Spoločnosť Transnugon sídli v presne nedefinovanej priemyselnej zóne na okraji Valencie na východnom pobreží Španielska. Návštevníkov privíta diskrétna značka na plote a nákladné vozidlá sú už zavčas ráno roztrúsené na veľkom asfaltovom parkovisku. Kancelária sídli v niekoľkých budovách, ktoré pripomínajú kasárne. Vedľa nich sídli umyváreň a malá dielňa.
V skutočnosti tu nič nenapovedá tomu, že firma Transnugon je rýchlo rastúcou prepravnou spoločnosťou s veľkými ambíciami. Počas len dva a pol roka sa spoločnosť zmenila z malej rodinnej firmy s niekoľkými zákazníkmi a približne 50 vozidlami na spoločnosť s modernou flotilou až 250 nákladných vozidiel. A počet nákladných vozidiel sa každým dňom zvyšuje.
„Dôvodom, že sa nám podarilo dosiahnuť taký rast je, že sme sa odvážili riskovať a sme flexibilní. Nikdy nehovoríme nie. Ak zákazník požaduje nové nákladné vozidlo, kúpime ho bez rozmýšľania nad tým, čo bude neskôr. Vďaka veľkej kapacite dokážeme vždy splniť želania našich zákazníkov. A ak klient požaduje vyslať zajtra 25 dodávok do Madridu, urobíme to,” hovorí Pablo Bordils Montero, výkonný riaditeľ spoločnosti a jeden z troch jej majiteľov.
Väčšina ich zákazníkov pôsobia v potravinárskom odvetví a spoločnosť Transnugon distribuuje mrazené, čerstvé a sušené potraviny do obchodov a supermarketov, väčšinou v okolí Valencie, ale aj do ostatných častí Španielska.
„Takmer každý deň jazdíme po tých istých cestách a svojim zákazníkom poskytujeme služby 24 hodín denne, každý deň v týždni a po celý rok. A pretože pracujeme s potravinami, je mimoriadne dôležité, aby boli naše vozidlá v dobrom stave a my dorazili načas,” hovorí Pablo Bordils Montero.
Predtým, ako začal Pablo pred tromi rokmi pracovať v spoločnosti Transnugon, bol jedným z jej zákazníkov. Rodina jeho manželky prevádzkuje spoločnosť, ktorá dodáva minerálnu vodu do jedného z najväčších španielskych potravinárskych reťazcov a Transnugon bol ich prepravcom. Keď Transnugon nestíhal rásť požadovaným tempom, majitelia sa obrátili na Pabla a ponúkli mu príležitosť prevziať firmu. „Mal som so spoločnosťou Transnugon dobrý vzťah, ale nevedel som toho veľa o fungovaní logistiky. To všetko malo za následok, že som odkúpil tretinu spoločnosti a vstúpil ako akcionár.”
V súčasnosti Pablo Bordils Montero vlastní spoločnosť spolu s dvomi bratmi Jorge Núñez Gonzálezom a José Maria Núñez Gonzálezom, ktorých otec José Maria Núñez Romero spoločnosť Transugon koncom 90. rokov založil. „Síce nie sme rodina, ale cítime sa tak. Všetci vieme, čo máme robiť a všetci pracujeme a zarábame rovnako. Dobrá spolupráca bola základnou podmienkou, aby sme sa dostali tam, kde sme dnes.”
Keď vstúpil Pablo do spoločnosti, začalo sa obdobie veľkých zmien. V krátkom čase vymenil všetky staré vozidlá za nové. „Vďaka moderným vozidlám sme mohli zákazníkom poskytnúť lepšie služby a získali sme tým viacero zákaziek a možnosť kúpiť ďalšie nákladné vozidlá.”
Dopredu ma poháňa skúšanie nových vecí a neustále zlepšovanie sa.
Spoločnosť Transnugon testovala prvé vozidlá na plyn v čase, keď menili jej starý vozový park. Testy dopadli dobre a viedli k jednej z najdôležitejších investícií spoločnosti – zakúpeniu 30 vozidiel na plyn a vlastnej čerpacej stanice.
„Dopredu ma poháňa skúšanie nových vecí a neustále zlepšovanie sa. Okrem toho sa rýchlo začnem nudiť, čo ma núti plánovať a posúvať sa dopredu. Naša čerpacia stanica je toho dôkazom. Našiel som ju raz večer, keď som surfoval po internete. Všetko je to o zvedavosti,” hovorí Pablo Bordils Montero.
Investíciu do nákladných vozidiel s pohonom na plyn sme uskutočnili čisto z ekonomických dôvodov. V tom čase bola cena nafty vysoká a plyn oveľa lacnejší. Vlastná čerpacia stanica bola rentabilnou investíciou. Hoci cena nafty klesla, plyn je pre spoločnosť Transnugon stále o 35 percent lacnejší. Vďaka nakupovaniu veľkých množstiev majú oveľa lepšiu cenu, než pri čerpaní paliva inde. Okrem toho to ušetrí množstvo času.
Dnes má Transnugon 58 nákladných vozidiel s pohonom na plyn, čo predstavuje viac ako štvrtinu ich celkového vozového parku. A hoci za investíciou do vozidiel na plyn bola finančná motivácia, Pablo v nej vidí aj ďalšie výhody, ako napríklad možnosť ponúknuť zákazníkom ekologickejšiu prepravu.
„Nákladné vozidlá na plyn naši zákazníci veľmi oceňujú a predstavujú pre nich pridanú hodnotu, ktorú môžu využiť v marketingovej komunikácii. Problémy so znečistením v mestách budú v budúcnosti viesť k prísnejším obmedzeniam a ďalšie spoločnosti budú vyžadovať prepravu pomocou vozidiel s pohonom na plyn,” dopĺňa Pablo.
Volvo FH LNG je prvé nákladné vozidlo s pohonom na plyn, ktoré ponúka rovnaký výkon a jazdné vlastnosti ako naftové modely.
Pablovým ďalším cieľom je vozový park čisto z plynových vozidiel. A po testovaní vozidla Volvo FH LNG pred pár týždňami sa táto vízia stala realizovateľnou. „Volvo FH LNG je prvé nákladné vozidlo s pohonom na plyn, ktoré ponúka rovnaký výkon a jazdné vlastnosti ako naftové modely. Fungujú rovnako dobre pri otočení cesty do Madridu, ako aj pri preprave na kratšie vzdialenosti.”
Transnugon teraz plánuje rozšíriť svoj vozový park o niekoľko nákladných vozidiel Volvo FH LNG. Okrem toho, že nákladné vozidlá možno používať na všetky druhy prepravy, veľkým plusom je nízka spotreba paliva. Marže prepravných spoločností v Španielsku sú malé a pre Pablovu spoločnosť je každé percento dôležité.
„Spotreba paliva vozidla Volvo FH LNG je o sedem až osem percent nižšia v porovnaní s inými nákladnými vozidlami na plyn. A v porovnaní s naftovými nákladnými vozidlami je rozdiel 15 percent,” dodáva. Zameranie spoločnosti Transnugon na nákladné vozidlá s pohonom na plyn ich odlíšilo od konkurencie a Pablo je presvedčený, že spoločnosť bude aj naďalej rásť.
„Keď sme začínali, povedali sme, že raz budeme mať 100 nákladných vozidiel. Teraz ich máme 250. Keď premýšľam, kde sme dnes a zamyslím sa nad všetkými možnosťami, nevidím žiadne limity. Ak dokážeme pritiahnuť dobrý personál a nových partnerov, myslím, že sa môžeme stať najväčším prepravcom v Španielsku.”
Založená v roku: 1998
Preprava: Väčšinou regionálna preprava pre rôzne potravinárske spoločnosti
Výkonný riaditeľ: Pablo Bordils Montero
Majitelia: Pablo Bordils Montero, Jorge Núñez González a José Maria Núñez González
Obrat v roku 2016: 12 miliónov eur
Predpokladaný obrat v roku 2017: 22 miliónov eur
Počet zamestnancov: pribl. 288
Veľkosť vozového parku: pribl. 250 nákladných vozidiel, z toho 34 nákladných vozidiel Volvo a 58 nákladných vozidiel s pohonom na plyn
Čas retencie (používania pred odpredaním): tri až päť rokov