inžiniersku činnosť a špeciálne povolenie od provinčných orgánov. Povolenie na jazdu cez Britskú Kolumbiu platí len v noci a na cestách, kde nie je povolená iná premávka, aby sa neohrozila bezpečnosť ostatných účastníkov. Preto je už takmer tma a vonku ani nohy, keď Rod a jeho kolegovia vyrážajú z mesta Stewart.


„Cestovanie v noci má svoje nevýhody. Za denného svetla je všetko oveľa ľahšie, pretože vidíte, čo robíte – zatiaľ čo v noci si musíte vystačiť s baterkou. Nechcem ani pomyslieť na to, čo by sa stalo, keby sme tu v tme dostali defekt,“ hovorí.

Nočná jazda v tejto časti Kanady je náročná aj z toho dôvodu, že lesy lemujúce vozovku z obidvoch strán sú plné medveďov a iných divokých zvierat. Hoci má Rod pred sebou aj za sebou sprievodné vozidlá, musí byť veľmi opatrný a vždy pripravený na prudké spomalenie alebo obchádzanie prekážok.

„Cez túto severnú oblasť krajiny jazdím väčšinu života a naozaj to tu zbožňujem. Mám však stále obavy z divokých zvierat, pretože stačí len okamih nato, aby na vás niečo vybehlo. Minulú zimu mi jedno skočilo do cesty, keď som išiel sám po náklad. Zahynulo, takže si vždy robím starosti. Zatiaľ sa mi však v meste Stewart vždy darilo.“

Rod pracuje štyridsať rokov ako vodič nákladných vozidiel, pričom posledných osemnásť rokov pracoval pre Mammoet, globálnu prepravnú spoločnosť, ktorá sa špecializuje na ťažké náklady. V priebehu rokov jazdil veľakrát s nákladmi, ktoré vážili viac ako 500 ton, takže hmotnosť prepravovanej spracovateľskej jednotky sa nejaví dôležitá. Rod je však presvedčený, že cestné podmienky v Britskej Kolumbii zhoršujú prepravu nákladu vzhľadom na jeho veľkosť, hmotnosť a šírku.

„Každá práca je iná. To je niečo, čo som zistil a vďaka čomu som po všetkých tých rokoch stále nestratil záujem. Páči sa mi aj tímová práca a všetky logistické a plánovacie činnosti s ňou spojené,“ hovorí a dodáva:

„Ako vodič nákladného vozidla som si počas prvých rokov užil dosť osamelej jazdy – celé dni bez pohľadu na známu tvár. Mám radšej tento druh práce, pretože tu viacero ľudí pracuje ako tím a stali sa z nás veľmi dobrí kamaráti. Zvykol som si na to a už by som sa nechcel vrátiť k osamelej práci.“

Ako vodič nákladného vozidla som si počas prvých rokov užil dosť osamelej jazdy – celé dni bez pohľadu na známu tvár..

Táto jazda má pre Roda a jeho kolegov mimoriadny význam, pretože ide o prvú skúšobnú jazdu na nákladnom vozidle Volvo. Spoločnosť Mammoet, pre ktorú s kolegami pracujú, považuje bezpečnosť za jednu zo svojich základných hodnôt – rovnako ako spoločnosť Volvo Trucks – a Rod je príjemne prekvapený po oboznámení sa s novým nákladným vozidlom.

„Je to naozaj vydarené nákladné vozidlo. Má dostatočný krútiaci moment a výkon, je plynulé, pohodlné a priestranné – podľa predstáv každého vodiča. Najmä pohodlie je na vyššej úrovni, než som zvyknutý. Všimol som si tiež, že všetky spínače sú na dosah ruky a že nemusíte spustiť zrak z vozovky. Pre bezpečnú jazdu je dôležité oboznámiť sa s nákladným vozidlom, čo je teraz našou hlavnou prioritou,“ vysvetľuje.

Počas prvých dvoch nocí jazdí Rod s kolegami v čase od 22.00 do 6.00 ďalšieho rána. Tretia zmena začína neskôr, o polnoci, pretože keď sa náklad prepraví cez hranice do provincie Alberta, povolenie platí len na jazdu cez deň. Rod vysvetľuje, že jednou z najväčších nástrah tejto misie je zmena z nočnej jazdy na dennú. Telo je zmätené, a preto je medzi zmenami ťažké riadne si odpočinúť, aj keď je na to dosť času.

Dopraje si preto čerstvý vzduch, pije osviežujúce nápoje a vodu, prípadne v rádiu počúva klasický rock ako napríklad Led Zeppelin – všetko preto, aby bol počas nočnej zmeny bdelý. Myslí tiež na svoje dve deti a vnučky a na to, čo spolu podniknú, keď sa vráti domov. Keď v meste Redwater vyloží náklad, začína sa jeho týždňová dovolenka, takže zamieri priamo domov za rodinou v Edmontone, aby ich zobral na kemping.

„Trávenie času s rodinou, keď mám v práci voľno, je vlastne zmyslom môjho života. Svoje deti milujem nadovšetko a moje vnúčatá sú mi tiež rovnako blízke. Už sa teším na odchod do dôchodku za pár rokov, keď budem môcť sledovať, ako rastú, pretože kvôli času strávenom na cestách som nebol pritom, ako rástli moje deti. Vtedy sme ešte nemali mobilné telefóny alebo akúkoľvek telefonickú službu, takže počas práce ste aj celý týždeň boli bez kontaktu s rodinou. Pri súčasných technológiách je oveľa ľahšie byť vodičom nákladného vozidla.“

Keď tadeto jazdím, myslím na to, aké mám šťastie, že ma platia za jazdu po takýchto cestách, zatiaľ čo ostatní ľudia si musia zobrať voľno, aby to mohli vidieť. Je to jednoznačne jedna z najlepších výhod tohto povolania.

Pri hranici medzi Britskou Kolumbiou a Albertou prechádza Rod na svojom nákladnom vozidle samotným srdcom kanadských Skalnatých vrchov. Vďaka úsvitu sa cíti bdelo napriek únave z nočnej jazdy a ako vždy sa teší na cestu cez Národný park Jasper. Je to jedno z najkrajších miest v Kanade.

 

„Je to úžasný pohľad – stromy hrajúce farbami, krištáľovo čistá zelená voda a v nej odrazy slnka, keď vychádza spoza oblakov. Je to zaručene veľkolepý pohľad, rovnako ako na divokú zver – losy, medvede, kozy, ovce. Keď tadeto jazdím, myslím na to, aké mám šťastie, že ma platia za jazdu po takýchto cestách, zatiaľ čo ostatní ľudia si musia zobrať voľno, aby to mohli vidieť. Je to jednoznačne jedna z najlepších výhod tohto povolania.“

Spoločnosť

Mammoet sa špecializuje na zdvíhanie a prepravu ťažkých nákladov, pričom na celom svete zamestnáva 5 000 ľudí. Služby spoločnosti sú zamerané na petrochemický a ťažobný priemysel, inžinierske práce, výrobu energie a projekty na mori.

 

Projekt

Spoločnosť počas projektu s trvaním sedem mesiacov prevádzkuje štyri prepravné jednotky, ktoré sa neustále jazdia medzi okresom Stewart a mestom Redwater, kde pôsobí jej zákazník. Ďalšie nákladné vozidlá sa podľa potreby nasadzujú, aby sa zaistila prevádzka v prístave a plnenie termínov.

Nákladné vozidlo a náves

Nákladné vozidlo: Preprava ťažkých nákladov.
Model: Volvo VNX 630.
Motor: Volvo D16 s výkonom 600 k, krútiaci moment 2 050 Nm.
Prevodovka: Volvo I-Shift.
Ťahač: 8×6 (trojitá riadená náprava).
Hmotnosť: 119 300 kg (celková hmotnosť súpravy).
Užitočné zaťaženie: 66,000kg.
Dĺžka: 41,7m (celá súprava).
Kolesá: 50.
Palivo: Kapacita do 1 135 litrov.
Funkcie: 35K kg diferenciály Nízka rampa a súprava pre pomocný pohon vhodná pre rôzne súpravy návesov. Ochranná mreža na zadnú stranu spacej kabíny, reťaze a lišty. Pilotné nákladné vozidlá pre nadmerne veľký náklad.
Náves: 9-nápravový Scheuerle „Canadian Highway”.
Špeciálne funkcie návesu: Rozťahovacia paluba (18,55 mm – 30,55 mm), hydraulické odpruženie, návesný čap alebo diaľkovo riadené nápravy.
Pilotné nákladné vozidlá: 7 sprievodných vozidiel pre jazdu v noci.

Oblasť

Úsek cesty medzi mestami Stewart a Redwater sa tiahne približne 1 500 kilometrov jedným smerom medzi dvoma najzápadnejšími kanadskými provinciami – Britskou Kolumbiou a Albertou. Cestu do stepi v Alberte obklopujú husté lesy, vodopády, snehom zaviate pohoria a ľadovcové jazerá.