Trucks

Predstavujeme perfektnú zmes

Austrálsky majiteľ vozidlového parku Craig Fox vidí príčinu svojho úspechu v odvetví prepravy v dvoch veciach: snaží sa efektívne vyťažiť vozidlo a prepravovať pestrú škálu tovaru.
Nákladné vozidlo spoločnosti Fox Transport
Spoločnosť Fox Transport má základňu v austrálskom meste Port Fairy a prepravuje rôzne druhy sypkých materiálov.

Austrálsky majiteľ vozidlového parku Craig Fox vidí príčinu svojho úspechu v odvetví prepravy v dvoch veciach: snaží sa efektívne vyťažiť vozidlo a prepravovať pestrú škálu tovaru.

Pred šiestimi rokmi Craig Fox nevedel o nákladných vozidlách nič.

„Bol som rybár, ale keď sa zaviedli kvóty, rybolov prestal byť finančne zaujímavý a musel som si nájsť nejakú inú prácu. Kúpil som preto od svojho otca prepravnú spoločnosť.“

Spoločnosť Fox Transport v meste Port Fairy v regióne Victoria na severozápade Austrálie v tom čase mala len tri nákladné vozidlá s ťahačmi. Craig videl nové možnosti rozvoja vozidlového parku a prikúpil odvtedy dva sklápače na obilie s dvoma prívesmi (B-double), vozidlo s bočnou zhrňovacou plachtou (Titeliner) a cisternové vozidlo na prevoz chemikálií.

„Stále sídlime v meste Port Fairy,“ hovorí Craig, „ale prepravujeme už v rámci celého regiónu Victoria. Typická cesta vozidla s dvoma prívesmi môže vyzerať takto: odviezť čierne ozdobné kamene z našej triediacej fabriky do Melbourne, vyzdvihnúť náklad hnojiva a dopraviť ho do mesta Mildura, naložiť obilie alebo sadru a odviezť náklad naspäť do regiónu Gippsland alebo na našu základňu. Vodič na takejto zákazke pracuje asi tri dni.“

Craig dáva dôraz na čo najväčšiu diverzifikáciu, aby nebol odkázaný na jeden druh nákladov.

„Prevážame všetko – obilie, vápno, piesok, kamene, či hnojivá,“ hovorí Craig. „Máme aj cisternové vozidlo na chemikálie, takže môžeme prevážať tekutý náklad. Keď je v jednej oblasti podnikania málo zákaziek, iné oblasti to zvyčajne vynahradia. Vodiči tiež oceňujú, že ich rôznorodosť udržuje v strehu.“

Craig je veľmi praktický manažér a každý deň v týždni riadi jeden z vlastných nákladných vozidiel na cestách v rámci regiónu, do Melbourne, Gippslandu alebo Mildury. Počas pracovných prestávok sa rozpráva so zákazníkmi, dohovára termíny a robí všetko preto, aby splnil očakávania každého z nich.

„Starostlivosť o zákazníkov je pre mňa absolútnou prioritou. Ak niečo potrebujú súrne, urobíme všetko pre to, aby sme preložili termíny a vyhoveli im,“ hovorí Craig.

„Každý deň sa rozprávam so zákazníkmi, takže viem, čo sa vyžaduje. Je nutné byť flexibilný. Pomáha aj to, že jazdím na nákladných vozidlách, pretože zažívam na vlastnej koži, aké problémy majú vodiči v bežnej prevádzke a ako tieto vozidlá fungujú. Aj vďaka tomu mám lepšiu predstavu o tom, ako by sme mohli pracovať efektívnejšie.“

Starostlivosť o zákazníkov je pre mňa absolútnou prioritou.

Keďže marže sa stále znižujú, Craig kladie veľký dôraz na úsporu paliva.

„Mám veľký záujem o úsporu paliva,“ hovorí Craig. „To je jeden z dôvodov, prečo používam vozidlá Volvo. Absolvovali sme školenia, ktoré viedli školitelia spoločnosti Volvo, a naozaj to pomohlo. Pochopenie niekoľkých jednoduchých vodičských techník a plnohodnotné používanie technológií v nákladných vozidlách nám pre nás znamenal veľký rozdiel v spotrebe paliva. Predtým sme na liter nafty prešli asi 1,8 kilometra, teraz sa pohybujeme okolo 2,1.“

To znamená o 240 litrov menej paliva na jedno vozidlo za týždeň. Priamy prínos pre podnikanie spoločnosti Fox Transport je zrejmý. „Naši vodiči šetria veľa paliva už len tým, že plnohodnotne zvládajú ovládanie automaticko-manuálnej prevodovky a snažia sa vždy, keď je to možné, jazdiť s dobiehajúcim motorom namiesto toho, aby stláčali plynový pedál,“ hovorí Craig. „A to všetko bez negatívneho dopadu na čas jazdy.“ Chystáme sa experimentovať s diferenciálmi na vozidlách FH a uvidíme, či na týchto nákladných vozidlách dokážeme o niečo dlhšie udržať najvyššiu rýchlosť.“

 

Craig sa tiež snaží prekonať konkurenciu prostredníctvom technológií, keďže efektívnosť považuje za jednu z mála možností, ako sa dá zvýšiť ziskovosť.

„Na dvoch vozidlách FH som používal systém Dynafleet,“ hovorí Craig. „Vďaka tomu dokážem lepšie pochopiť všetky aspekty výkonnosti jednotlivých vozidiel. Systém Dynafleet napríklad jasne ukázal, že takmer vôbec nepoužívame jazdu s dobiehajúcim motorom. Keď sme to zistili, začali sme hľadať príležitosti na takýto spôsob jazdy a teraz ho využívame vo viac ako 10 % jazdného času. To je významná časť úspory paliva.“

Spoločnosti Fox Transport sa darí a keďže je neoddeliteľnou súčasťou poľnohospodárskeho odvetvia regiónu Victoria, pravdepodobne na budúci rok sa chystá obnoviť vozidlový park.

Vďaka systému Dynafleet dokážem lepšie pochopiť všetky aspekty výkonnosti jednotlivých vozidiel.

„Obnovíme naše prívesy, vymeníme staré vozidlo FH za nový model podľa normy Euro5 a možno si zadovážime vozidlo FE s 340 hp, aby sme dokázali trochu zvýšiť vyťaženie pri miestnych zákazkách. Aj keď veľa jazdíme po celom štáte, nezabúdame na našich miestnych zákazníkov.“

Hoci je Craig v tomto odvetví aktívny len šesť rokov, je jasné, že dobre rozumie tomu, čo robí prepravnú spoločnosť úspešnou.

„Osvedčila sa nám dobrá spolupráca so zákazníkmi, čo najväčšia efektivita, diverzifikácia a dôraz na detaily,“ hovorí Craig. „Hoci sa sústredíme na technickú stránku veci, vieme, že najdôležitejšie je poskytovať spoľahlivé služby zákazníkom. Bez nich nemáte nič. Dobrú povesť sme si vybudovali vďaka tomu, že dokážeme poskytovať osobné špecifické služby. Také, ktoré dokážu poskytnúť iba malé rodinné podniky.

„Ak som sa niečo naučil,“ uzatvára, „tak to, že v tomto odvetví sa učenie nikdy nekončí.“

VOZIDLOVÝ PARK

Vozidlá: FH Globetrotter XXL 6x4 s dvoma prívesmi; FH 6x4 s dvoma prívesmi; NH 6x4 s dvoma prívesmi; pevné vozidlo FM so sklápacím prívesom; pevné vozidlo FE s bočnou zhrňovacou plachtou (Tite-liner). The trucks range in age from 2002 to 2012.
Pracovné prostredie:
 Vozidlá spoločnosti Fox nakladajú na rôznych terénoch, napríklad na piesku, pastvinách či blate. Často pritom používajú uzávierku diferenciálu, aby sa mohli na nich pohybovať, a dlhé trasy potom absolvujú po diaľnici.
Využitia:
 Všetky vozidlá okrem NH majú automaticko-manuálne prevodovky I-Shift. Dve vozidlá FH sú vybavené systémami Dynafleet, podporou jazdy v jazdnom pruhu a tempomatom.
Spotreba paliva:
 Vozidlo FH s výkonom 540 koní s dvoma prívesmi má spotrebu 2 km/liter a s jedným prívesom 2,5 km/liter, vozidlo FH s výkonom 520 koní má spotrebu 1,9 km/liter.