Göteborg prechádza na ekologické riešenia

V roku 2019 začne spoločnosť Volvo Trucks predávať v Európe elektrické nákladné vozidlá. Avšak už tento rok bude jazdiť pár nákladných vozidiel Volvo FL Electric v uliciach švédskeho mesta Göteborg, domovskom meste spoločnosti Volvo Trucks, ktoré má vysoké ambície v oblasti ekológie. Sú súčasťou plánu na vytvorenie nových typov susedstiev a zatraktívnenia mesta.
Volvo FL Electric v centre Göteborgu

Spoločnosť Volvo Trucks dáva spolu s prepravnými firmami TGM a Schenker do prevádzky v Göteborgu elektrické nákladné vozidlo na distribúciu.

Stavebné žeriavy dotvárajú siluetu švédskeho Göteborgu, domovského mesta spoločnosti Volvo Trucks. Mesto očakáva nárast populácie do roku 2035 až o tretinu a veľké časti centra mesto rekonštruuje, aby tento nápor zvládli.

Je to pre mesto Göteborg veľká výzva, avšak nie je jedinečná. Do roku 2030 sa približne miliarda ľudí chystá presťahovať do väčších svetových miest.  

Aby mali noví obyvatelia miesto, Göteborg plánuje množstvo nových, husto zastavaných susedstiev so zmiešaným využitím, ktoré sú kombináciou bytov, kancelárií a obchodov. 

Silueta Göteborgu

Göteborg dúfa, že dokáže zvládnuť nárast populácie a súčasne zostať atraktívnym miestom na život, a to s minimálnym dopadom na životné prostredie.

Henrik Kant, riaditeľ úradu pre územné plánovanie mesta Göteborg dúfa, že elektrické nákladné vozidlá budú hrať významnú úlohu pri úspešnosti a trvalej udržateľnosti tohto druhu panorámy mesta. 

Henrik Kant

Henrik Kant, riaditeľ úradu pre územné plánovanie mesta Göteborg verí, že elektrické nákladné vozidlá prinesú možnosť plánovať mestá inak.

„Keďže sú elektrické vozidlá tichšie a neprodukujú výfukové plyny, umožňujú nám plánovať naše mestá iným spôsobom. Vďaka technológiám sú možné nové riešenia: napríklad menej obmedzené časy rozvozu, alebo trasy autobusu vedúce bližšie pri obytných domoch. To nám umožňuje plánovať zohraté susedstvá na zmiešané využitie.”

Už vo svojej predchádzajúcej práci vedúceho oddelenia vody a kanalizácie mesta Göteborg Henrik Kant uviedol veci do pohybu, aby sa uistil, že elektrické nákladné vozidlá budú súčasťou ozdravnej stratégie mesta. 

„V Göteborgu už platí zásada používania vozidiel na zber odpadu bez fosílnych palív s nízkou úrovňou znečisťovania životného prostredia. Nákladné vozidlá jazdia v meste na bioplyn alebo HVO, palivo, ktoré sa vyrába ako vedľajší produkt pri spracovávaní mäsa,” dodáva. 

Elektrické nákladné vozidlá umožňujú mestu podniknúť ďalší veľký krok správnym smerom. 

„Vízia mesta Göteborg je vybudovať ekologické mesto. Musíme tvrdo pracovať na tom, aby sme dosiahli čo najnižšiu úroveň emisií, a to najmä v centre mesta. Zároveň môžeme znížiť hluk na minimum.”

Vízia mesta Göteborg je vybudovať ekologické mesto. Musíme tvrdo pracovať na tom, aby sme dosiahli čo najnižšiu úroveň emisií, a to najmä v centre mesta.

Henrik Kant

Riaditeľ úradu pre územné plánovanie mesta Göteborg

Jonas Odermalm

Jonas Odermalm, vedúci produktovej stratégie Volvo FL a Volvo FE v spoločnosti Volvo Trucks.

Pred niekoľkými rokmi sa mesto Göteborg obrátilo na spoločnosť Volvo Trucks, aby vytvorila elektrické nákladné vozidlo na zber odpadu, ktoré spĺňa podmienky na trasu, topografiu, rýchlosť a nosnosť. V rámci špecifikácie bolo uvedené aj to, že nákladné vozidlá musia byť schopné previesť päť ton a každé nabitie musí vydržať celý deň jazdenia. A teraz predstavujeme elektrické nákladné vozidlo na zber odpadu. Ak bude úspešné, mesto Göteborg dúfa, že túto schému ešte rozšíri aj do ďaľších častí.

V rámci výhod elektrického nákladného vozidla Henrik Kant dúfa, že vodičom poskytne lepšie pracovné prostredie. 

„Smetiari patria do skupiny pracovníkov s najväčším množstvom pracovných úrazov v celej krajine. Chceme bližšie preskúmať riešenia, ktoré by mohli zlepšiť ich pracovné prostredie,” hovorí.

Zároveň sa tento rok dostane do ulíc ďalšie elektrické nákladné vozidlo Volvo. Spoločnosť Volvo Trucks dáva spolu s prepravnými firmami TGM a Schenker do prevádzky elektrické nákladné vozidlo na distribúciu. 

„Elektrické vozidlá majú mnoho výhod,” hovorí Jonas Odermalm, vedúci produktovej stratégie Volvo FL a Volvo FE v spoločnosti Volvo Trucks. „Neprispievajú len k zníženiu znečisťovania a hluku, ale vzhľadom na to, že je potenciálne možné vykonávať viac rozvážok mimo špičky, môžu elektrické nákladné vozidlá zvýšiť produktivitu a presnosť doručenia znížením množstva času, ktoré vodiči musia stráviť v premávke.” 

Elektrické vozidlá môžu zvýšiť produktivitu a presnosť doručenia.

Jonas Odermalm

vedúci produktovej stratégie Volvo FL a Volvo FE v spoločnosti Volvo Trucks

Lars Mårtensson

Lars Mårtensson, riaditeľ oddelenia Životné prostredie a inovácie spoločnosti Volvo Trucks, verí, že elektrifikácia nákladných vozidiel sa postupne stane prioritou mnohých miest.

Avšak uvedenie vozidlového parku s elektrickými nákladnými vozidlami si vyžaduje viac ako len samotné nákladné vozidlá. 

„Vozidlá sú len jednou súčasťou toho, čo je potrebné na rozsiahlu elektrifikáciu a trvalo udržateľnú prepravu. Je to tiež otázkou dobre vybudovanej celkovej infraštruktúry a nabíjacích staníc, aby bolo pre spoločnosť využívanie elektrických vozidiel výhodné. Zákazníci a mestá, ktoré investujú do tejto technológie sa musia na prepravný systém pozerať celostne a vidieť hodnotu pre ich značku, kvalitu života a pre životné prostredie.”

Göteborg dúfa, že sa stane logistickým centrom škandinávskeho regiónu a keďže sa už teraz stáva skúšobňou nových prepravných riešení.

Už má dve trasy kompletne elektrických nákladných vozidiel spolu s veľkým výberom hybridných vozidiel. Miestni výrobcovia osobných vozidiel testujú na určitých trasách automatizované vozidlá a mesto Göteborg prináša medzinárodné titulky vďaka budovaniu lanovky, ktorá by ako súčasť mestskej hromadnej dopravy prepravovala naprieč úžinou v centre mesta 4 000 - 6 000 ľudí za hodinu. 

Takže čo očakáva, že budú mať budúci obyvatelia mesta k dispozícií?

„Dúfam, že do roku 2035 sa nebudeme musieť sústreďovať na hluk alebo kvalitu vzduchu, pretože už budú tieto problémy z veľkej časti vyriešené,” hovorí Henrik Kant. 

Lars Mårtensson, riaditeľ oddelenia Životné prostredie a inovácie spoločnosti Volvo Trucks, si myslí, že riešenia, ktoré začali v Göteborgu, sa rozšíria na iné miesta.

Chceme to rozširovať a už teraz začíname skúšky v ďalších mestách.

Lars Mårtensson

Riaditeľ odboru životného prostredia a inovácií v spoločnosti Volvo Trucks

„Chceme rozširovať tento projekt a už teraz začíname skúšky v ďalších mestách vrátane Hamburgu. Je to súčasťou budovania obývateľného, atraktívneho mesta. Nákladné vozidlá neboli oblasťou, ktorá by bola prioritná v súvislosti s prechodom na elektrický pohon, ale teraz to spolu s našimi partnerskými mestami meníme.”

Volvo FL Electric

Pre významne nižšiu hladinu hluku elektrických nákladných vozidiel ich možno používať na nočné doručovanie a tým potenciálne znížiť premávku na verejných komunikáciách počas špičky.

Nákladné vozidlá sa testujú v Göteborgu

  • Prvé dve nákladné vozidlá Volvo FL Electric bude prevádzkovať spoločnosť Renova zaoberajúca sa zberom komunálneho odpadu a recykláciou a prepravná firma TGM.
  • Kompletne elektricky poháňané nákladné vozidlo na rozvoz tovaru, zber komunálneho odpadu a iné použitie v mestskom prostredí, celková hmotnosť vozidla 16 ton.
  • Hnacia línia: 185 kW elektrický motor, max. výkon / 130 kW nepretržitý výkon, dvojstupňová prevodovka, hnací hriadeľ, zadná náprava. Max. krútiaci moment elektromotoru 425 Nm. Max. krútiaci moment zadnej nápravy 16 kNm.
  • Uskladnenie energie: Dve až šesť lítium-iónových batérií, celkovo 100–300 kWh. 
  • Dojazd: Až 300 km.
  • Nabíjanie: Nabíjanie AC prostredníctvom rozvodnej siete (22 kW) alebo rýchle nabíjanie DC prostredníctvom CCS/Combo2 až pre 150 kW. 
  • Čas nabíjania: Z prázdnych na plne nabité batérie: rýchle nabíjanie 1 – 2 hodiny (nabíjanie jednosmerným prúdom), nočné nabíjanie až 10 hodín (nabíjanie striedavým prúdom) pri maximálnej kapacite batérie 300 kWh.

Fakty o Göteborgu

570 000 – Populácia Göteborgu, druhého najväčšieho mesta vo Švédsku. Bolo domovským mestom spoločnosti Volvo od jej založenia v roku 1926.

140 000 – Očakávaný nárast obyvateľov Göteborgu do roku 2035, čo predstavuje
nárast o jednu tretinu.

12 – Počet cieľov mesta v oblasti životného prostredia, ktorých účelom je vytvoriť prostredie pre dobrý život a udržateľný rozvoj. Tri ciele sa týkajú priamo dopravy:

  • Obmedzenie vplyvu na životné prostredie.
  • Čisté ovzdušie.
  • Dobre vybudovaná infraštruktúra.

Related News

Zabudnite na odpor vďaka lepším aerodynamickým vlastnostiam

Približne tretinu nákladov prepravnej firmy tvorí palivo. Vďaka kombinácii lepších aerodynamických vlastností spolu s novým motorom zodpovedajúcim norme EURO 6 krok C môže teraz spoločnosť Volvo Trucks ponúknuť úsporu paliva až do 3 % v oblasti ...

Digitálna revolúcia sa začína rýchlo prejavovať aj v odvetví nákladných vozidiel

Telematika, pripojenie, veľké dáta, cloudové služby a internet vecí spustili digitálnu revolúciu v odvetví nákladných vozidiel. Najväčší potenciál sa skrýva v službách a spoločnosť Volvo Trucks preto aktívne pracuje na dosiahnutí svojho cieľa – ...

Londýn volá po bezpečnosti v meste

Eliminovanie dopravných nehôd sa stalo pre Londýn hlavnou prioritou. Podľa jedného z návrhov by od roku 2020 mali mať všetky vozidlá nad 12 ton určené na prepravu ťažkého nákladu bezpečnostné povolenie na prevádzku v meste. Ostatné mestá si berú ...