Trucks

„Ťažko sa to dá prekonať“: Zníženie spotreby paliva len na 24 l/100 km s vozidlom Volvo FH I-Save

| 4 minúty čítania | 4 minúty čítania
V spoločnosti Manuel Gonzalez Transportes si po rokoch neustáleho zlepšovania spotreby paliva mysleli, že ich flotila dosiahla úroveň, ktorá už nemôže byť nižšia. Všetko sa zmenilo, keď vyskúšali nové Volvo FH s technológiou I-Save.

Antonio Pérez jazdí už 30 rokov s nákladnými vozidlami – z toho 28 v spoločnosti Manuel Gonzalez Transportes. Jeho otec bol vodičom kamiónu, rovnako ako jeho šiesti bratia. Môžeme teda povedať, že nákladné vozidlá pozná – a neváhal využiť túto príležitosť a byť medzi prvými, ktorí jazdia na novom Volvo FH s technológiou I-Save.

„Jazda je veľmi plynulá, pretože pri takýchto nízkych otáčkach nemôžete nič počuť,“ hovorí pri jazde teplou a suchou krajinou v strednom Španielsku. „Na novom motore sa mi páči, že má lepšiu odozvu pri nízkych otáčkach. Môžete použiť vyšší prevodový stupeň, pretože krútiaci moment je dostatočný. A keďže radíte menej, nákladné vozidlo samozrejme spotrebúva menej paliva.“ 

Toto je potešujúca správa pre Thomasa Fernándeza, prevádzkového manažéra a spoluvlastníka spoločnosti Manuel Gonzalez Transportes. „Pri súčasných cenách je spotreba paliva skutočne dôležitá,“ vysvetľuje. „Marže sú veľmi malé a dnes je všetko o cene. Podnikám už 30 rokov a nebolo to vždy takéto. Teraz je to rovnaké pre všetky spoločnosti v oblasti dopravy. Nemôžete byť drahší ako ktokoľvek iný.“

Môžete použiť vyšší prevodový stupeň, pretože krútiaci moment je dostatočný. A keďže radíte menej, nákladné vozidlo samozrejme spotrebuje menej paliva.

Manuel Gonzalez Transportes je rodinný podnik sídliaci na predmestí Madridu, ktorý sa za posledných 50 rokov postupne rozrástol a rozšíril flotilu na viac ako 80 nákladných vozidiel. Úspešné zníženie a minimalizovanie spotreby paliva – a tým aj zníženie nákladov – je pre budúcnosť spoločnosti nevyhnutné. 

„V súčasnosti je náš priemer okolo 28 litrov na 100 kilometrov, ale pred štyrmi rokmi bol priemer 35 litrov a pred ôsmimi rokmi to bolo 38 litrov,“ vysvetľuje Thomás Fernández. „Klesá to, ale je to náročné, pretože keď boli zavedené normy Euro 5 a Euro 6, kamióny spotrebúvali viac paliva. Môžeme špecifikovať, aké vozidlo chceme – kolesá a podobne – čo veľmi pomáha. No aby som bol úprimný, to je maximum, čo vieme urobiť, keďže nákladné vozidlá nevyrábame.“

Thomás Fernández sa domnieva, že nastala zmena a výrobcovia môžu vyvíjať motory, ktoré spĺňajú európske emisné normy, a zároveň šetria palivo. Poukazuje na nové Volvo FH s technológiou I-Save ako dokonalý príklad. Spoločnosť testuje nový model už niekoľko mesiacov na rôznych trasách s rôznym užitočným zaťažením, pričom vždy vidí rovnaké pozitívne výsledky.

„Spotreba paliva už za posledné týždne klesla o dva litre a sme na 24 litroch na 100 kilometrov. V prípade 13-litrového motora sa táto úroveň spotreby paliva dosahuje veľmi ťažko a myslím si, že ju bude ťažké prekonať. Z dlhodobého hľadiska predpokladáme, že klesne ešte viac.“

Model Volvo FH s technológiou I-Save je momentálne najnovším modelom spoločnosti Volvo Trucks, ktorý sa v priebehu rokov bude testovať v spoločnosti Manuel Gonzalez Transportes. „Vždy sme otvorení skúšaniu nových riešení a nákladných vozidiel, ak si myslíme, že pre nás môžu byť dobrou investíciou,“ hovorí Thomás Fernández. „Väčšina našich nákladných vozidiel je značky Volvo a už veľmi dlho úzko spolupracujeme so spoločnosťou Volvo Trucks.“

Okrem udržiavania nízkych nákladov a konkurencieschopnosti je ďalšou hlavnou výzvou spoločnosti Manuel Gonzalez Transportes nedostatok vodičov. Je to problém, ktorý je v Španielsku viditeľný v celom tomto odvetví, čiastočne z dôvodu vysokých nákladov na získanie vodičského preukazu. V záujme boja proti tomuto trendu zamestnáva spoločnosť neskúsených vodičov a interne ich školí. Preto privítajú všetky riešenia, ktoré uľahčia jazdu s nákladným vozidlom a pomôžu neskúseným vodičom ušetriť palivo, napríklad aktualizovaná technológia I-See. Thomas Fernández si myslí, že vplyv týchto riešení na jazdu je nevyhnutnou súčasťou zvyšovania produktivity a efektívnosti.

„Pre každé nové vozidlo potrebujete adaptačné obdobie, pretože nejaký čas trvá, kým si ho osvojíte a vyškolíte vodičov,“ vysvetľuje. „Keď prišli prvé automatické prevodovky, nikto ich nechcel. Ľudia tvrdili, že je ťažké s nimi manévrovať a prevody preklzávajú. V dnešnej dobe nikto neakceptuje manuálnu prevodovku. To isté sa stane aj teraz.“

Spotreba paliva už za posledné týždne klesla o dva litre a sme na 24 litroch na 100 kilometrov.

Niektoré veci však vždy zostanú rovnaké, napríklad základy fungovania úspešnej dopravnej spoločnosti: „Vždy budete potrebovať kombináciu dobrých ľudí a dobrých vozidiel. Neuspejete iba s jedným bez druhého.“ 

 

Manuel Gonzales Transportes
Založená v roku:
 60. roky 20. storočia.
Vlastník: Rodinný podnik, ktorý založil Manuel González Blázquez.
Počet zamestnancov: 125 (vrátane 86 vodičov).
Náklad: Mrazený tovar a tovar s regulovanou teplotou.
Počet nákladných vozidiel: 82 (prevažne Volvo Trucks a niekoľko vozidiel značiek Renault Trucks, MAN a Iveco).
História: Rodinná spoločnosť Manuel Gonzalez Transportes funguje od šesťdesiatych rokov. Dnes má spoločnosť pobočky v ôsmich lokalitách v Španielsku a Portugalsku.
Služby: Spoločnosť ponúka širokú škálu služieb pre rôzny objem nákladov, od expresných dodávok balíkov kdekoľvek v Európe až po prepravu intermodálnych kontajnerových lodí.


Volvo FH s technológiou I-Save

Volvo FH s technológiou I-Save je momentálne najúspornejšie vozidlo spoločnosti Volvo Trucks na diaľkovú prepravu. Jeho motor D13TC a aktualizované funkcie na úsporu paliva boli navrhnuté tak, aby znížili náklady na palivo až o sedem percent. Motor D13TC využíva technológiu Turbo Compound, ktorá sa používa vo vysokovýkonných leteckých motoroch, prispôsobenú pre vozovku. Jednotka TC opätovne využíva prebytočné teplo a energiu z výfukových plynov nákladného vozidla. Celá hnacia línia bola tiež kalibrovaná pre maximálnu palivovú účinnosť. Nová konštrukcia piestu umožňuje nižšiu stratu tepelnej energie. Balík I-Save zahŕňa najmodernejšie technológie spoločnosti Volvo Trucks, ako je softvér I-See založený na mapách a technológie I-Cruise a I-Roll. Je to obzvlášť vhodné riešenie pre dopravcov, ktorých vozidlá najazdia viac ako 120 000 km ročne.