Trucks

Nové Volvo FH s technológiou I-Save: najlepšia úspora paliva pri diaľkovej preprave

| 6 minút čítania | 6 minút čítania
Nové Volvo FH s technológiou I-Save dokáže znížiť náklady na pohonné hmoty až o 7 %. Aké je jeho tajomstvo? Vďaka kombinácii prísnych testov, jedinečného motora D13TC a rady zdokonalených funkcií na úsporu paliva je doposiaľ najúspornejším nákladným vozidlom spoločnosti Volvo Trucks.
Volvo FH s technológiou I-Save kombinuje nový motor Volvo D13TC Turbo Compound s niekoľkými špičkovými funkciami, vrátane aktualizovaných funkcií I-See a I-Cruise.

Na diaľnici vo Švédsku smeruje nákladné vozidlo na západ na tajnú testovaciu dráhu. Za volantom sedí Lars Sjöö, hlavný projektový manažér v spoločnosti Volvo Trucks. Spolu s tímom vybraných inžinierov sa nachádzajú v poslednej fáze testovania nového vozidla Volvo FH s technológiou I-Save. Všetky súčasti tohto vozidla, od nových zadných náprav s nízkym trením až po vnútorný tvar piestov, boli navrhnuté tak, aby šetrili palivo. 

„Po celých desaťročiach práce v spoločnosti Volvo Trucks na hospodárnosti paliva neexistuje magická skrutka, ktorú môžete utiahnuť tak, aby ste ušetrili až 7 % paliva. Namiesto toho ide o to, aby ste získali každý zlomok percenta prostredníctvom inovácií a dolaďovania,“ hovorí Lars Sjöö.

Kľúčom k nízkej spotrebe paliva je motor D13TC s technológiou Turbo Compound, ktorý sa používa vo vysokovýkonných leteckých motoroch a ktorý bol prispôsobený cestným podmienkam. Jednoducho povedané je jednotka Turbo Compound dodatočnou turbínou umiestnenou za turbodúchadlom v prietoku výfukových plynov, ktorá opätovne využíva nadbytočné teplo a energiu z výfukových plynov. Využitím nadbytočnej energie poskytuje jednotka Turbo Compound omnoho vyšší krútiaci moment na kľukovom hriadeli – vďaka čomu je výsledkom výkonný a extrémne úsporný motor.

Vo vozidle Volvo FH so systémom I-Save nie je za úsporu paliva zodpovedná iba jednotka Turbo Compound. S cieľom dosiahnuť maximálnu efektívnosť bola kalibrovaná celá hnacia línia. Piesty motora v nákladnom vozidle napríklad získali nové vlnovito tvarované vnútro. Tento dizajn využíva vlastnosti plynov a kvapalín a vedie tak teplo do stredu valcov a tým pádom preč od steny motora, kde by sa energia v takom prípade stratila vo forme tepla. „Piesty s vlnovito tvarovaným vnútrom sú novou patentovanou inováciou spoločnosti Volvo Trucks. Zmenou tvaru piestu vedieme plamene späť do stredu valca. Výsledkom je efektívnejšie spaľovanie, pri ktorom sa stráca menej energie vo forme tepla,“ hovorí Mats Franzén, riaditeľ stratégie hnacej línie v spoločnosti Volvo Trucks. 

Systém I-Save integruje aj najmodernejšie technológie spoločnosti Volvo Trucks, ako sú softvér I-See s využitím máp a tempomat I-Cruise s technológiou I-Roll, vypnutie voľnobehu motora a čerpadlo posilňovača riadenia s variabilným výtlakom. Vo výsledku získame nákladné vozidlo, ktoré ušetrí náklady na pohonné hmoty až o 7 %. „Pre našu najväčšiu skupinu zákazníkov v diaľkovej preprave sú pohonné hmoty najvyššou položkou. Preto je dôležité, aby sme vyvíjali nové efektívne riešenia,“ dodáva Mats Franzén.

Vozidlo však ponúka omnoho viac výhod. Motor Turbo Compound je vybavený systémom recirkulácie výfukových plynov, ktorý počas spaľovacieho procesu znižuje množstvo oxidu dusíka. Preto sa zníži spotreba AdBlue a tým pádom sa ešte viac znížia majiteľom celkové náklady. „Motor a hnacia línia sú najefektívnejšie pri 1 000 ot./min. Vtedy motor šetrí najviac nafty a aj AdBlue,“ dodáva Mats Franzén.

Ďalšou veľkou výhodou je ovládateľnosť. Projektový tím si dal za veľmi ambiciózny cieľ vytvoriť vozidlo, ktoré nielen šetrí majiteľom peniaze, ale sa aj skvele ovláda. Pomohli im pri tom aj múdre znalosti inžinierov. Využitím odpadového tepla a nadbytočnej energie poskytuje jednotka Turbo Compound omnoho vyšší výkon na kľukovom hriadeli – vďaka čomu sa vytvára vyšší krútiaci moment pri nižších otáčkach. Výsledkom je nákladné vozidlo, ktoré je výkonné pri jazde do kopca, ale zároveň je pracovné prostredie vodiča tichšie, pretože nákladné vozidlo jazdí na nízkych otáčkach a vysokom krútiacom momente.

„Pre našu najväčšiu skupinu zákazníkov v diaľkovej preprave sú pohonné hmoty najvyššou položkou. Preto je dôležité, aby sme vyvíjali nové efektívne riešenia.“

Ten rozdiel je možné pocítiť ihneď. Počas skúšobného obdobia prevážal Lars Sjöö a jeho kolegovia na tomto nákladnom vozidle náklad s hmotnosťou od 40 do 60 ton. Uistili sa, že nákladné vozidlo jazdí do kopca jedna radosť a s akýmkoľvek nákladom pracuje veľmi potichu. 

V skutočnosti bola každá funkcia nákladného vozidla s technológiou I-Save vyvinutá na základe náročných testov na cestách a porovnali sa rôzne súpravy nákladných vozidiel s technológiou I-Save s bežnými naftovými nákladnými vozidlami. Cieľom bolo získať pocit skutočného rozdielu, ktorý poskytuje táto nová technológia. 

 

Pri skúškach na cestách sa strávilo množstvo hodín. Po tom, ako profesionálni testovací vodiči spoločnosti Volvo Trucks jazdili na nákladných vozidlách počas dňa, tím inžinierov ich často za súmraku vystriedal. „Nechceme byť zatvorení v kancelárií s prezentáciami v súboroch PowerPoint,“ hovorí Lars Sjöö s úsmevom. „Keď diskutujeme o úpravách, vezmeme nákladné vozidlá na skúšobnú jazdu, aby sme sa sami presvedčili, ako všetko funguje.“

„Aby sme sa dostali tam, kde sme dnes, boli potrebné tisícky hodín testovania, a to v laboratóriu ako aj na cestách. Teraz však máme vozidlo, ktoré bude vyhovovať ako vodičom, tak aj majiteľom.“

O niekoľko týždňov bude Lars Sjöö pripravený na jazdu s jedným z nových nákladných vozidiel zo zimnej testovacej dráhy spoločnosti Volvo Trucks, ktorá sa nachádza blízko polárneho kruhu, do centrály spoločnosti Volvo Trucks vzdialenej 1 700 kilometrov. Toto je presne druh náročnej jazdy na dlhú vzdialenosť, pre ktorý bolo vytvorené nové nákladné vozidlo. „Stačí stráviť čas za volantom, aby ste vedeli, že ste schopní dodať riešenie aj vtedy, keď každá funkcia funguje tak, ako by mala,“ hovorí Lars Sjöö. 

„Ak sa zameriate iba na spotrebu paliva, existuje riziko, že ohrozíte iné oblasti, ako napríklad pohodlie pre vodiča alebo výkon motora. Tento spôsob práce napomáha celkovému komplexnému postupu. Keď pracujeme na najlepších nákladných vozidlách na svete, jednoducho nemôžeme robiť kompromisy,“ uvádza a dodáva: „Aby sme sa dostali tam, kde sme dnes, boli potrebné tisícky hodín testovania, a to v laboratóriu ako aj na cestách. Teraz však máme vozidlo, ktoré bude vyhovovať ako vodičom, tak aj majiteľom.“ 

Porovnávame D13TC Euro 6 krok D s balíkom Palivo pre diaľkovú prepravu (I-Save) verzus D13 eSCR Euro 6 krok D bez balíka Palivo pre diaľkovú prepravu. Skutočná spotreba paliva sa bude líšiť v závislosti od mnohých faktorov, ako je použitie tempomatu, skutočná topografia, skúsenosti vodiča a poveternostné podmienky. Tu nájdete viac informácií.

VOLVO FH S TECHNOLÓGIOU I-SAVE

Každá funkcia technológie I-Save bola navrhnutá tak, aby šetrila palivo. Je dostupné s vozidlom Volvo FH s motorom D13TC s výkonom 460 alebo 500 koní.

Motor
D13TC (Turbo Compound) 460 koní alebo 500 koní.

Vypnutie voľnobehu motora
Ušetrí palivo pomocou automatického vypnutia motora po 2,5 minútach voľnobehu. 

Prevodovka
I-Shift, I-Shift s pomalými prevodmi alebo I-Shift Dual Clutch – všetky so softvérom optimalizovaným pre diaľkovú prepravu.

Zdokonalený systém I-See
Využitím mapových dát na báze cloudu dokáže zdokonalený systém I-See spoľahlivo synchronizovať nákladné vozidlo s údajmi z máp s vysokým rozlíšením s cieľom pomôcť vodičovi ušetriť palivo. V odľahlých oblastiach využíva dáta o miestnych cestách. 

Tempomat I-Cruise s funkciou I-Roll
Tempomat Smart Cruise Control spoločnosti Volvo Trucks spojený s funkciou voľnobehu I-Roll, ktorá šetrí palivo. 

Zadné nápravy
Nové, menšie trenie, výnimočná úspora paliva.

Posilňovač riadenia
Čerpadlo s variabilným výtlakom.

Volvo FH s technológiou I-Save je mimoriadne vhodné pre tých, ktorí zvyčajne najazdia viac ako 120 000 km za rok.

Máte záujem o Volvo FH s technológiou I-Save? Kontaktujte svojho miestneho predajcu vozidiel Volvo.