Dopyt po nákladných vozidlách s plynovým pohonom rastie, pričom dopravné spoločnosti ich považujú za praktické riešenie na zníženie uhlíkovej stopy bez kompromisov v produktivite a jazdných vlastnostiach. Sú však všetky nákladné vozidlá na plynový pohon rovnaké – alebo existujú rozdiely v použitých technológiách?
Globálne sú automobilový a dopravný priemysel pod čoraz väčším tlakom na znižovanie emisií CO2, podnecovaným zainteresovanými stranami, ako sú zákazníci a tvorcovia politík. V reakcii na to spoločnosť Volvo Trucks pracuje na širokej škále technológií, ako je vodík a batériové elektromobily. Potom sú tu nákladné vozidlá na plynový pohon, a ich dopyt rastie, pretože predstavujú životaschopnú alternatívu pre tých, ktorí hľadajú spôsob, ako okamžite znížiť svoju uhlíkovú stopu. S vhodnou technológiou môžu ponúkať podobné výkony ako naftové nákladné vozidlá.
Väčšina nákladných vozidiel na plynový pohon na trhu je založená na Ottovom cykle, čo je v podstate zážihový motor. Táto technológia sa už bežne používa v osobných automobiloch. Avšak u nákladných vozidiel má kvôli nižšiemu kompresnému pomeru motora obmedzenú dodávku výkonu a krútiaceho momentu. Oboje sú nevyhnutné pri preprave ťažkých nákladov a jazde do kopca.
Alternatívna cesta – a tú si zvolila spoločnosť Volvo Trucks – je použiť ako základ bežný naftový motor a prispôsobiť ho na plyn. Kľúčovým prvkom je tu HPDI (vysokotlakové priame vstrekovanie*), technológia, pri ktorej sa malé množstvo zapaľovacieho paliva vstrekuje pod vysokým tlakom, aby sa umožnilo kompresné zapaľovanie pred pridaním plynu. S touto technológiou je možné dosiahnuť vysoký kompresný pomer, čo vedie k vyššej energetickej účinnosti s nižšou spotrebou paliva a zvýšenému výkonu motora. Vďaka tomu sa výkon vyrovná naftovému nákladnému vozidlu - plynové nákladné vozidlá Volvo zvládnu ťažké náklady a kopcovitý terén pri zachovaní rýchlosti.
Nákladné vozidlá s plynovým pohonom sú pre dopravné spoločnosti skutočnou výhrou, pretože dokážu spojiť nízke celkové náklady na vlastníctvo so zníženou uhlíkovou stopou pri zachovaní produktivity."
Na výber je množstvo rôznych plynových palív. Väčšina spoločností si však vyberá nákladné vozidlá na plynový pohon, ktoré sú prispôsobené na LNG (skvapalnený zemný plyn). Takéto nákladné vozidlá môžu jazdiť na bežný LNG alebo na bio-LNG, známy aj ako bioplyn, biometán alebo obnoviteľný plyn (RNG). Už pri použití bežného paliva LNG možno znížiť emisie CO₂ v porovnaní s naftou až o 20%. Bio-LNG je nefosílny plyn vyrábaný z organického odpadu a ponúka nákladovo efektívny spôsob, ako prakticky eliminovať emisie CO₂, najmä na trhoch s daňovými stimulmi a vládnymi dotáciami na obnoviteľné palivá.
Výhodou nákladných vozidiel s plynovým pohonom je využívanie bežného LNG alebo bio-LNG. Povolené je plynulé prepínanie medzi oboma druhmi paliva – či dokonca sa dajú aj miešať. Mnoho spoločností sa už teraz rozhoduje nahradiť svoje naftové nákladné vozidlá plynovými, aby tak okamžite znížili emisie CO₂. Je to skutočná výhra pre dopravné spoločnosti, pretože dokážu spojiť nízke celkové náklady na vlastníctvo so zníženou uhlíkovou stopou pri zachovaní produktivity.
Viac informácií o plynových vozidlách Volvo Trucks nájdete tu. Mohli by vás zaujímať aj tieto témy:
● Bio-LNG ako potenciálne palivo budúcnosti. Venujú mu dopravcovia dostatočnú pozornosť?
● Aká je budúcnosť LNG v odvetví dopravy?
● Výhody nákladných vozidiel poháňaných plynom
● Bude vaše ďalšie nákladné vozidlo poháňané bio-LNG?
* Systém HPDI poskytuje technologický dodávateľ Cespira: www.cespira.com