Trucks

Tankovanie na špičkovej úrovni

Tankovanie paliva do lietadiel si vyžaduje špeciálne vozidlá. Na ruských letiskách, kde musí zariadenie fungovať aj v hlbokom snehu a pri teplotách do -50 stupňov Celzia, je potrebné používať najmodernejšie stroje.
Airbus A380 na rozjazdovej dráhe.
Najčastejšie objednávky spoločnosti Aviatechnology sa týkajú samostatných palivových cisterien, ako napríklad tých, ktoré možno vidieť na najväčšom ruskom letisku Domodedovo blízko Moskvy.

Na našej výrobnej metóde je jedinečné to, že vyrábame produkty, ktoré spĺňajú nielen medzinárodné normy, ale aj prísnejšie požiadavky, ktoré sa v Rusku vzťahujú na tento sektor,” hovorí Sergej Aronov, technický riaditeľ nadstavbárskej spoločnosti ZAO NPO Aviatechnology, ktorej tankovacie cisterny určené pre lietadlá možno nájsť na letiskách po celom Rusku a v zahraničí.

Spoločnosť Aviatechnology, ktorá vyrába špeciálne vozidlá, vstúpila na trh v správnom čase – keď sa rozpadol Sovietsky zväz a vzrástol počet zahraničných aeroliniek, ktoré začali lietať do Ruska a ďalej, a všetky potrebovali prvotriednu technickú podporu. Spoločnosť pôvodne používala podvozky od ruských výrobcov nákladných vozidiel, ale čoskoro si uvedomila, že nie sú úplne technicky vhodné na celoročnú prevádzku. Následne oslovila viacero európskych výrobcov a vybrala si spoločnosť Volvo Trucks ako svojho nového výrobcu podvozkov.

Každý mesiac obsluhujem 50 až 60 lietadiel. Nie každé vozidlo dokáže zvládnuť tento druh záťaže bez jedinej chybičky, ale Volvo áno.

Spolupráca funguje už desať rokov a vyznačuje sa vysokou úrovňou kooperácie z hľadiska navrhovania technických riešení.

„Počas nášho prvého roka spolupráce sme vyrobili tankovacie cisterny pre moskovské letiská Šeremetjevo a Domodedovo. Keď si dnes spomenieme na rozhodnutia, ktoré sme urobili pred desiatimi rokmi, vieme, že sme spoločným úsilím dosiahli pozitívny výsledok. Každá cisterna, ktorú sme postavili pomocou podvozka spoločnosti Volvo Trucks, je stále v prevádzke na každom z letísk,” hovorí Sergey Aronov.

„Počas nášho prvého roka spolupráce sme vyrobili tankovacie cisterny pre moskovské letiská Šeremetjevo a Domodedovo. Keď si dnes spomenieme na rozhodnutia, ktoré sme urobili pred desiatimi rokmi, vieme, že sme spoločným úsilím dosiahli pozitívny výsledok. Každá cisterna, ktorú sme postavili pomocou podvozka spoločnosti Volvo Trucks, je stále v prevádzke na každom z letísk,” hovorí Sergey Aronov.

V posledných rokoch si všimol, že na trhu prebehla konsolidácia a v súčasnosti pôsobí v Európskej únii osem výrobcov tankovacích cisterien, zatiaľ čo v Rusku len dvaja.

„Zákazníci už nenakupujú toľko ako kedysi a nezameriavajú sa na najnižšie výrobné náklady. Teraz hľadajú vysokú kvalitu za rozumnú cenu. Preto prestali vyjednávať so sprostredkovateľmi a obracajú sa priamo na výrobcov špeciálnych vozidiel a zariadení,” vysvetľuje.

Spoločnosť Aviatechnology má výhodné postavenie, pretože zabezpečuje kompletný cyklus od vypracovania výkresov a výroby celého vozidla až po testovanie a doručenie zákazníkovi. Taktiež úzko spolupracuje so svojim výrobcom podvozkov a zákazníkmi, ktorí obsluhujú ich vozidlá. Napríklad flexibilita výrobcu podvozkov je veľmi dôležitá kvôli prísnym technickým požiadavkám a možnostiam integrácie nadstavby s podvozkom, najmä z hľadiska bezpečnostných funkcií.

Je tiež dôležité, aby vozidlá, ktoré spoločnosť Aviatechnology doručí, mali zabezpečenú prevádzkovú podporu a vysokokvalitný servis pre koncového dopravcu. „Neexistuje väčšia zodpovednosť, než tankovanie paliva do lietadla priamo pri jeho krídle. Práve tu sa uprednostňujú dôveryhodné a osvedčené značky, ako napríklad AO Shell & Aerofuels, ktorá prevádzkuje naše tankovacie cisterny na letisku Domodedovo. Aj my sme si získali ich dôveru,” hovorí Sergey Aronov.

Každá cisterna, ktorú sme postavili pomocou podvozka spoločnosti Volvo Trucks, je stále v prevádzke na každom z letísk.

Keď spoločnosť AO Shell & Aerofuels v roku 2008 zakúpila dve tankovacie cisterny s podvozkami spoločnosti Volvo Trucks určené na najväčšie ruské letisko Domodedovo, bolo to prvýkrát, čo sa spoločnosť oboznámila so zahraničnou značkou. Dnes už všetky tankovacie vozidlá spoločnosti používajú podvozok Volvo, pričom dopĺňajú letecký benzín desiatkam aerolínií z Európy, Ázie a Ameriky. Palivo sa tankuje do obchodných prúdových lietadiel a väčších lietadiel, vrátane modelu Boeing 787 Dreamliner.

Vodičovi a prepravcovi spoločnosti Shell Andrejovi Popovovi zverili v roku 2008 jedno z prvých dvoch vozidiel Volvo FM na letisku Domodedovo a nevymenil by ho za nič na svete okrem novej verzie toho istého modelu.

Andrej rovnako ako jeho kolegovia pravidelne navštevuje školiace kurzy pre špecializovaných vodičov, ktoré organizuje spoločnosť Volvo Trucks, a musí absolvovať aj skúšky, aby získal licenciu na obsluhu špeciálneho vybavenia. Bezpečnosť a kvalita sú hlavné priority, pokiaľ ide o prácu na letisku.

„Počas 12-hodinovej zmeny treba natankovať letecký benzín do 3 až 4 lietadiel. Za mesiac odpracujem 16 zmien. To znamená, že v priemere obslúžim 50 až 60 lietadiel za mesiac. Nie každé vozidlo dokáže zvládnuť tento druh záťaže bez jedinej chybičky, ale Volvo áno. Fakty hovoria za všetko,” dodáva.