Nákladné vozidlá, ktoré jazdia na zelený vodík namiesto fosílnych palív, predstavujú jeden zo spôsobov, ako dekarbonizovať dopravu. Vodíkové nákladné vozidlá budú vhodné najmä na dlhšie vzdialenosti a v regiónoch, kde je obmedzená nabíjacia infraštruktúra alebo čas na dobíjanie batérií.
Volvo zaháji testovanie nákladné vozidlá využívajúce vodík v spaľovacích motoroch v roku 2026 a nákladné vozidlá budú komerčne dostupné koncom tohto desaťročia. Už teraz prebieha testovanie v laboratóriách a vo vozidlách. Nákladné vozidlá so spaľovacím motorom na vodíkový pohon doplnia ponuku ďalších alternatív spoločnosti Volvo, ako sú batétiové elektrické nákladné vozidlá, elektrické nákladné vozidlá s palivovými článkami a nákladné vozidlá poháňané obnoviteľnými palivami, ako je bioplyn a HVO (Hydrogenovaný rastlinný olej).
"Nákladné vozidlá, u ktorých zostáva tradičný spaľovací motor s využitím vodíka, budú mať rovnaký výkon a spoľahlivosť ako naše nákladné vozidlá so vznetovými motormi, ale s pridanou hodnotou potenciálne nulových emisií CO2 . Budú cenným doplnkom našich batériových elektrických nákladných vozidiel, ktoré sú na trhu už niekoľko rokov," hovorí Jan Hjelmgren, vedúci produktového manažmentu a kvality spoločnosti Volvo Trucks.
Nákladné vozidlá Volvo so spaľovacími motormi poháňanými zeleným vodíkom budú schopné dodávať nulové emisie CO2 od výroby ku kolesám pri použití obnoviteľného HVO ako paliva pre zapaľovanie a podľa dohodnutých nových emisných noriem EÚ pre emisie CO2 kategorizované ako ”vozidlá s nulovými emisiami” (ZEV).
"Je jasné, že na dekarbonizáciu ťažkej dopravy je potrebných niekoľko druhov technológií. Ako globálny výrobca nákladných vozidiel musíme podporovať našich zákazníkov tým, že im ponúkneme rad riešení dekarbonizácie, a zákazníci si môžu vybrať alternatívu na základe zadania prepravy, dostupnej infraštruktúry a cien zelenej energie," hovorí Jan Hjelmgren.
Nákladné vozidlá Volvo so spaľovacími motormi poháňané vodíkom budú vybavené technológiou HPDI (High Pressure Direct Injection), pri ktorej sa malé množstvo zapaľovacieho paliva vstrekuje vysokým tlakom, aby sa umožnilo kompresné zapaľovanie pred pridaním vodíka. Medzi výhody tejto technológie patrí vyššia energetická účinnosť s nižšou spotrebou paliva a zvýšený výkon motora.
Spoločnosť Volvo Group podpísala dohodu so spoločnosťou Westport Fuel Systems o založení spoločného podniku pre ďalší rozvoj technológie HPDI. Očakáva sa, že spoločný podnik začne fungovať v druhom štvrťroku 2024 po formálnom uzavretí.
FAKTY
LINK na obrázky vo vysokom rozlíšení
Andrea Ondrejíková
Marketing & PR Coordinator, Volvo Group Slovakia, s.r.o.
Mobil: +421 903 220 585
E-mail: andrea.ondrejikova@volvo.com
Spoločnosť Volvo Trucks poskytuje kompletné prepravné riešenia pre profesionálnych a náročných partnerov, pričom prináša kompletnú ponuku stredných a ťažkých nákladných vozidiel. Podporu zákazníkom zabezpečuje celosvetová sieť, ktorú tvorí 2 200 predajcov a servisných dielní v 130 krajinách. Nákladné vozidlá Volvo sa montujú v 12 krajinách po celom svete. V roku 2023 bolo na celom svete dodaných približne 145,000 nákladných vozidiel Volvo. Spoločnosť Volvo Trucks je súčasťou skupiny Volvo Group, jedného z popredných svetových výrobcov nákladných vozidiel, autobusov a konštrukčných zariadení, ako aj lodných a priemyselných motorov. Spoločnosť Volvo Group poskytuje tiež finančné a servisné služby. Práca spoločnosti Volvo Trucks je založená na základných hodnotách – kvalita, bezpečnosť a starostlivosť o životné prostredie.