Trucks

Oživené motory

V továrni v meste Flen sa do opotrebovaných motorov ťažkých nákladných vozidiel vdychuje nový život. Po obnovení sú rovnako dobré ako nové motory a proces má menší dopad na životné prostredie.
V továrni v meste Flen
Operátor Edward Finstorp pripevňuje doplnkové zariadenia na motor D13 pre nákladné vozidlo Volvo. Továreň v meste Flen je najväčšou prevádzkou na obnovu dielov v rámci skupiny Volvo Group. Tento závod tiež obnovuje motory pre vozidlá Volvo CE, Volvo Buses, Volvo Penta a ďalšie.

Pred nízkymi budovami továrne Volvo Parts vo švédskom meste Flen čaká pod modrou plachtou niekoľko motorov na chvíľu, kedy im bude povolený vstup do vyhriatych priestorov. Všetky motory, ktoré sa vracajú od predajcov vozidiel Volvo Trucks v Európe a Ázii, sa posielajú sem. Motory sú jedným zo 40 rôznych dielov vhodných na výmenu, ktoré spoločnosť Volvo Trucks ponúka svojim zákazníkom, a ich obnovenie trvá najdlhšie.

„Trvá približne 57 hodín od okamihu, kedy je motor prinesený do továrne, až do chvíle, kedy je otestovaný a nalakovaný,” vysvetľuje Lars Färnskog, manažér továrne v meste Flen. 

Proces obnovenia sa začína rozobratím. Celý motor sa rozloží na jednotlivé diely. Tie, ktoré sa nedajú obnoviť, sa pošlú na recykláciu. Ostatné diely sa pošlú na čistenie a opieskovanie. Po odstránení vlhkosti, zvyškov oleja a laku sa diely presúvajú do oddelenia na ďalšie obrábanie.

Tu sa mnohé povrchy dielov, napríklad hlavy valcov, kľukové hriadele a bloky motorov, brúsia a frézujú s vysokou presnosťou a pozornosťou. 

„Všetky motory sem prichádzajú z nejakého dôvodu. Keďže však nevieme, ako sa motor používal, je dôležité zabezpečiť, aby nikde neboli nerovné povrchy,” hovorí Jörgen Karlsson, renovátor hláv valcov. 

Podobne ako mnoho jeho kolegov toho o motoroch vie veľmi veľa. Obnova vyžaduje špičkové zručnosti. V továrni v meste Flen sa pre spoločnosť Volvo Trucks obnovuje 150 – 200 rôznych variantov motorov nákladných vozidiel.

„Väčšina motorov, ktoré sem dorazia, majú osem až deväť rokov. Ale občas nám doručia aj motory zo 70. rokov! Musíme motorom zabezpečiť tú najlepšiu starostlivosť,” dodáva Jörgen Karlsson.

Počas svojej cesty naprieč továrňou sa každý komponent motora v rôznych štádiách kontroluje. Keď príde čas na testovanie, motor musí absolvovať tie isté testy ako novo vyrobený model. 

„Obnovený motor má rovnakú kvalitu, trvanlivosť a výkon a vzťahujú sa na neho rovnaké záručné podmienky ako na originálne diely Volvo,” hovorí Lars Färnskog.

Okrem obnovy a výmeny dielov za nové sa na motoroch vykonávajú aj vylepšenia podľa najnovších špecifikácií pre každý jednotlivý model. To znamená, že motory opúšťajú továreň v meste Flen v rovnako dobrom stave ako nové – do posledného detailu. 

„Zabezpečujeme, že všetko od prívodu paliva po softvér je optimalizované. Zákazníci, ktorí sa rozhodnú kúpiť obnovený motor, získajú lepší produkt za oveľa nižšiu cenu a súčasne prispievajú k ochrane životného prostredia,” hovorí Lars Färnskog.

V porovnaní s novo vyrobeným motorom pre nákladné vozidlo sa na obnovu motora spotrebuje o 85 % menej energie. Spotreba surovín je nižšia o 80 %. Lars Färnskog je presvedčený, že obrovské environmentálne výhody prispejú k zvýšeniu dopytu po výmenných náhradných dieloch.

„Vieme, že svetové prírodné zdroje sú obmedzené a že cena surovín stúpa. Súčasne naši zákazníci stále častejšie požadujú, aby boli naše produkty udržateľné a opakovane použiteľné,” hovorí. 

Aby bolo možné kľúčové diely ako prevodovky či motory obnovovať, je dôležité, aby na to boli pripravené už pri konštrukčnom návrhu. Z toho dôvodu továreň v meste Flen úzko spolupracuje s oddelením vývoja produktov a prispieva tak k projektom v ich ranom štádiu. 

„Príprava produktov na ich druhý život predstavuje obrovskú hodnotu pre spoločnosť, našich zákazníkov a životné prostredie,” hovorí Lars Färnskog.

 

Príprava produktov na ich druhý život predstavuje obrovskú hodnotu pre spoločnosť, našich zákazníkov a životné prostredie.

Továreň v meste Flen

40 – Počet dielov, ktoré spoločnosť Volvo Trucks ponúka na výmenu – všetko od filtrov a čerpadiel až po prevodovky a motory.

85 % – Zníženie spotreby energie pri obnove motora nákladného vozidla v porovnaní s výrobou nového.

80 % – Zníženie spotreby surovín pri obnove motora nákladného vozidla v porovnaní s výrobou nového.

90 % – Miera recyklácie materiálov zo starého motora nákladného vozidla.

57 – Priemerný počet hodín, koľko trvá obnova motora nákladného vozidla.

150 – 200 – Počet rôznych variantov motorov nákladných vozidiel Volvo Trucks, ktoré sa obnovujú.

210 – Počet zamestnancov.

27 000 m2 – Celková plocha závodu.