Pokiaľ sa jedná o imidž, ziskovosť pre zákazníkov a ponuku špičkového pracovného prostredia pre vodiča, považuje Claes Nilsson - prezident spoločnosti Volvo Trucks - model Volvo FH za „nosný" model automobilky. Spomína na to, ako jeho odvážne uvedenie v roku 1993 znamenalo pre spoločnosť Volvo Trucks začiatok veľmi úspešného obdobia.
„Vo vzduchu síce bolo cítiť blížiace sa ukončenie krízy, no napriek tomu sme sa rozhodli, že musíme prísť s niečím veľkým. Ukázalo sa, že to bol obrovský úspech. Model FH sme predstavili v ten pravý čas - v období, keď ekonomika a dopravný trh začali rásť, sme vedeli ponúknuť to najatraktívnejšie vozidlo," hovorí Claes Nilsson.
Prvá verzia bola postavená na novom podvozku a jeho dynamický dizajn umožnil ponúknuť flexibilné riešenie pre rôzne prepravné úlohy. Všetko sme zamerali na obchodný prínos zákazníkom - napríklad prelomovú hnaciu líniu, motorovú brzdu Volvo alebo aerodynamiku, ktorá šetrí palivo.
Bola to však nová kabína, ktorá v skutočnosti signalizovala, že Volvo FH je výnimočné. Spoločnosť Volvo Trucks sa od začiatku rozhodla, že centrom všetkého sa stane vodič. Do svojich výskumov ich zapojila viac ako 1500. A výsledok? Bezpečná a pohodlná kabína, v ktorej si vodiči môžu vychutnať úplne nový zážitok z jazdy, odpočinok a pohodlie počas spánku.
„Spoločnosť Volvo Trucks vždy udávala tempo pokroku. Predstavenie modelu FH bol väčší krok, než ktorýkoľvek predtým. Krok, z ktorého bola skutočne cítiť snaha našich konštruktérov dodať zákazníkom a ich vodičom pridanú hodnotu v podobe nových technológií," dodáva Claes Nilsson.
Vodičom toto odhodlanie prinieslo nielen tri vzhľadové úpravy kabíny v rokoch 1993 až 2008. V roku 2012 sme zahájili predaj nového modelu Volvo FH, ktorý mal kompletne novú kabínu, a s cieľom dosiahnuť špičkové pohodlie bol vybavený integrovanou klimatizáciou I-park Cool. A funkcie, ako Volvo Dynamic Steering (2013), umožnili jednoduchšie, bezpečnejšie, stabilnejšie a presnejšie ovládanie vozidla a znížili riziko zranení spôsobených námahou.
Volvo FH bolo v oblasti bezpečnosti od začiatku o krok vpred. Hlavne pokiaľ sa jedná o pasívnu bezpečnosť - spoločnosť Volvo Trucks bola prvým výrobcom, ktorý ponúkol nákladný vozidlo s airbagom (1995). V roku 1996 automobilka predstavila aj systém ochrany proti podbehnutiu spredu (FUPS), o desať rokov skôr, ako sa tento prvok stal zo zákona povinný. Vývoj pokračuje naďalej a aktuálny model nákladného vozidla je vybavený aj najnovšími systémami aktívnej bezpečnosti.
Pri návrhu kabíny sa okrem pohodlia vodiča kládol dôraz aj na bezpečnosť. Počas vývoja kabíny podrobila spoločnosť Volvo vozidlo tisícom počítačovo simulovaných nehôd a približne stovke skutočných nárazových testov. Nosníky a dvere tlmiace náraz sú vyrobené z dvojfázovej ocele a panely karosérie zase z najpevnejšej ocele, ktorá je k dispozícii. V skratke povedané, každý detail dizajnu exteriéru a interiéru sa podarilo prepojiť tak, že z modelu Volvo FH robia najbezpečnejšie nákladné vozidlo, aké spoločnosť Volvo Trucks doposiaľ vyrobila.
Model Volvo FH pozdvihol výkonnosť a produktivitu ťažkých nákladných vozidiel na úplne novú úroveň. Popri mnohým inováciám si revolučná prevodovka I-Shift (2001) zaslúži zvláštnu zmienku. V súčasnosti stanovuje štandardy v celom odvetví a podarilo sa ju vyvinúť do podoby, ktorá vyhovuje rôznym potrebám a požiadavkám. Prevodovka I-Shift DualClutch prináša výhody predovšetkým pre regionálnu a diaľkovú preprave v kopcovitom teréne a na kľukatých cestách. Každá zmena prevodového stupňa je presne načasovaná a nedochádza tak k stratám výkonu ani krútiaceho momentu. Tým sa zlepšuje nielen pohodlie vodiča, ale aj priemerná rýchlosť. Prevodovka I-Shift s pomalými prevodmi je ideálna v oblasti stavebníctva a prepravy ťažkých nákladov. Nákladnému vozidlu umožňuje rozjazd s nákladom o hmotnosti až 325 ton a jazdiť rýchlosťou iba 0,5 km/h, vďaka čomu uľahčuje presnejšie manévrovanie v náročnom teréne.
Prevodovka I-Shift je výborným príkladom inovácie, ktorá prinášajú výhody vodičom aj prepravcom, a taktiež znižuje ekologickú stopu vozidla. Starostlivosť o životné prostredie je jednou zo základných hodnôt spoločnosti Volvo Trucks. U modelu Volvo FH každý rok znižujeme úroveň emisií i spotrebu paliva. Najvýraznejšiemu zníženiu prišlo v roku 2017 s predstavením modelu Volvo FH LNG. Toto plynom poháňané vozidlo poskytuje rovnaký výkon ako ostatné modely Volvo FH. Môže spaľovať buď bioplynom (emisie CO2 sa v porovnaní s naftou znížia o 100 %), alebo zemný plyn (emisie CO2 sa v porovnaní s naftou znížia o 20 %). Uvedené hodnoty uvádzajú množstvo emisií vytvorených vlastnou prevádzkou vozidla, známe ako „od nádrže po kolesá".
„S vozidlom FH sme si prešli skutočne jedinečnú cestu. A mnoho vzrušujúcich noviniek ešte len príde. Máme k dispozícii nové technológie, a tak sa už nemôžeme dočkať ďalšieho pokračovania tejto cesty, po ktorej kráčame spolu s našimi zákazníkmi a ich vodičmi," teší sa Claes Nilsson.
Volvo FH je jediným modelom, ktorý sa pýši hneď trojitým ocenením „Nákladné vozidlo roka" (roky 1994, 2000 a 2014) a takmer miliónom predajných kusov. Predstavenie modelu v roku 1993 spoločnosť Volvo Trucks doplnila sloganom „Budúcnosť už prišla". O štvrťstoročie neskôr je spoločnosť pevne presvedčená, že tento slogan pre nový model Volvo FH platí aj dnes.
„Existuje toľko možností, ako dosiahnuť fantastické vylepšenia. Preskúmame ich všetky, aby sme sa uistili, že model Volvo FH zostane aj naďalej prvou voľbou vodičov a našim zákazníkom bude naďalej prinášať zisky. Bez toho, aby sme prezradili príliš veľa, môžeme povedať, že nadchádzajúce roky budú ešte vzrušujúcejšie než prvých 25 rokov," uzatvára Claes Nilsson.