Trucks

„Je to obrovský rozdiel“: Mimoriadne úspory paliva a AdBlue na náročných fínskych cestách

| 4,5 minúty čítania | 4,5 minúty čítania
Fínska spoločnosť Kuljetusliike Antti Airaksinen nedávno začala vo svojich činnostiach distribúcie potravín využívať Volvo FH s technológiou I-Save. Spotreba paliva sa odvtedy znížila o 4,5 litra na 100 kilometrov, čo má obrovský vplyv na ziskovosť spoločnosti.

Volvo FH si počas tichého, hmlistého popoludnia razí cestu kľukatými, odľahlými, zasneženými lesnými cestami východného Fínska. Za volantom je Toni Korhonen a jeho úlohou je dodať ďalšie mrazené potraviny do obchodov v malých dedinách okolo Kuopia, mesta s približne 120 000 obyvateľmi. 

„Miestne cesty sú zložité, pretože hustý sneh pokrýva kopce a ostré zákruty. Musím robiť časté zastávky, niekedy viac ako tucet v jednom malom meste. To dokáže spotrebovať veľa paliva.“

V polovici roku 2018 spoločnosť Kuljetusliike Antti Airaksinen (názov možno preložiť ako Antti Airaksinen Transport) zakúpila svoje prvé Volvo FH s technológiou I-Save ako súčasť programu testovania v teréne. Vďaka motoru D13 Turbo Compound, ktorý využíva prebytočnú energiu na dosiahnutie väčšieho krútiaceho momentu, je výsledkom výkonné a palivovo úsporné nákladné vozidlo.

„Nové nákladné vozidlo už výrazne ovplyvnilo našu prevádzku,“ hovorí Antti Airaksinen, generálny riaditeľ rodinnej spoločnosti, ktorú založil v roku 1990.

„Rozdiel v spotrebe paliva je 4,5 litra na 100 kilometrov. Ak nákladné vozidlo spotrebuje pri dobrom štýle jazdy o 4,5 litra menej nafty, pri spotrebe dvoch miliónov litrov ročne je to obrovský rozdiel.“ 

Každé nákladné vozidlo v spoločnosti najazdí približne 180 000 až 250 000 kilometrov ročne a Antti sa preto výrazne zameriava na hospodárnosť paliva, monitoruje spotrebu a štýl jazdy každého vodiča prostredníctvom systému riadenia vozidlového parku Dynafleet od spoločnosti Volvo Trucks. Osobitný dôraz kladú na skrátenie voľnobehu v snahe maximalizovať palivové zdroje. Vypnutie voľnobehu motora je len jednou z funkcií zahrnutých v technológii I-Save a podľa Anttiho predstavuje významnú výhodu.

Nové Volvo FH s technológiou I-Save je už v tejto chvíli v tíme obľúbené. „Našim vodičom sa nové nákladné vozidlo veľmi páči,“ hovorí s úsmevom Antti Airaksinen. „Jeho krútiaci moment na spodnej hranici si získal všeobecné uznanie. Pri jazde do kopca je potrebné menej často radiť. Nášmu trojčlennému tímu sa toto vozidlo dokonca páči natoľko, že ho nechce odovzdať zastupujúcim vodičom.“

Dostupnosť takého výkonného a zároveň úsporného nákladného vozidla výrazne ovplyvnila naše dodávky.“

Približne 90 percent príjmov Anttiho spoločnosti pochádza z potravinárskeho priemyslu. Jeho vozidlá operujú hlavne vo Fínsku, hoci jedno z nich pôsobí v krajinách Beneluxu. Trasa z fínskeho hlavného mesta Helsinky do Kuopia je tá, ktorú vodiči absolvujú pravidelne. Z Kuopia dodávajú tovar do malých miest a dedín v okolí.

Nové Volvo FH s technológiou I-Save pracuje dlhé hodiny v troch zmenách, šesť dní v týždni. „Vidiek východného Fínska predstavuje v najtuhšej zime výzvu,“ hovorí Antti Airaksinen. „Mať k dispozícii také výkonné, ale úsporné nákladné vozidlo výrazne zmenilo naše dodávky. Sme tiež veľmi radi, že centralizovaný servis a údržba, ktoré poskytuje Volvo, sa nachádzajú v Kuopio. Miestne servisy fungujú veľmi flexibilne, čo je pre nás veľmi praktické.“

Ďalšou oceňovanou funkciou motora D13TC je chladený systém recirkulácie výfukových plynov, ktorý v spaľovacom procese znižuje množstvo oxidu dusíka. To zase znižuje potrebu kvapaliny AdBlue. „Motor spotrebuje o 50 percent menej AdBlue než predchádzajúce modely, čo samozrejme zohľadňujeme v našich celkových úsporách,“ hovorí Antti Airaksen. „Pri prekonávaní väčších vzdialeností sa tešíme, že technológia I-Save významne prispeje k ziskovosti spoločnosti.“ 

Vodič Toni Korhonen je späť na ceste a mieri do malej dediny Kaavi so zásielkou mrazeného chleba. 

V mojom tíme chceme toto nákladné vozidlo pre seba. Nikomu inému ho nedáme!“

Nákladné vozidlá šoféruje päť rokov, z toho štyri roky pracuje pre spoločnosť Kuljetusliike Antti Airaksinen. Často pritom zabezpečoval nočné dodávky do malých obcí v okolí Kuopia. „Krajina je tu nádherná a odľahlá a rád sedím za volantom tak spoľahlivého nákladného vozidla. Jazdil som na vozidlách iných značiek, no na značke Volvo sa mi páči dobrá poloha pri jazde a pohodlie,“ hovorí a dodáva: „Na vozidle Volvo FH s technológiou I-Save jazdím šesť mesiacov. Moji kolegovia a ja sme veľkými fanúšikmi jeho nízkeho krútiaceho momentu a spôsobu, akým neustále ťahá do kopca. V mojom tíme chceme toto nákladné vozidlo pre seba – a nikomu inému ho nedáme!“

 

Kuljetusliike Antti Airaksinen Oy
Založená v roku:
1990
Majiteľ: Antti Airaksinen
Počet zamestnancov: 80, z toho 50 vodičov
Náklad: Mrazený tovar a tovar s regulovanou teplotou
Počet nákladných vozidiel: 27, z ktorých 23 je značka Volvo
Najväčší zákazník: Kesko
História: Rodinná spoločnosť bola založená v marci 1990 vo fínskom Kuopiu. Spočiatku vykonávali domáce aj medzinárodné dodávky, no v roku 1997 sa zamerali hlavne na domáce dodávky.
Služby: Spoločnosť sa špecializuje na distribúciu mrazených a chladených potravín a prevádzkuje 26 nákladných vozidiel s návesmi, z ktorých takmer všetky sú značky Volvo.

Volvo FH s technológiou I-Save
Volvo FH s technológiou I-Save je momentálne najúspornejšie vozidlo spoločnosti Volvo Trucks určené na diaľkovú prepravu. Jeho motor D13TC a inovované funkcie na úsporu paliva boli navrhnuté tak, aby znížili náklady na palivo až o sedem percent. Motor D13TC využíva technológiu Turbo Compound, prevzatú z vysokovýkonných leteckých motorov a prispôsobenú pre cestnú dopravu. Jednotka TC opätovne využíva prebytočné teplo a energiu z výfukových plynov nákladného vozidla. Celá hnacia línia bola tiež kalibrovaná pre maximálnu palivovú účinnosť. Nová konštrukcia piestu umožňuje nižšiu stratu tepelnej energie. Balík I-Save zahŕňa najmodernejšie technológie spoločnosti Volvo Trucks, ako je softvér I-See založený na mapách a technológie I-Cruise a I-Roll. Je to obzvlášť vhodné riešenie pre dopravcov, ktorých vozidlá najazdia viac ako 120 000 km ročne.