Mesto Göteborg dostalo prvé elektrické nákladné vozidlo

Mesto Göteborg, domov spoločnosti Volvo Trucks, má veľké ambície v oblasti udržateľnosti. Tento rok mesto dostalo svoje prvé kompletne elektricky poháňané nákladné vozidlo. Je to malý, no dôležitý krok smerom k elektrifikácii komerčnej mestskej dopravy. Avšak čo sa odohrávalo v zákulisí procesu privedenia prvého elektricky poháňaného nákladného vozidla do ulíc Göteborgu?
Západ slnka v Göteborgu.

„Na jar 2016 nás oddelenie pre udržateľný odpad a vodu mesta Göteborg požiadalo preskúmať možnosti vývoja kompletne elektricky poháňaného vozidla na odvoz odpadu. Cieľom bolo použiť ho v projekte, v ktorom sa zisťovalo, ako môžu inteligentnejšie a udržateľnejšie formy prepravy prispieť k príjemnejšiemu mestskému prostrediu,” rozpráva Jonas Odermalm, vedúci produktovej stratégie Volvo FL a Volvo FE v spoločnosti Volvo Trucks. 

Tento projekt signalizoval začiatok intenzívnej spolupráce medzi mestom Göteborg a spoločnosťami Volvo Trucks, JOAB a Renova. Tieto štyri strany spolu úzko spolupracovali ako zákazník, vývojár vozidiel, výrobca nadstavby a operátor.  

„Začali sme skúmaním trasy, ktoré má elektricky poháňané vozidlo na odvoz odpadu absolvovať a konfiguráciu existujúcich vozidiel. Akú vzdialenosť prejdú, akou rýchlosťou sa pohybujú, aký náklad prepravujú, koľko zastávok robia pri jednej zmene, je trasa kopcovitá alebo rovná?” vysvetľuje Jonas Odermalm.

Analýzou a overovaním rôznych faktorov sme prostredníctvom tohto projektu získali údaje o špecifikáciách požiadaviek, podľa ktorých má byť nákladné vozidlo navrhnuté. Požaduje sa celková hmotnosť vozidla 19 ton s užitočnou hmotnosťou 5 ton, denný dojazd 60 až 70 kilometrov, 128 zastávok na naloženie odpadu – to sú parametre na výpočet predpokladaného množstva energie, ktorú vozidlo spotrebuje. Keďže ide o vozidlo na odvoz odpadu, do úvahy sme museli vziať aj spotrebu energie nadstavby/lisovacej jednotky.  

Po zosumarizovaní energetickej potreby a jazdných podmienok sa tím vývojárov pozrel bližšie na rôzne alternatívy napájania. Veľký počet batérií na palube by poskytol veľký dojazd, avšak zároveň by mal negatívny dopad na užitočnú hmotnosť vozidla. Menej batérií by zase umožnilo dosiahnuť vyššiu užitočnú hmotnosť, avšak vozidlo by vyžadovalo častejšie nabíjanie. 

„Je potrebné vozidlo rýchlo nabíjať na trase, alebo stačí nabiť batérie cez noc? Pred uskutočnením finálneho rozhodnutia sme preskúmali sme niekoľko alternatív,” hovorí Hayder Wokil, ktorý má v rukách primárnu zodpovednosť za účasť spoločnosti Volvo Trucks. 

Riešením je vozidlo s tromi batériami a celkovou energetickou kapacitou 150 kWh, ktorá postačí na jeho napájanie počas celej zmeny bez dodatočného nabíjania. A keďže vozidlá na odvoz odpadu sa používajú iba cez deň, rozhodli sme sa pre nabíjanie v noci zo štandardnej elektrickej siete.  

Začiatkom leta 2017 bolo vyrobené vozidlo na odvoz odpadu na podvozku modelu Volvo FL. Do vozidla bola namontovaná elektrická hnacia línia a karoséria a kabína boli prispôsobené novej technológii. Po šiestich mesiacoch vývoja a optimalizácie bola začiatkom roka 2018 na vozidlo namontovaná nadstavba. Teraz bude nasledovať posledné doladenie vozidla, jeho certifikácia a školenia vodičov a mechanikov. Potom sa uvedie do bežnej prevádzky v uliciach Göteborgu, pričom za volantom budú sedieť vodiči organizácie Renova. 

Súvisiace články