K dekarbonizácii dopravy už dnes Volvo Trucks ponúka batériové elektrické nákladné vozidlá a nákladné vozidlá, ktoré využívajú obnoviteľné palivá, ako je bioplyn. V druhej polovici desaťročia pribudne do ich produktového portfólia tretí CO2 neutrálny variant – elektrické nákladné vozidlá s palivovými článkami poháňané vodíkom.
„Túto technológiu vyvíjame už niekoľko rokov a je skvelé vidieť prvé nákladné vozidlá, ktoré úspešne jazdia na testovacej trase. Kombinácia elektrických batérií a elektrického pohonu s palivovými článkami umožní našim zákazníkom úplne eliminovať emisie CO2 z ich nákladných vozidiel, bez ohľadu na dopravné úlohy,“ hovorí Roger Alm, prezident spoločnosti Volvo Trucks.
Elektrické nákladné vozidlá s palivovými článkami budú mať prevádzkový dojazd porovnateľný s mnohými naftovými nákladnými vozidlami – až 1000 km – a dobu dopĺňania paliva menej ako 15 minút. Celková hmotnosť môže byť okolo 65 ton alebo aj vyššia a dva palivové články majú kapacitu na výrobu 300 kW elektriny priamo vo vozidle.
Zákaznícke pilotné projekty začnú o niekoľko rokov a komercializácia je plánovaná na druhú polovicu tohto desaťročia.
„Elektrické nákladné vozidlá s palivovými článkami poháňané vodíkom budú obvzlášť vhodné na dlhé vzdialenosti a ťažké a energeticky náročné úlohy. Môžu byť aj riešením pre krajiny, kde sú možnosti nabíjania batérií obmedzené,“ hovorí Roger Alm.
Vyrába si vlastnú elektrinu
Palivový článok vyrába svoju vlastnú elektrinu z vodíka priamo vo vozidle, namiesto aby bol nabíjaný z externého zdroja. Jediným vedľajším produktom je vodná para.
Palivové články dodávané spoločnosťou cellcentric
Palivové články bude dodávať spoločnosť cellcentric – spoločný podnik medzi Volvo Group a Daimler Truck AG. Cellcentric postaví jedno z najväčších európskych zariadení na sériovú výrobu palivových článkov, špeciálne vyvinutých pre ťažké vozidlá.
Je potreba viac zeleného vodíka
Technológia palivových článkov je stále v rannej fáze vývoja a nová technológia prináša mnoho výhod, ale taktiež pred nami stoja niektoré výzvy. Jednou z nich sú rozsiahle dodávky zeleného vodíka*. Ďalšou je skutočnosť, že infraštruktúra pre dopĺňanie paliva pre ťažké nákladné vozidlá musí byť najskôr vybudovaná
„Očakávame, že dodávky zeleného vodíka počas budúcich niekoľkých rokov výrazne vzrastie, pretože mnoho priemyselných odvetví bude mať potrebu znižovať CO2. Dekarbonizácie dopravy sa však nemôžeme dočkať, už teraz sme v sklze. Mojim jasným odkazom všetkým dopravným spoločnostiam je, aby začali cestu ešte dnes s elektrinou z batérií, bioplynom a ďalšími dostupnými možnosťami. Vozidlá s palivovými článkami potom budú za niekoľko rokov dôležitým doplnkom pre diaľkovú a ťažkú prepravu,“ uzatvára Roger Alm.
* Zelený vodík sa vyrába pomocou obnoviteľných zdrojov energie, ako je vietor, voda a slnko.
LINK na fotografie vo vysokom rozlíšení
LINK na video (1 min)
LINK na video s ďalšími informáciami (2 min)
Andrea Ondrejíková
Marketing & PR Coordinator, Volvo Group Slovakia, s.r.o.
Mobil: +421 903 220 585
E-mail: andrea.ondrejikova@volvo.com
Spoločnosť Volvo Trucks poskytuje kompletné prepravné riešenia pre profesionálnych a náročných partnerov, pričom prináša kompletnú ponuku stredných a ťažkých nákladných vozidiel. Podporu zákazníkom zabezpečuje celosvetová sieť, ktorú tvorí 2 200 predajcov a servisných dielní v 130 krajinách. Nákladné vozidlá Volvo sa montujú v 12 krajinách po celom svete. V roku 2023 bolo na celom svete dodaných približne 145,000 nákladných vozidiel Volvo. Spoločnosť Volvo Trucks je súčasťou skupiny Volvo Group, jedného z popredných svetových výrobcov nákladných vozidiel, autobusov a konštrukčných zariadení, ako aj lodných a priemyselných motorov. Spoločnosť Volvo Group poskytuje tiež finančné a servisné služby. Práca spoločnosti Volvo Trucks je založená na základných hodnotách – kvalita, bezpečnosť a starostlivosť o životné prostredie.