Vyšší komfort vďaka dvom batériám

Nový systém dvoch batérií od spoločnosti Volvo Trucks dokáže zabezpečiť dostatok energie pre vybavenie kabíny a súčasne schopnosť nasledujúce ráno naštartovať.
Spotreba elektriny v kabíne

Chladničky, ohrievače, chladiče, multimediálne systémy, mobilné telefóny a tablety – to sú len niektoré zo zariadení súčasnej doby, ktoré vodiči vozia so sebou a môžu vybiť batériu vozidla, čo môže viesť k prestojom vozidla.

Hans Westerlind

Hans Westerlind, vedúci technologický špecialista na elektrické komponenty v spoločnosti Volvo Trucks.

Hoci primárnou funkciou batérie nákladného vozidla je naštartovať motor, energetické nároky vozidiel sa neustále zvyšujú. Chladničky, ohrievače, chladiče, multimediálne systémy a za posledné roky aj mobilné telefóny, notebooky a tablety – to všetko sú zariadenia, ktoré súčasný vodič jazdiaci na dlhé vzdialenosti potrebuje ku každodennému životu. Tie však spotrebujú množstvo energie a dokážu rýchlo vybiť batériu, čo môže viesť k prestojom vozidla. 

Nový systém dvoch batérií od spoločnosti Volvo Trucks bol vyvinutý tak, aby túto dilemu vyriešil. Systém pozostáva z dvoch samostatných batérií: jedna slúži výlučne na štartovanie motora a druhá na napájanie všetkých ostatných elektrických zariadení kabíny. Tým sa zabezpečí, aby malo vozidlo vždy k dispozícii dostatok energie na naštartovanie motora, a súčasne umožňuje vysokú spotrebu energie vo zvyšnej časti vozidla.

Samuel Nerdal

Samuel Nerdal, produktový manažér pre elektrické a elektronické zariadenia v spoločnosti Volvo Trucks.

Batérie na napájanie zariadení v kabíne využívajú gélovú technológiu. V porovnaní s konvenčnými olovenými akumulátormi vydržia oveľa väčší počet nabíjacích cyklov. „Keď dôjde k úplnému vybitiu štandardnej batérie, prídete približne o päť percent jej kapacity,” hovorí Hans Westerlind. „Gélová batéria je však navrhnutá na vybitie. V skutočnosti dokáže zvládnuť 200 cyklov hlbokého vybitia a stále si zachovať 95 % svojej kapacity.”

Systém s dvomi batériami je najvhodnejší pre diaľkovú prepravu, kde majú vodiči obvykle vyššie nároky na elektrickú energiu. Môžu však prinášať výhodu aj pri mestskom rozvoze. „Ak jazdíte na krátke vzdialenosti s častými zastaveniami, úplné dobitie štandardnej batérie každý deň môže byť problematické,” vysvetľuje Samuel Nerdal. „Keďže však gélové batérie dokážu absorbovať energiu oveľa rýchlejšie, tak sa pri takýchto jazdných podmienkach nabíjajú rýchlejšie.”

Viac nabíjacích cyklov
Štandardné batérie sa poškodia, keď sa vybijú pod 50 % svojej kapacity. V prípade hlbokého vybitia (0 %) môžu stratiť približne 5 % svojej kapacity. Ak sa to stane viackrát, nebude trvať dlho a batériu bude potrebné vymeniť. Gélové batérie sú však navrhnuté tak, aby zvládli aj hlboké vybitie, a dokážu si udržať kapacitu aj po 10- až 15-krát viac nabíjacích cykloch než štandardné batérie.

Väčší komfort kabíny
Systém s dvomi batériami prináša vodičom možnosť užívať si všetok komfort a pohodlie elektrického vybavenia kabíny bez toho, aby si museli robiť starosti so štartovaním vozidla. Celú noc si môžu dopriať spánok so zapnutým nezávislým kúrením a nemusia sa uprostred noci budiť a štartovať vozidlo, aby sa dobila batéria.

Šetrenie paliva aj životného prostredia
Pre mnohých vodičov je jednoduchým riešením na zachovanie kapacity batérie ponechanie motora v prevádzke po celú noc. Tým sa spotrebujú približne tri litre paliva za hodinu. Vzhľadom na obvyklú dĺžku zastávky počas noci a počet nocí na cestách sa rýchlo dopracujeme k obrovskému množstvu paliva a vysokým nákladom na vykúrenie kabíny – nehovoriac o zbytočných emisiách CO2.

Menej neplánovaných zastávok
Keď sa štandardné batérie vybijú, prvou funkciou, ktorú stratíte, je schopnosť naštartovať. So systémom dvoch batérií je to tá posledná. Namiesto toho sa najskôr postupne vypnú pomocné spotrebiče a vďaka upozorneniam vodiča sa tým zabezpečí dostatok času, než bude ohrozená schopnosť naštartovať. Tým sa významne zníži riziko prestojov z dôvodu vybitých batérií.

Zabezpečenie schopnosti naštartovať v chladných podmienkach
Nízke teploty výrazne znižujú kapacitu batérie a úplne vybitá batéria zamrzne pri teplote -5 °C (v porovnaní s plne nabitou batériou, ktorá odolá teplote až do -70 °C). Systém s dvomi batériami, ktorý má oddelenú batériu na štartovanie, si zachová schopnosť naštartovať aj vo veľmi chladných podmienkach.

Rýchlejšie nabíjanie
Gélové batérie nielenže zvládnu viacero cyklov nabíjania, zároveň sa nabijú až o 50 % rýchlejšie než konvenčné batérie. To je veľká výhoda pre nákladné vozidlá, ktoré často zastavujú a ich batérie sa nestihnú nabiť. 

Related News

Pripravte nákladné vozidlo na druhý život

Predajná hodnota je dôležitý aspekt celkových nákladov spojených s vlastníctvom vozidla, a preto by sa mala brať do úvahu už od samého začiatku. Medzi nákladným vozidlom, ktoré sa rýchlo predá, a takým, ktoré sa rýchlo nepredá, je často iba veľmi ...

Zvyšovanie produktivity preškolením vodičov

Kurzy rozvoja vodičov nákladných vozidiel Volvo obsahujú kombináciu špeciálneho know-how a praktických zručností na maximalizáciu produktivity vozidiel....

Šesť tipov, ako si vybrať nákladné vozidlo na mestskú distribúciu

Ponuka výbavy pre mestskú distribúciu sa môže zdať zložitá, ale nemusí to tak byť. Tobias Bergman, produktový manažér spoločnosti Volvo Trucks uvádza šesť faktorov, ktoré treba zvážiť....

Filtrovať články

5 true 5