Trucks

Veľká dodávka

Vo Švédsku sa práve buduje jeden z najväčších strojov na papierové obaly na svete. Rakúsky vodič nákladného vozidla Roland Lehbrunner sa vydal na dlhú cestu, aby na stavenisko v meste Grums doručil 22 metrov dlhé silá.
Preprava síl cez most
Dve vozidlá Volvo FH16 spoločnosti Prangl pomaly prepravujú dve 22-metrové silá naprieč švédskym vidiekom.

V meste Kiel je skoré popoludnie. Roland Lehbrunner sa práve zobudil na parkovisku pre nákladné vozidlá. Posledných niekoľko nocí prevážal spolu so svojim kolegom Janosom Szilagyim z mesta Sigharting pri rakúskych hraniciach naprieč Nemeckom 22-metrové silá. Teraz sa tešia, ako sa nalodia na trajekt, ktorý ich privezie do Göteborgu, a na ďalšiu etapu ich 11-dňovej cesty. 

„Prvý krát idem s nákladným vozidlom na trajekt. Je to niečo nové a presne to mám skutočne rád na jazdení s nákladným vozidlom,” hovorí Roland Lehbrunner. „Pri množstve zamestnaní dochádza k rutine, ale pre mňa je to úplne o inom. Môžem prepravovať stavebné materiály do Salzburgu alebo obrovské strojné súčiastky do severného Nemecka. Rôzne cesty, rôzne náklady.”

Prvý krát idem s nákladným vozidlom na trajekt. Je to niečo nové a presne to mám skutočne rád na jazdení s nákladným vozidlom.

Striedanie a náročná povaha špeciálnej prepravy je tým, čo ho takmer pred jednou dekádou viedlo k prijatiu práce vodiča nákladného vozidla. Dovtedy pracoval na plný úväzok ako tesár pre rakúsku spoločnosť, ktorá prepravovala svoje produkty nákladným vozidlom naprieč krajinou. Jedného dňa bolo potrebné dopraviť veľkú, veľmi dôležitú objednávku, avšak nebol dostupný nikto, kto by tento náklad prepravil. „Prečo nie, vyskúšam to,” pomyslel si Roland predtým, než prijal svoju úplne prvú prepravnú úlohu. V súčasnosti pracuje ako profesionálny vodič pre rakúsku spoločnosť Prangl už sedem rokov. Počas tejto doby prijal aj niekoľko veľmi extrémnych prepravných úloh, ako napríklad 160-tonový stroj na spracovanie papiera zo stredného Rakúska do maďarskej Budapešti a 6-metrový náklad lodných súčastí cez úzky kopcovitý terén, ktorý skutočne preveril jeho trpezlivosť a koncentráciu.

Aj keď sa Roland a jeho zamestnávateľ špecializujú na nadrozmerné náklady, ich aktuálna prepravná úloha je pre nich jedinečná kvôli dlhej vzdialenosti medzi Rakúskom a stredným Švédskom a kvôli rozmerom nákladu. Roland vysvetľuje, že je pripravený na nezvyčajnú úlohu, ale aj to, že každá jedna úloha, ktorú príjme, je odlišná. 

„Môže byť odlišná z hľadiska nákladu, veľkosti, hmotnosti, dĺžky, vzdialenosti, počasia alebo čohokoľvek iného, s čím sa na ceste stretnete. Aj keď si myslíte, že ste sa na všetko pripravili, stane sa niečo nečakané. Musíte si iba zachovať chladnú hlavu,” dodáva.

Po výdatnom daždi počas svojej prvej nočnej zmeny medzi rakúskym mestom Sigharting a nemeckým Magdeburgom mali Roland a Janos kvôli zátarasám v Nemecku omeškanie. Po dvojdňovom zastavení na parkovisku mohli v ceste pokračovať a obaja si vydýchli, že dorazili do Kielu a pokračujú ďalej do Švédska.

Pri vjazde vozidiel na trajekt ich personál pomaly usmerňoval, aby zaparkovali bez poškodenia o stenu alebo iné vozidlá. Vzhľadom na veľkosť nákladu potrebovalo každé nákladné vozidlo štvornásobný priestor bežného nákladného vozidla a Roland je za poskytnutú pomoc vďačný. Po skorej večeri sa rozhodol ísť spať, aby bol svieži a pripravený na ďalší deň, počas ktorého prejde so svojim vozidlom Volvo FH16 trasu 220 km medzi Göteborgom a cieľovou stanicou v meste Grums.

„Mám radšej denné zmeny, pretože si môžem pozrieť krajinu, ktorou prechádzam, najmä ak sú v nej nádherné hory a kopce. Nikdy som vo Švédsku nebol, tak sa na to veľmi teším,” hovorí Roland počas výjazdu z trajektu v Göteborgu. Na parkovisku podobnému tomu v Kiele preskúma svoje nákladné vozidlo. Pred ďalšou jazdou skontroluje hydrauliku, elektroniku, náklad a upevnenia.

„Ak ide o súčasti nákladného vozidla, ktoré môžete skontrolovať, je dôležité to pred jazdou urobiť. V opačnom prípade by ste s vozidlom nemali jazdiť,” dodáva. 

Na svojej ceste smerom k mestu Grums sprevádzal Rolanda a Janosa tím švédskych lídrov v oblasti prepravy. Celý konvoj sa vydal na cestu okolo deviatej ráno za hustého dažďa a dosť silného vetra. Obzvlášť vietor je mierne znervózňujúci, najmä kvôli tomu, že Roland musí prejsť cez niekoľko vysokých mostov. Kombinácia vetra, dažďa, ťažkého nákladu a kopcovitej krajiny donútila konvoj jazdiť veľmi pomaly.

„Za týchto okolností je skvelé, že sa môžete spoľahnúť na systém riadenia nákladného vozidla a systém automatického radenia. Dodáva vám to pocit istoty, a tak sa môžete bez obáv sústrediť na cestu,” hovorí Roland.

Aj keď sú poveternostné podmienky drsné, veľmi ho potešili švédske cesty, ktoré považuje za jedny z najlepších, na ktorých jazdil. Konvoj cestoval bez akýchkoľvek prekážok a o tretej popoludní konečne uvideli na obzore ich cieľovú destináciu, veľkú továreň švédskej spoločnosti BillerudKorsnäs v meste Gruvön. 

Do oblasti nákladnej dopravy som vstúpil preto, lebo som chcel novú výzvu, a teraz si ich užívam každý deň.

V roku 2019 bude toto miesto domovom najväčšieho stroja na udržateľné papierové obaly na svete, no momentálne sa továreň ešte len stavia. Rolandov nadrozmerný náklad je treba doručiť do tejto časti staveniska a zdvihnúť ho do továrne pomocou mobilného žeriavu.

„Keď sme naše nákladné vozidlá v meste Sigharting nakladali, trvalo nám šesť hodín, než sme silá dostali na návesy. Potrebovali sme na to vysokozdvižný vozík a mobilný žeriav. Dúfam, že tentoraz to bude rýchlejšie, pretože teraz chcem ísť čo najskôr domov za mojou manželkou a deťmi,” uvádza Roland.

Koniec koncov ho táto úloha tešila a verí, že najviac si bude pamätať práve na dĺžku tejto cesty. Nachádza sa približne 2 200 km od domova svojej rodiny v malom rakúskom meste Haag. Keď sa dostane domov, bude to jedenásť dní, ktoré strávil na ceste. Niektoré úseky cesty boli skúškou, ale Roland hovorí, že inak by to nezažil.

„Do oblasti nákladnej dopravy som vstúpil preto, lebo som chcel nové výzvy, a teraz si ich užívam každý deň,” hovorí s úsmevom.

Fakty o spoločnosti BillerudKorsnäs

Spoločnosť BillerudKorsnäs je popredný dodávateľ obnoviteľných obalových materiálov a riešení s viac ako 150-ročnými skúsenosťami v tejto oblasti.

Ich nový stroj na kartóny sa uvádza ako najväčšia investícia v histórií spoločnosti a ako jeden z najväčších strojov svojho druhu na svete. 350 metrov dlhý stroj bude umiestnený v 400 metrov dlhej a 60 metrov širokej továrni, ktorá je momentálne vo výstavbe.

Úloha

Dve nákladné vozidlá spoločnosti Prangl: 1 Volvo FH16, 6 x 4, rok výroby 2017, motor Volvo D16 s výkonom 550 k, prevodovka Volvo I-Shift s pomalými prevodmi a Volvo dynamické riadenie.
1 Volvo FH16, 6 x 4, rok výroby 2013, motor Volvo D16 s výkonom 750 k a prevodovka Volvo I-Shift.
Návesy: Trojnápravové rozťahovacie návesy Faymonville s nízkou korbou, hydraulickými nápravami a oddeleným manuálnym riadením. Dĺžka nízkej korby použitej pri tejto úlohe: 22,9 metrov.
Náklad: Veľké nádrže, rozmery: Dĺžka 22 m x šírka 3,8 m x výška 3,8 m, hmotnosť: každá približne 5 000 kg.
Celkové prepravné rozmery: Dĺžka 35 m x šírka 3,8 m x výška 4,15 m, hmotnosť: 38 000 kg.

Prangl GmbH

Založené: 1965.
Majiteľ: Mag. Christian Prangl.
Celkové množstvo vybavenia: 3 400 (mobilné žeriavy, nákladné vozidlá a návesy, pracovné plošiny, teleskopické nakladače atď.).
Počet nákladných vozidiel a návesov: 330, z toho nákladných vozidiel Volvo: 90.
Počet zamestnancov: 650.
Hlavný náklad:Nadrozmerný a ťažký náklad, náklad pre elektrárne a veterné elektrárne, súčasti strojov, nadrozmerné súčasti z betónu a oceľovej konštrukcie, strojné zariadenia, koľajnice, drevené trámy, priemyselný náklad.