Trucks

Licencia na mriežku

Pri pohľade z diaľky sú mriežky na prednej časti modelov Volvo FH a FH16 nezameniteľné a ikonické. Sú tiež veľmi praktické. Čo sa skrýva za ich dizajnom?
Ismail Ovacik s jednotlivými modelmi
„Nové mriežky poskytujú dostatok priestoru pre optimalizované prúdenie studeného vzduchu, ktorý je nevyhnutný pre výkon motora a znižovanie emisií,” hovorí Ismail Ovacik, hlavný dizajnér exteriéru v spoločnosti Volvo Trucks.

Keď boli v roku 2012 uvedené na trh nové modely nákladných vozidiel Volvo FH a FH16, znamenalo niekoľko zmien nové začiatky pre tieto vlajkové modely. S požiadavkami normy Euro 6 bolo nevyhnutné na vozidlách vykonať niekoľko úprav, aby spĺňali požiadavky trhu. Dizajn, ktorý by zlepšil prívod studeného vzduchu do motora, bol jednou obrovskou zmenou, s ktorou si musel tím dizajnérov spoločnosti Volvo Trucks v Göteborgu poradiť.

Výsledkom bol optimalizovaný dizajn mriežky na oboch nákladných vozidlách, ktorý zlepšil chladiaci výkon a prúdenie vzduchu okolo motora. „Nové mriežky poskytujú dostatok priestoru pre optimalizované prúdenie studeného vzduchu, ktorý je nevyhnutný pre výkon motora a znižovanie emisií,” hovorí Ismail Ovacik, hlavný dizajnér exteriéru v spoločnosti Volvo Trucks. Keď sa pozrieme bližšie na dizajn mriežky na oboch nákladných vozidlách, vidíme náročnosť zdanlivo jednoduchého dizajnu. Vzor na mriežke je inšpirovaný opakujúcimi sa vzormi v prírode, pripomína šesťhranný medový plast, ale každá bunka je vyhotovená samostatne, aby fungovala čo najefektívnejšie. „Sústredenie sa na detaily je pre vytvoranie ikony našej značky viac ako dôležité,” pokračuje Ismail Ovacik. „Vyvinuli sme obrovské množstvo kreatívneho úsilia. Vzhľadom na danú veľkosť stálo celkom veľké úsilie také mriežky vyrobiť.”

Aj keď sú mriežky na prvý pohľad podobné, rozdiely medzi nimi sú výrazné. Zatiaľ čo má Volvo FH mriežku so šesťstranným dizajnom, model FH16 má dizajn kovu na čiernom pozadí, ktorý vytvára 3D efekt. „Obe mriežky prijali zákazníci pozitívne, ale mriežka modelu FH16 je obzvlášť obľúbená,” hovorí Ismail.

V mnohých ohľadoch to bola práca zo srdca. Myslím, že to môžeme nazývať umením Volvo.

Mriežky na vozidlách Volvo FH a FH16 boli prvé z novej generácie pri uvedení nákladných vozidiel v roku 2012. Stali sa šablónou dizajnu pre nasledujúce nové modely nákladných vozidiel Volvo.

Podľa Ismaila je mriežka FH jedným z najvýraznejších prvkov dizajnu nákladných vozidiel. „V mnohých ohľadoch to bola práca zo srdca. Myslím, že to môžeme nazývať umením Volvo.”

Ismail Ovacik

Funkcia: Hlavný dizajnér exteriéru na oddelení Volvo Group Truck Technology.
Vek: 37
Počet rokov v spoločnosti Volvo: Deväť.
Pracovisko: Európske dizajnové štúdio oddelenia Volvo Group Trucks Technology vo švédskom Göteborgu.