Trucks

Zlepšenie aerodynamiky – záležitosť rovnováhy

Aerodynamické vylepšenia nového vozidla Volvo FH sú kľúčovým faktorom, ktorý pomôže zákazníkom ďalej zvyšovať zisk.
Joakim Sällberg
Joakim Sällberg, hlavný dizajnér spoločnosti Volvo Trucks, sa domnieva, že je dôležité pozerať sa na nákladné vozidlo ako celok, a nie sa príliš sústrediť na jednu oblasť.

Najnovší model Volvo FH bol uvedený v roku 2013. Je väčší, bezpečnejší, ponúka ešte väčšiu ergonómiu než jeho predchodca a stanovuje nové štandardy v oblasti diaľkovej prepravy. Inovácia zahŕňala aj zmeny v aerodynamike. Keďže model Volvo FH je navrhnutý špeciálne na diaľkovú prepravu s jazdnou rýchlosťou 70 km/h a viac, z vylepšení aerodynamiky môže ťažiť značné výhody.

Ďalšie zlepšenie už tak prepracovaného vozidla bolo pre Joakima Sällberga a jeho kolegov zo spoločnosti Volvo Trucks v Göteborgu náročnou úlohou. „Hoci kabína je o jeden štvorcový meter väčšia, podarilo sa nám zlepšiť jej aerodynamiku. Rovnováha je pri nákladnom vozidle najdôležitejšia. Pri vykonávaní úprav sa musíme pozerať na nákladné vozidlo ako celok, namiesto prílišného sústredenia sa na jednu oblasť alebo komponent. Vždy ide o kombináciu viacerých faktorov.“

Zmeny sme aplikovali na viaceré časti najnovšieho vozidla Volvo FH, ale najradikálnejším a najprínosnejším prvkom sú predĺžené krivky v prednej časti vozidla. Ponúkajú možnosť zvýšiť úsporu paliva vďaka významnému zníženiu aerodynamického odporu vozidla. Takáto cielená úprava aerodynamiky môže hrať v odvetví, kde nosnosť na kilometer určuje finančný zisk, kľúčovú úlohu.

Modifikované spojlery, oblasť blatníkov, spojler na nárazníku a zásterky na kolesách tiež prispievajú k lepšiemu výkonu modelu Volvo FH pri pracovných rýchlostiach. Okrem toho sa tímu podarilo získať jeden kubický meter priestoru v interiéri bez nepriaznivého vplyvu na aerodynamiku vozidla. Ako hovorí Joakim Sällberg, akákoľvek zmena na nákladnom vozidle je záležitosťou rovnováhy. 

„Či už ide o prednú časť, podvozok a náves alebo zadnú časť vozidla, všetky súčasti sa aerodynamicky navzájom ovplyvňujú. Vo fáze konštrukčného návrhu používame meranie medzier, aby sme zistili, ako k sebe povrchy pasujú a ako sú zarovnané. Napríklad pri navrhovaní predĺžených kriviek najnovšieho modelu Volvo FH sme pri zmene dizajnu museli vziať do úvahy, ako sa na vozidle rozptyľujú nečistoty. Hľadanie riešenia vyžadovalo prácu s celým vozidlom.“

Moderný návrh dizajnu nákladných vozidiel je pokročilý a komplexný proces, hoci Joakim Sällberg sám seba označuje za „dizajnéra s perom a papierom“ pracujúceho v tíme približne 15 až 20 ľudí zapojených do rôznych fáz viacerých projektov.

Či už ide o prednú časť, podvozok a náves alebo zadnú časť vozidla, všetky súčasti sa aerodynamicky navzájom ovplyvňujú.

„Potreby zákazníka pri navrhovaní aerodynamických vylepšení sú na prvom mieste. Je to tak pri všetkom, bez ohľadu na to, na čom pracujeme. Je pre nás dôležité, aby mohli naši zákazníci rásť spolu s dizajnom, a aby boli naše nákladné vozidlá na cestách dlhoveké. Každý použitý prvok dizajnu v sebe vždy zahŕňa kľúčové hodnoty spoločnosti Volvo. Je to základ každej našej činnosti.“

Joakim Sällberg

Funkcia: Vedúci dizajnér
Vek: 40
Počet rokov v spoločnosti Volvo: 10