Trucks

Výkopové práce v Kodani

V Kodani prebieha výstavba novej linky metra. Preprava pôdy cez mesto s viac ako miliónom obyvateľov predstavuje pre vodičov nákladných vozidiel skutočnú výzvu. Jedným z nich je Johnny Olsen a toto je jeho príbeh.
Výstavba novej linky metra v Kodani
V Kodani, jednom z najhustejšie osídlených miest na svete, čo sa týka bicyklov, sa buduje nový systém liniek metra.

Dvaja strážnici zdvihli pred nákladným vozidlom svoje dopravné značky na zastavenie premávky. Tri autá a štyria cyklisti zastavia a Johnny Olsen dostane zelenú. Nákladné vozidlo sa pomaly pohybuje po ceste smerom na stavenisko. Vodič skúseným pohybom zabočí doprava a pokračuje až k automatickej umývačke kolies.

„Pri každom vjazde a výjazde si čistíme pneumatiky. Inak by sme po meste roznášali hlinu,“ vysvetľuje Johnny a zacúva tak, aby mohol bager začať plniť dve sklápacie plošiny.

Stavenisko s názvom Trianglen sa nachádza blízko centra Kodane. Na jeho mieste vyrastie jedna zo 17 staníc novej okružnej linky s názvom Cityringen. Tento najväčší stavebný projekt v modernej histórii Kodane pozostáva z dvoch tunelov dlhých 15,5 km a ďalších štyroch stavenísk, z ktorých si budú vŕtačky hĺbiť cestu popod mesto. Nová linka predstavuje rozšírenie existujúceho metra. Nová linka je rozšírením existujúcej siete metra. 

Johnnyho úlohou je odvážať pôdu, ktorá sa vykope na staveniskách. Po ukončení projektu bude množstvo pôdy vyvezenej z centra predstavovať tri milióny ton.

„Obyvateľom Kodane sa momentálne trochu skomplikovala situácia. Na viacerých miestach prebiehajú stavebné práce. Som však presvedčený, že to dobre dopadne,“ dodáva Johnny, ktorý si všimol, že ak bude v budúcnosti viac ľudí používať metro, zníži sa počet áut v uliciach mesta.

Johnny je vďaka vysielačke v priamom spojení s bagristom. Pomocou väčšieho bagra sa z hĺbky 18 metrov získavajú obrovské množstvá pôdy. Po dokončení stanice Trianglen bude jej najnižší bod v hĺbke približne 40 metrov.

Johnny sleduje displej v kabíne, ktorý ukazuje množstvo naloženej pôdy. 

Niektorým ľuďom môže pripadať otravné jazdiť tam a späť, ale mne sa to páči. Jazda s nákladným vozidlom je práca, ktorá ponúka viac voľnosti než sedenie v kancelárii alebo státie za výrobnou linkou.

Nákladné vozidlo má ložnú kapacitu 17 ton a na náves so závesnou lištou sa zmestí 18 ton. Prázdna súprava váži približne 21 ton. Vozidlo sa zachveje vždy, keď bagrista naloží ďalší kus pôdy. Keď sa na displeji zobrazí hodnota 56 ton, Johnny odošle vysielačkou signál. Vozidlo je plne naložené.

„Teraz ideme do štvrte Nordhavn, kde vyložíme náklad,“ vysvetľuje Johnny a vychádza zo staveniska.

Kodaň neustále rastie a v starých prístavných štvrtiach na sever od centra prebieha niekoľko stavebných projektov, v rámci ktorých sa stavajú domy a kancelárske priestory pre tisíce nových obyvateľov mesta. Na vzdialenom konci štvrte Nordhavn sa navyše buduje nový kontajnerový terminál a prístav pre výletné lode. Práve na tento účel sa stavia nový 100-akrový pás zeme, na ktorý sa používa aj časť pôdy vykopanej pri výstavbe metra. Nový pozemok sa pomaly rozširuje tam, kde bolo pôvodne more.
 

Počas opatrnej jazdy cez mesto smerom do štvrte Nordhavn Johnny pokojne sedí za volantom a celý čas sa usmieva. Je očividné, že má svoju prácu rád.

„Niektorým ľuďom môže pripadať otravné jazdiť tam a späť, ale mne sa to páči. Jazda s nákladným vozidlom je práca, ktorá ponúka viac voľnosti než sedenie v kancelárii alebo státie za výrobnou linkou.“

Johnny s nadšením rozpráva o svojej manželke a štyroch deťoch. Je vidno, že na rodine mu veľmi záleží, ale priznáva, že kvôli náročnému časovému rozvrhu býva ťažké nájsť si na ňu dosť času. Johnny býva hodinu jazdy od Kodane a jeho pracovný deň sa väčšinou začína o piatej ráno. Potom celý deň jazdí s nákladným vozidlom a domov k rodine sa vráti o šiestej večer. Od leta 2014 pracuje pre prepravnú spoločnosť SCT, ktorú si veľmi pochvaľuje. „Je to skvelé pracovné prostredie. Vysoko si cením najmä kamarátstvo medzi kolegami v spoločnosti SCT. Pomáhame si navzájom a všetci sú veľmi milí.“
 

SCT je jednou z mnohých prepravných spoločností, ktoré sú zapojené do výstavby metra v Kodani. Medzi hlavné úlohy patrí vyvážanie pôdy zo stavenísk a preprava materiálu vykopaného pomocou strojov na hĺbenie tunelov.

Počet nákladných vozidiel, ktoré spoločnosť SCT využíva na výstavbu metra v Kodani sa pohybuje medzi 20 a 50, v závislosti od množstva vyvážanej pôdy. Najväčšie zastúpenie má nákladné vozidlo Volvo FH s vyklápacími návesmi, no spoločnosť nasadila do premávky aj osem vyklápacích vozidiel radu FMX s návesmi so závesnou lištou. Všetky nákladné vozidlá spoločnosti SCT sú vybavené kabínami Globetrotter, vrátane modelov Volvo FMX, v ktorých môže počas pracovného týždňa prespať viacero vodičov.

Johnny jazdí na nákladnom vozidle Volvo FMX z roku 2014 s konfiguráciou 8×4 a duálnymi prednými nápravami. Energia z 13-litrového motora s výkonom 500 koní sa efektívne prenesie do tandemových hnacích náprav vozidla. Predné riadené nápravy v kombinácii s návesom so závesnou lištou umožňujú hladkú jazdu so súpravou. Presne to Johnnymu vyhovuje, pretože na staveniskách treba s vozidlom manévrovať v úzkych priestoroch.

„Nákladné vozidlo má aj pri vysokom zaťažení výbornú stabilitu. Prevodovka I-Shift je naozaj presná. Myslím si, že je to veľmi dobré nákladné vozidlo“ pochvaľuje si Johnny a spomaľuje na červenej. 

Kodaň je jedným z najhustejšie osídlených miest na svete, čo sa týka bicyklov, a to sa prejavuje v premávke, kde sa cyklisti a vodiči nákladných vozidiel musia deliť o jeden priestor. Stavebný podnik Copenhagen Metro Team vynaložil veľa úsilia na čo najbezpečnejšiu realizáciu projektu vzhľadom na obyvateľov mesta. V spolupráci so spoločnosťou SCT umožnili všetkým deťom navštevujúcim školy v blízkosti stavenísk posedieť si v nákladnom vozidle Volvo a poučili ich o tom, čo vodič môže a nemôže vidieť zo svojej kabíny.

Nákladné vozidlo má aj pri vysokom zaťažení výbornú stabilitu. Prevodovka I-Shift je naozaj presná. Myslím si, že to je veľmi dobré nákladné vozidlo.

V období najväčšieho dopravného vyťaženia jazdí každý deň na stavenisko a späť v priemere 500 nákladných vozidiel. S cieľom minimalizovať narušenie premávky v uliciach mesta sa zmenilo nastavenie 375 semaforov. Nákladné vozidlá musia navyše cestu do štvrte Nordhavn a späť absolvovať vždy po tej istej trase.

„Musíme skrátka jazdiť veľmi opatrne. Najvyššou prioritou je bezpečnosť,“ hovorí Johnny a znova skontroluje spodnú časť spätných zrkadiel predtým, ako zabočí doprava cez prechod pre cyklistov.

Po príchode do štvrte Nordhavn zamieri s nákladným vozidlom na vážiaci prístroj ešte predtým, ako vstúpi do oblasti. V priebehu dňa sem Johnny prepraví zo staveniska štyri až päť nákladov. Každá fúra sa opatrne odváži.

Vo vzduchu sa vznáša čajka a pokukuje dole na nákladné vozidlá, ktoré sem chodia vyložiť svoj náklad. Johnny zacúval s nákladným vozidlom na skládku, kde najprv vyklopí zadnú plošinu a následne prednú.

„Ešte raz a môžem ísť domov k rodine. Už sa na nich teším,“ vraví Johnny a široko sa usmieva. 
 

Nákladné vozidlo

Volvo FMX bolo uvedené v marci 2014. Motor Euro 5 má objem 13 litrov a výkon 500 koní.
Automatizovaná prevodovka I-Shift zjednodušuje prácu v drsných podmienkach, aby sa vodič mohol plne sústrediť na cestu.
Súprava nákladného vozidla pozostáva z trojsmerného vyklápacieho vozidla s konfiguráciou 8×4, duálnymi prednými nápravami a prívesom so sklápacou plošinou s tromi nápravami. Náklad je možné vyklopiť doprava, doľava aj dozadu.
Súprava váži 20,4 ton. Nákladné vozidlo má ložnú kapacitu 17 ton a na náves so závesnou lištou sa zmestí 18 ton. Maximálna povolená celková hmotnosť je 56 ton.
Nákladné vozidlo je vybavené kabínou Globetrotter, ktorá vodičovi v prípade potreby poskytne nocľah.