Trucks

Preprava nebezpečného nákladu v kopcovitom juhu Brazílie

| 6 minút čítania | 6 minút čítania
Horské cesty južnej Brazílie môžu byť nádherné, sú však aj nebezpečné. Vodič nákladného vozidla Aldinan Cézar Rodrigues dôveruje pri preprave vysoko agresívnych chemikálií v tomto regióne vozidlu Volvo VM a školeniu zameranému na bezpečnosť.

Hornatý štát Santa Catarina v južnej Brazílii nie je tak známy ako okázalé pláže a džungle. Napriek tomu je každý kúsok oblasti Serra Catarinense nádherný. Tam, kde prírody poskytla vrcholy, rokliny a rieky, človek pridal sady, vinice a malebné mestečká. Táto oblasť je v celej krajine známa svojimi jablkami a mrazivým podnebím, ktoré sa tak líši od zvyšku krajiny. Turisti, ktorí navštívia túto oblasť, nájdu pravdepodobne ubytovacie zariadenia, ktorých názvy zahŕňajú slová „chlad“ a „sneh“.

Pre Aldinana Cézar Rodriguesa to je domovina. Narodil sa v meste Otacílio Costa, v ktorom podľa jeho rozprávania žije väčšina jeho rodiny a príbuzných. Je tiež miestom, kde sa zrodil jeho sen jazdiť s nákladnými vozidlami. Jeho otec aj strýko jazdili na svojich vlastných nákladných vozidlách a Aldinan so svojim bratrancom ich často sprevádzali. „Miloval som to,“ spomína si Aldinan. „Sloboda na ceste, možnosť vidieť nové miesta a zoznámiť sa s novými ľuďmi – kvôli tomu som sa chcel aj ja stať vodičom nákladného vozidla.“ 

O svojom detstve plnom ďalších typicky vidieckych pôžitkov, ako je lezenie po stromoch a plávanie v rieke, rozpráva s nežnosťou v hlase. 

„Príroda pre mňa znamenala všetko. Zostalo to tak doteraz. Kedykoľvek môžem, vezmem svoju rodinu a ideme na ryby alebo len tak trávime čas v našej prírode.“

V súčasnosti 50-ročný pán je sám vodičom nákladného auta približne 20 rokov. Keď bol mladší, strávil niekoľko rokov vo väčších mestách a pracoval v stavebníctve, avšak sa neustále vracal do tohto regiónu a k práci, ktorú miluje. V meste Palmeira, ktoré sa nachádza 12 km od Aldinanovho domova, sídli jeho zamestnávateľ Silpar, logistická divízia chemickej spoločnosti Avanex. Po naložení nádrží s kyselinou sírovou pre hutníctvo alebo síranom hlinitým pre spoločnosti pôsobiace v oblasti čistenia odpadových vôd sa Aldinan vydáva na cestu doručiť svoj náklad. 

Výhodou toho, keď ste na cestách v tejto časti Brazílie, je úchvatná scenérie, a to nie len pozdĺž štátnej diaľnice SC-390. Prechádza cez pohorie Serra do Rio do Rastro, kľukatí sa z nadmorskej výšky približne 1 400 metrov do väčších miest pozdĺž pobrežia Santa Catarina. Samotná cesta hore a dole pohorím je lákadlom pre mnohých turistov z Brazílie a okolitých krajín, ako sú Uruguaj a Argentína, ktorí ju často absolvujú na motorke. Avšak ako vraví Aldinan Cézar Rodrigues, táto cesta má od ideálnej veľmi ďaleko.

„Zažil som paniku vodičov nákladných vozidiel, keď prvý krát zbadali Serra do Rio de Rastro. Pri prvej ostrej zákrute zastavili svoje vozidlo a jednoducho od neho odkráčali preč.“

Aldinan hovorí, že on sám sa nikdy neváhal vydať na cestu SC-390 ani na inú cestu v tejto oblasti. Neznamená to však, že neberie na vedomie danú výzvu. „Pri jazde na strmých a kľukatých cestách zvýšim svoju pozornosť. Nákladné vozidlo je ťažké a náklad nebezpečný. Náhly stret s iným nákladným vozidlom v úzkej zákrute môže byť nebezpečný ako pre moje, tak aj pre druhé nákladné vozidlo. Nie je to ako preprava jabĺk alebo dreva,“ hovorí.

Aldinan aj jeho kolegovia, ktorí prepravujú podobný náklad, absolvovali špeciálne školenie. „Učíme sa, ako jednotlivé produkty fungujú a ako reagujú s prírodou. Akým spôsobom sa musia odstrániť, ak prídu do kontaktu s prírodou,“ dodáva a vysvetľuje: „Všetky produkty ovplyvňujú ovzdušie a vodu určitým spôsobom. Pri preprave chemikálii neplatí, že prevážate niečo z bodu A do bodu B. Musíte svoj produkt poznať, aby ste v prípade nehody vedeli, či máte zavolať políciu, hasičov alebo či je potrebné oblasť uzatvoriť. Našťastie som počas takmer 20 rokov nemal žiadnu nehodu,“ uvádza.

Nakoniec sa dnešná Aldinanova jazda po diaľnici SC-390 končí v bode, kde cesta začína klesať. Oranžové dopravné kužele s blikajúcimi svetlami nasmerujú Aldinana k policajtovi, ktorý mu vysvetlí, že cesta je dočasne pre všetky nákladné vozidlá ťažšie ako 6 ton uzatvorená. Aldinanovo Volvo VM 330h váži 6,5 ton. 

„Akokoľvek sa na to pozriete, celá krajina závisí od vodičov nákladných vozidiel. Čokoľvek vidíte, čokoľvek zjete, čokoľvek máte oblečené – doručili sme to my.“

Dôvodom uzávierky sú veľké praskliny na betónovom povrchu, ktorý sa vinie smerom nadol, a týždne neustáleho dažďa zvýšili riziko dopravnej nehody pre ťažšie nákladné vozidlá. 

Aldinana tieto správy príliš neznepokoja. Jednoducho bude musieť nájsť z pohoria smerom nadol alternatívnu trasu. Po pretiahnutí nôh a vnímania scenérie z výhľadne si Aldinan znova sadá za volant a smeruje na bahnitú cestu. „Toto je dôvod, prečo stále túto prácu milujem. Každý deň je iný a vždy prinesie prekvapenia,“ hovorí.

To, že sa Aldinan vydal na cestu nadol na úroveň hladiny mora cez zaprášené cesty, neznamená len to, že sa vyhol popraskanému betónu na ceste SC-390, ale aj to, že k stretom s vozidlami idúcimi z opačného smeru dochádza v miestach, ktoré poskytujú ešte menej priestoru. A to všetko na cestách plných výmoľov rôznych veľkostí. 

„Pri jazde na bahnitej ceste, ktorá sa neustále mení, a pri prechádzaní cez úzke mosty, som vďačný za toto nákladné vozidlo. Je veľmi dobre ovládateľné a veľmi pohodlné. Výborné pracovné prostredie,“ dodáva Aldinan, ktorý má s jazdou na nákladných vozidlách Volvo skúsenosti už niekoľko desaťročí. „Prvým vozidlom, ktoré som riadil, bolo malé NL 340. Bolo veľmi silné, avšak keď ho porovnám s Volvom VM, s ktorým jazdím teraz, rozdiel je obrovský,“ hovorí. 

Počas obchádzky Aldinan prechádza tak blízko jablkového sadu, že v niektorom momente by si mohol odtrhnúť ovocie zo stromu, keby sa trochu natiahol. Alternatívna trasa celkom iste ponúka vlastné útržky prírodnej krásy, aj keď nie až takej úchvatnej ako schádzanie po ceste SC-390. Keď vypne motor, aby si dal krátku prestávku, všetko sa ponorí do ticha, až na jemné šušťanie lístia a charakteristický vysoký piskot kariamov.

Po chvíli zamyslenia nad svojou úlohou z hľadiska prepravy si Aldinan myslí, že vodičom nákladných vozidiel sa v Brazílii vo všeobecnosti nedostáva uznanie, aké si zaslúžia. „Akokoľvek sa na to pozriete, celá krajina závisí od vodičov nákladných vozidiel. Čokoľvek vidíte, čokoľvek zjete, čokoľvek máte oblečené – doručili sme to my.“

Silpar Transportes Rodoviários Ltda

Založená:
2001.

Majiteľ: 
Grupo Avanex.

Počet zamestnancov:
24 vodičov a 5 zamestnancov kancelárie.

Počet nákladných vozidiel:
26, z toho 24 je vozidiel Volvo.

Modely nákladných vozidiel Volvo:
VM260, VM330, VM270, FH440, FH460, FH540.

Hmotnosť jazdnej súpravy:
41 ton.

Hlavný náklad:
Chemikálie pre hutníctvo a spoločnosti pôsobiace v oblasti čistenia odpadových vôd.