Trucks

Vynikajúce výhľady

Nové spätné zrkadlá nákladného vozidla Volvo FH boli vytvorené s cieľom zaistiť vynikajúcu viditeľnosť a upevniť jeho identitu.
Ismail Ovacik robí náčrt.
„Geometria je veľmi dôležitá. Bolo potrebné zabudovať štyri samostatné zrkadlá, a preto sme im chceli dodať vzhľad jedného celku,” objasňuje Ismail Ovacik.

Ako podrobne sa navrhuje nákladné vozidlo? Akú výpovednú hodnotu môžu mať dizajnové prvky? Keď spoločnosť Volvo Trucks vyvíjala nové spätné zrkadlá s cieľom zlepšiť

výhľad pre vodičov, bezpečnosť bola prirodzene na prvom mieste. Rovnako dôležité však bolo aj vyjadriť tieto inovácie prostredníctvom prelomového estetického vzhľadu.

Nové Volvo FH bolo uvedené v roku 2012 a ponúkalo viacero významných technologických noviniek. Jeden z najúspešnejších modelov ťažkých nákladných vozidiel na svete mal navyše aj nový

vzhľad. Pri opise novej kabíny FH sa používali slová ako funkčnosť a ergonómia, zatiaľ čo trh s nadšením uvítal mnohé zlepšené bezpečnostné funkcie.

Tím spoločnosti Volvo začal už v roku 2006 pracovať na vzhľade nových spätných zrkadiel. Ismail Ovacik je hlavný dizajnér exteriéru na oddelení Volvo Group Truck Technology. Poukazuje na prínos rôznych konštrukčných a ergonomických partnerov v spoločnosti Volvo, ktorí pracovali na novom dizajne spätných zrkadiel. „Spoločne sa snažíme o dosiahnutie

maximálneho zlepšenia. Akým spôsobom môžeme dať trhu najavo, že nákladné vozidlá Volvo majú najlepšiu viditeľnosť? Keďže bezpečnosť je jednou z našich základných hodnôt, bolo nevyhnutné šíriť toto posolstvo.”

Pokiaľ ide o nový model FH, výrazne sa zlepšila priama viditeľnosť. Jednou z problematických oblastí predchádzajúcej generácie Volvo FH boli predné stĺpiky – vertikálne podpory na oboch stranách čelného skla.

Nejde iba o dokonalú viditeľnosť pre vodičov alebo lepšiu funkčnosť, ale aj o spôsob vyjadrenia, že ide o neoddeliteľnú súčasť nákladného vozidla ako celku.

Nová verzia má viac miesta medzi stĺpikmi a zrkadlami. Vodič má preto cez bočné okno lepší výhľad priamo na vozovku. Tento priestor sa zlepšil aj prostredníctvom užšieho dizajnu – sklo akoby nemalo hraníc a zrkadlá sa otáčajú na jednom kĺbe, vďaka čomu sa odstránila veľká časť krytu. Medzi zrkadlami je takisto priestor – každý kúsoček povrchu sa využil v záujme lepšej viditeľnosti.

Je očividné, že cieľom dizajnérskej práce bolo presne navrhnúť každý uhol. Umiestnenie zrkadla v zadnej časti kabíny sa tiež dôkladne naplánovalo a teraz je pevne pripojené k hornej a spodnej časti kabíny. 

 

„Geometria je veľmi dôležitá,” dodáva Ismail Ovacik. „Bolo potrebné zabudovať štyri samostatné zrkadlá, a preto sme im chceli dodať vzhľad jedného celku.”

Pri vývoji funkcie nákladného vozidla so silnou identitou treba počítať so spojením konštrukčných znalostí a kreativity. Zlepšenie spätného zrkadla si vyslúžilo kladný ohlas zákazníkov aj médií a považuje sa za definitívnu inováciu oproti predchádzajúcej verzii.

Hoci hlavným cieľom bola očividne zvýšená bezpečnosť, tím prikladal význam aj vytvoreniu osobitného estetického vzhľadu.

„Chceli sme vyvinúť funkciu, ktorá by odrážala filozofiu značky Volvo,” hovorí Ismail Ovacik. „Nejde iba o dokonalú viditeľnosť pre vodičov alebo lepšiu funkčnosť, ale aj o spôsob vyjadrenia, že ide o neoddeliteľnú súčasť nákladného vozidla ako celku. Náš vzhľad je účelový. Pristupujeme k problému od základov a postupujeme smerom k holistickému dizajnu, ktoré prispieva k vytvoreniu osobitnej identity nákladného vozidla. Identity značky Volvo.”

Ismail Ovacik

FUNKCIA: Hlavný dizajnér exteriéru na oddelení Volvo Group Truck Technology.
VEK:
 36.
POČET ROKOV V SPOLOČNOSTI VOLVO:
 8.
PRACOVISKO:
 Európske dizajnové štúdio oddelenia Volvo GTT vo švédskom Gothenburgu.