Dekarbonizácia dopravného priemyslu pokračuje a jedným zo spôsobov, ako dosiahnuť nulové emisie výfukových plynov, sú batériové elektrické nákladné vozidlá. V potravinárskom priemysle je doprava zodpovedná za 19%* všetkých emisií.
Volvo Trucks spojilo sily s celosvetovo uznávaným šéfkuchárom Marcusom Samuelssonom, ktorý je kulinárskou silou mnohých medzinárodných reštaurácií, aby demonštroval, ako možno v potravinárskom priemysle eliminovať alebo minimalizovať emisie z výfukových plynov z cestnej dopravy.
Marcus Samuelsson si dal za cieľ pripraviť gurmánske jedlo zo všetkých ingrediencií, ktoré boli do jeho kuchyne dovezené elektrickými nákladnými vozidlami, alebo vozidlami poháňanými obnoviteľnými palivami, ako je bioplyn alebo bionafta.
„Bola to prvá večera svojho druhu a som nadšený, že môžem byť jej súčasťou. Počas tohto projektu som musel o doprave premýšľať ako o ingrediencii. Je to kľúčová postava! A tým bola táto výzva úžasná. Akonáhle to urobíme, posunieme celý priemysel vpred. Dúfajme, že jedného dňa budú všetci kuchári do jedálneho lístka písať, ako bolo jedlo dopravené do reštaurácie, a táto informácia sa stane novou pridanou hodnotou,“ hovorí Marcus Samuelsson.
Menu obsahovalo tresku glazovanú miso omáčkou, kapustu, raky, uhorkový šalát a nemecké víno Rizling rýnsky. Ingrediencie pre túto večeru prešli po ceste približne 2,700 kilometrov, pričom 86% vzdialenosti pokryli elektrické nákladné vozidlá s nulovými emisiami výfukových plynov. Zvyšné kilometre zastrešili nákladné vozidlá jazdiace na obnoviteľné palivá.
„Táto kampaň dokonale zapadá do konceptu značky Volvo – udržateľnosť v dopravnom priemylse robí zrozumiteľnou a hmatateľnou tým, že ju aplikuje na jedlo v reštaurácii – niečo, s čím sa dokáže stotožniť každý,“ hovorí Katarina Adamson, riaditeľka značky a komunikácie v spoločnosti Volvo Trucks. Pokračuje: „Cieľom je osloviť nákupcov dopravy v potravinárskom priemysle, pretože ich rozhodnutia a požiadavky môžu výrazne ovplyvniť smer a tempo prechodu k udržateľným dopravným riešeniam.“
Výzva sa napokon ukázala ako tímové úsilie, ktorého sa zúčastnilo niekoľko potravinárskych spoločností, pestovateľov a poskytovateľov dopravy. Všetci boli pozvaní na večeru podávanú v miestnej reštaurácii vo švédskom Göteborgu.
O Marcusovi Samuelsson
Marcus Samuelsson je kulinárska osobnosť stojaca za mnohými medzinárodnými reštauráciami, vrátane uznávaného Red Rooster Harlem v New Yorku (kde varil aj pre prezidenta Baracka Obamu). Je tiež televíznou osobnosťou ocenenou Emmy a uznávaným autorom a človekom, ktorý je zapojený do mnohých filantropických projektov. Pre túto kampaň bol Marcus vyzvaný k vytvoreniu prvotriednej večere so všetkými ingredienciami dovezenými do reštaurácie elektrickými nákladnými vozidlami alebo nákladnými vozidlami poháňanými obnoviteľnými palivami.
5,000 dodaných elektrických nákladných vozidiel
Spoločnosť Volvo Trucks je globálnym lídrom v oblasti elektrických vozidiel s predanými viac ako 5,000 elektrickými nákladnými vozidlami v 50 krajinách. Súčasná ponuka elektrických nákladných vozidiel Volvo pozostáva z ôsmich modelov prispôsobených na splnenie rôznych prepravných potrieb, vrátane mestskej a regionálnej distribúcie, stavebníctva a manipulácie s odpadom. V roku 2024 malo Volvo 47% podiel v segmente elektrických nákladných vozidiel v Európe (ťažké nákladné vozidlá s hmotnosťou 16 ton a viac) a získala vedúci podiel aj v Severnej Amerike.
Stratégia troch riešení spoločnosti Volvo Trucks smerom k nulovým emisiám
Spoločnosť Volvo Trucks poháňa dekarbonizáciu dopravy s cieľom dosiahnuť svoj cieľ nulových čistých emisií do roku 2040 pomocou trojcestnej technologickej stratégie. Tento prístup je postavený na batériových elektrických vozidlách, vozidlách s palivovými článkam a spaľovacích motoroch poháňaných obnoviteľnámi palivami ako sú zelený vodík (vyrobený štiepením vody na vodií a kyslík pomocou obnoviteľnej elektriny), bioplyn (Bio-LNG) alebo bionaftu a HVO (hydrogenovaný rastlinný olej).
* Li, M., Jia, N., Lenzen, M. a kol. Globálne "potravinové míle" predstavujú takmer 20% celkových emisií z potravinových systémov. Nat Food 3, 445–453 (2022). https://doi.org/10.1038/s43016-022-00531-w
LINK na obrázky vo vysokom rozlíšení a video
Andrea Ondrejíková
Marketing & PR Coordinator, Volvo Group Slovakia, s.r.o.
Mobil: +421 903 220 585
E-mail: andrea.ondrejikova@volvo.com
Spoločnosť Volvo Trucks poskytuje komplexné prepravné riešenia pre profesionálnych zákazníkov vďaka svojej širokej ponuke stredných a ťažkých nákladných vozidiel. Podporu zákazníkom zabezpečuje celosvetová sieť, ktorú tvorí 2,200 predajcov a servisných dielní v približne 130 krajinách. Nákladné vozidlá Volvo sa montujú v 12 krajinách po celom svete. V roku 2024 bolo dodaných približne 134,000 nákladných vozidiel Volvo na celom svete. Volvo Trucks je súčasťou Volvo Group, jedného z popredných svetových výrobcov nákladných vozidiel, autobusov a stavebných strojov, ako aj lodných a priemyselných motorov. Skupina Volvo Group tiež poskytuje financovanie a servisné služby. Práca spoločnosti Volvo Trucks je založená na kľúčových hodnotách – kvalita, bezpečnosť a starostlivosť o životné prostredie.