V prvých bezpečnostných testoch programu Euro NCAP pre ťažké nákladné vozidlá dostali maximálne hodnotenie päť hviezdičiek len dva modely – Volvo FH Aero a Volvo FM. Čo je potrebné na dosiahnutie najvyššieho skóre? A čo sa vlastne testuje?
Iniciatíva European New Car Assessment Program (Euro NCAP), so sídlom v Belgicku, bola založená v roku 1996 a rýchlo sa stala európskym štandardom odvetvia pre hodnotenie bezpečnosti osobných automobilov. Podporuje ju viacero európskych vlád vrátane Európskej únie.
Teraz program Euro NCAP začal testovať aj ťažké nákladné vozidlá, pričom prvé výsledky boli zverejnené v novembri 2024. Testovalo sa deväť rôznych nákladných vozidiel od siedmich výrobcov a Volvo FH Aero a Volvo FM získali päť hviezdičiek.
Je však dôležité poznamenať, že v týchto prvých kolách testovania Euro NCAP hodnotí široký rozsah bezpečnostných systémov, ako sú systém varovania pred kolíziou a tempomat. Systémy sú navrhnuté tak, aby podporovali vodiča a pomáhali predchádzať nehodám.
V prvom kole testov Euro NCAP boli všetky nákladné vozidlá podrobené širokému spektru rôznych scenárov a výkonnostné skóre im porota pridelila na základe toho, ako dobre ich systémy zvládali konkrétnu situáciu, od 0 do 100%.
Bezpečnostné systémy sú potom rozdelené do troch oblastí: bezpečná jazda, predchádzanie kolíziám a stav po nehode. Na získanie piatich hviezdičiek sa vyžaduje výkonnostné skóre minimálne 80% vo všetkých troch oblastiach.
V oblasti bezpečnej jazdy dosiahli modely Volvo FH Aero a Volvo FM skóre 80% a 90%. Bolo to hlavne kvôli priamemu výhľadu, t. j. ako dobre vodič vidí, čo sa deje pred nákladným vozidlom a po jeho stranách. Umožnil to dizajn kabín a nový kamerový monitorovací systém, ktorý nahradil spätné zrkadlá na novších modeloch nákladných vozidiel.
Volvo FM dosiahol ešte vyššie skóre ako Volvo FH Aero vďaka nižšej polohe sedadla vodiča, čo umožňuje lepší výhľad na priestor priamo pred kabínou nákladného vozidla.
Pri testovaní systémov navrhnutých na predchádzanie kolíziám dosiahli obe nákladné vozidlá 89% vďaka systémom núdzového brzdenia a udržiavania v jazdnom pruhu. Systémy Volvo Trucks sú navrhnuté tak, aby rozpoznali objekty a automaticky zabrzdili alebo nasmerovali vozidlo späť do správneho jazdného pruhu. Systém napríklad automaticky aktivuje brzdy, ak auto pred nákladným vozidlom náhle zabrzdí, ale sa v blízkosti nákladného vozidla nachádzajú chodci.
Program Euro NCAP hodnotí každý systém jeho testovaním vo viac ako sto rôznych dopravných scenároch. Systém na Varovanie pred nárazom s núdzovým brzdením Volvo Trucks dosiahol mimoriadne dobré výsledky, keď sa vyhol kolízii s osobnými autami aj chodcami a cyklistami, takmer v každom hodnotenom moduli.
Iba dvaja výrobcovia nákladných vozidiel ponúkali automatické brzdenie na ochranu cyklistov, keď nákladné vozidlo odbočuje na stranu spolujazdca. Volvo Trucks tento systém nazýva „Podpora na predchádzanie bočným kolíziám“. Euro NCAP túto inováciu označil za „potenciálne prelomovú“, pretože rieši bežné bezpečnostné riziko v mestských oblastiach: cyklistov skrytých v mŕtvom uhle nákladného vozidla.
Okrem toho iniciatíva Euro NCAP udelila modelom Volvo FH Aero a Volvo FM ocenenie Bezpečnosť v meste (City Safe) za výborný priamy výhľad a dobré fungovanie ich aktívnych bezpečnostných systémov pri ochrane ľudí v mestskej premávke.
Taktiež je dôležité povedať, že tieto výsledky neznamenajú, že sme na konci našej cesty. Víziou spoločnosti Volvo Trucks je nulová nehodovosť, takže budeme pokračovať v našej práci na vývoji riešení, ktoré urobia naše nákladné vozidlá ešte bezpečnejšími.
Celkovo spoločnosť Volvo Trucks verí, že hlavným dôvodom dosiahnutia piatich hviezdičiek je jej prístup k samotnej bezpečnosti.
„Vždy sa snažíme vyvíjať bezpečnostné systémy a navrhovať ich tak, aby fungovali v širokom spektre dopravných scenárov. Od diaľnic až po ulice mesta. Tento prístup zdieľame s iniciatívou Euro NCAP, ktorá tiež testuje bezpečnostné systémy v mnohých rôznych situáciách, aby skutočne vyhodnotila, do akej miery sú naše nákladné vozidlá naozaj bezpečné,” hovorí Anna Wrige Berling.
Pokračuje: „Je to dôkaz nášho nepretržitého úsilia prekročiť rámec legislatívnych požiadaviek smerom k našej vízii nulovej nehodovosti s nákladnými vozidlami Volvo. Hodnotenia Euro NCAP budú vodítkom pre zákazníkov pri ich nákupných rozhodnutiach a zároveň budú vyzývať výrobcov vozidiel, aby neustále pracovali na zlepšovaní bezpečnosti.”
„Taktiež je dôležité povedať, že tieto výsledky neznamenajú, že sme na konci našej cesty. Víziou spoločnosti Volvo Trucks je nulová nehodovosť, takže budeme pokračovať v našej práci na vývoji riešení, ktoré urobia naše nákladné vozidlá ešte bezpečnejšími,” hovorí Anna Wrige Berling.
„Sme nadšení, že Euro NCAP preveruje naše úsilie v oblasti bezpečnosti,“ hovorí Anna Wrige Berling, riaditeľka oddelenia bezpečnosť vo Volvo Trucks. „Je to prvýkrát, čo externá nezávislá organizácia podrobila testom bezpečnosť ťažkých nákladných vozidiel a analyzovala vlastnosti v tejto sfére. Volvo je už dlho známe svojím záväzkom k bezpečnosti a je to súčasť nášho dedičstva. Teraz boli výsledky všetkého tohto úsilia preukázané novými hodnoteniami Euro NCAP,ׅ“ uzatvára.
Získajte viac informácií o tom, ako spoločnosti Volvo Trucks vníma bezpečnosť.
Možno vás budú zaujímať tieto súvisiace články:
5 spôsobov, ako znížiť riziko nehôd s účasťou nákladných vozidiel a zraniteľných účastníkov cestnej premávky
Ako Euro NCAP prispeje k bezpečnejším nákladným vozidlám
Tri spôsoby, ako zvýšiť dobrú viditeľnosť pre vodiča a bezpečnosť na cestách