Ako sa montuje kabína nákladného vozidla Volvo

Na výrobnej linke v montážnom závode spoločnosti Volvo Trucks v Tuve, v meste Gothenburg, sa zmontuje približne 900 súčiastok, z ktorých vzniká kompletná kabína nákladného vozidla Volvo – to všetko za šesť hodín.

Záverečná kontrola montáže kabíny.

Na konci montážnej linky sa hotová kabína riadne osvieti s cieľom skontrolovať konečnú úpravu náteru a karosérie.

Paulina Lundgrenová.

Paulina Lundgrenová, vedúca tímu na oddelení výrobnej techniky zodpovedného za úpravu kabín.

Kľúčovým prvkom je dokonale organizovaný proces, v ktorom sa každý detail a každý krok vypracovali s cieľom dosiahnuť maximálnu rýchlosť, presnosť a účinnosť.

„Je dôležité, aby všetko fungovalo vo vzájomnom súlade,” zdôrazňuje Paulina Lundgrenová, vedúca tímu na oddelení výrobnej techniky zodpovednej za úpravu kabín. „Všetko musí mať plynulý priebeh: technické riešenia, plánovanie výroby, dodávka materiálu a spôsob práce obsluhy. Všetko musí byť dokonalé.”

Začína sa plášťom kabíny, ktorý sa vyrába a natiera v závode na výrobu kabín spoločnosti Volvo Trucks v meste Umeå na severe Švédska predtým, ako sa loďou prepraví do závodu Tuve v Gothenburgu. Príprava kabíny na hlavnú montážnu linku spočíva v tom, že zamestnanci odstránia panel prístrojovej dosky a predný kryt. Kabína sa následne naloží do hlavnej montážnej linky, kde sa bude pohybovať rýchlosťou meter za minútu.

Kabína prejde 56 rôznymi pracovnými stanicami, na ktorých majú zamestnanci v priemere 5,5 minúty na dokončenie svojich úloh predtým, ako sa pohne na ďalšiu stanicu. Každá z nich bola starostlivo navrhnutá a zostrojená s cieľom zabezpečiť maximálnu účinnosť a rýchlosť, so všetkými potrebnými nástrojmi a náhradnými dielmi na dosah ruky. Bezpečnosť a ergonómia zohrávajú tiež významnú úlohu, a preto majú zamestnanci k dispozícii mnoho pomôcok na zdvíhanie a podporu.

„Všetky stanice sú skonštruované tak, aby v nich mohol pracovať ktokoľvek,” hovorí Paulina Lundgrenová.

Montáž čelného skla.

Na inštaláciu čelného skla, bočných a strešných okien v kabínach Volvo FH sa používajú dva roboty.

 

Montážna linka je zostavená v tvare rybacej kostry: jedna hlavná linka v strede s menšími predmontážnymi linkami pre väčšie moduly po bokoch. Čo sa týka prístrojovej dosky, na predmontáž sú k dispozícii špecializované linky: jednotlivé súčasti sa skladajú do malých modulov, ktoré sa následne montujú do hotovej prístrojovej dosky, ktorá sa potom vloží priamo do kabíny na hlavnej linke.

Všetko musí mať plynulý priebeh: technické riešenia, plánovanie výroby, dodávka materiálu a spôsob práce obsluhy. Všetko musí byť dokonalé.

Paulina Lundgrenová

Vedúca tímu na oddelení výrobnej techniky zodpovednej za úpravu kabín

Montáž strešného okna.

Každý robot je kalibrovaný na umiestnenie skla s odchýlkou 0,1 mm.

Priemerná kabína pozostáva zo 750 až 900 častí. Existuje však približne 3 500 rôznych čísiel náhradných dielov, takže pri toľkých rozmanitých špecifikáciách je každá kabína jedinečná. Celý proces je mimoriadne zložitý a navrhnutý tak, aby obmedzoval riziko ľudského zlyhania. Napríklad s cieľom zaistiť, aby pracovníci skladu vybrali správne náhradné diely pre každú kabínu, svetelný systém označuje, ktoré náhradné diely sú potrebné pre ďalšiu kabínu. Po zozbieraní všetkých súčastí a ich presune na hlavnú linku pracovník skladu jednoducho stlačí tlačidlo, čím aktivuje ďalšiu svetelnú sekvenciu.

Drvivá väčšina náhradných dielov a súčiastok sa inštaluje ručne. Na inštaláciu čelného skla, bočných a strešných okien v kabínach Volvo FH sa však používajú dva roboty. Každý nadvihne sklenené tabule pomocou prísavného držiaku a opatrne otáča jeho hranu pod dávkovačom lepidla. Rôzne snímače okolo kabíny zabezpečujú správnu polohu robotických ramien. Každý robot je naprogramovaný tak, aby vedel rozpoznať, ktorý model kabíny má byť na linke v danom momente, a je kalibrovaný na manipuláciu so sklom s odchýlkou 0,1 mm.

Na konečných staniciach zamestnanci otestujú všetky kontrolné funkcie. Kabína sa riadne osvieti s cieľom skontrolovať konečnú úpravu náteru a karosérie. Následne sa prepraví na podvozkovú linku, kde sa pripojí k podvozku a hnacej línii.

Kabíny v montážnej linke.

Montáž kabín – Tuve

  • 3 500 čísiel náhradných dielov používaných pri montáži kabín.
  • 240 zamestnancov pracujúcich počas výroby v oblasti montáže kabín.
  • 56 pracovných staníc na linke pre montáž kabín.
  • 5,5 minút je priemerný čas, ktorý má každá pracovná stanica na dokončenie svojej úlohy.
  • 6 hodín trvá, kým kabína prejde cez celú montážnu linku.
  • 120 kabín sa v Tuve vyrobí každý deň.

Súvisiaci obsah

Miesto, kde sa rodia motory

Navštívte závod vo švédskom Skövde, kde sa vyrábajú všetky motory značky Volvo, a zoznámte sa s konštruktérmi zodpovednými za vývoj technológie podľa normy Euro 6....

Jedna minúta – Priestor v kabíne

Za posledné roky sa vďaka inováciám dizajnu kabín spoločnosti Volvo Trucks zväčšil interiér modelu Volvo FH o jeden kubický meter. Kabína je priestrannejšia a vzdušnejšia, zatiaľ čo kapacita úložného priestoru sa navyše zvýšila o 10,6 kubických stôp....

Jedna minúta – Viditeľnosť

Obmedzená viditeľnosť v premávke znižuje bezpečnosť vodičov aj ostatných účastníkov cestnej premávky. Z tohto dôvodu sú kabíny spoločnosti Volvo Trucks navrhnuté s cieľom minimalizovať rozptýlenie a zabezpečiť maximálnu viditeľnosť. Majú mimoriadne ...

Filtrovať články

5 true 5