Keď sa v roku 2001 prevodovka I-Shift stala vôbec prvým automatickým prevodovým systémom pre nákladné vozidlá na prepravu ťažkých nákladov, narazila v tomto priemysle na veľké pochybnosti. Niektorí verili, že automatická prevodovka ponúkne menej spoľahlivú alternatívu k jej manuálnemu náprotivku.
Spoločnosť Volvo Trucks pevne verila v prevodový systém určený na automatické radenie a táto vytrvalosť sa vyplatila: Zákaznícke testy a skúsenosti čoskoro odhalili mnoho neoceniteľných výhod prevodovky I-Shift, v neposlednom rade jej schopnosti znižovať spotrebu paliva, zvyšovať bezpečnosť a zmierňovať únavu vodiča.
Bol to odvážny krok, ale vydaril sa. Prelomová zmena sa čoskoro stala veľkým úspechom.
„Bol to odvážny krok, ale vydaril sa. Prelomová zmena sa čoskoro stala veľkým úspechom,“ hovorí Pär Bergstrand, manažér prevodoviek pre vozidlá na prepravu ťažkých nákladov v spoločnosti Volvo Trucks.
Dnes sú všetky nákladné vozidlá Volvo FH a FM štandardne vybavené prevodovkou I-Shift a do konca roku 2020 spoločnosť Volvo Trucks predala viac ako milión prevodoviek I-Shift po celom svete. Niet pochýb o tom, že naďalej stanovuje globálny štandard pre vysoko výkonné automatické prevodovky.
Od svojho uvedenia sa prevodovka I-Shift ďalej vyvíjala a vylepšovala tak, aby vyhovovala požiadavkám čoraz širšej škály prepravných aplikácií. Keď v roku 2014 predstavila spoločnosť Volvo Trucks dvojspojkovú prevodovku I-Shift Dual Clutch, bola ďalšou svetovou novinkou. I-Shift Dual Clutch pre vozidlá na prepravu ťažkých nákladov ponúkala okamžité a plynulé radenie bez straty výkonu. Nákladné vozidlo si tak udržiavalo stabilnejšiu a vyššiu priemernú rýchlosť.
„Prevodovka I-Shift zaznamenala po vývoji dvojspojky obrovský krok vpred. Jazda v prostrediach, ktoré si vyžadujú časté radenie prevodových stupňov, sa zrazu stala oveľa pohodlnejšou a efektívnejšou a výrazne sa zlepšili jazdné vlastnosti,“ hovorí Niklas Öberg, manažér so zameraním na vlastnosti hnacej línie v spoločnosti Volvo Trucks.
Inovatívny pokrok sa tým nezastavil. Okrem neustáleho vylepšovania softvéru prišiel ďalší významný krok na ceste prevodovky I-Shift. Tentokrát to bolo v reakcii na spätnú väzbu od zákazníkov, ktorá sa týkala náročných úloh, ktoré si vyžadujú vyšší krútiaci moment a štartovateľnosť.
Prevodovka I-Shift s pomalými prevodmi bola predstavená v roku 2016 a umožňuje rozjazd nákladného vozidla na rovnej ceste s nákladom až 325 ton (dokázal to dokonca aj so 750 tonami počas rekordnej výzvy so švédskym silákom Magnusom Samuelssonom).
Prevodový pomer umožňuje vozidlu skutočne pomalú jazdu, už od rýchlosti 0,5 km za hodinu, čo je nesmierne výhodné pri vykonávaní presných manévrov, napríklad na stavbách alebo pri preprave dreva. Špeciálne štartovacie prevody tiež vyžadujú menšie otáčky, čo znižuje spotrebu paliva a dopad na životné prostredie, ako aj opotrebenie hnacej línie.
Nedávne predstavenie nového radu ťažkých nákladných vozidiel Volvo Trucks v roku 2020 sprevádzalo zavedenie ďalšieho jedinečného vylepšenia: Nová funkcia Change Direction prevodovky I-Shift (k dispozícii v AVO-ENH), ktorá umožňuje vozidlu zmeniť smer bez toho, aby vodič použil brzdový pedál.
Niklas Öberg vysvetľuje: „Po zaradení spiatočky a následnom zrýchlení sa nákladné vozidlo automaticky zastaví a zmení smer. Znamená to, že môžete radiť za chodu, dokonca to funguje aj na plný plyn, pretože pomocou plynu si môžete zvoliť, ako rýchlo zastavíte.“
Nová funkcia sa zvlášť hodí pre stavebné a ťažobné práce, kde je produktívnejšie vykonávať opakované manévre tam a späť pri relatívne vysokej rýchlosti.
„Táto myšlienka prišla v skutočnosti od spoločnosti Volvo Construction Equipment a ich zákazníci ju milujú. Je to plynulá a robustná funkcia a prevodovka I-Shift je jedinou prevodovkou nákladného vozidla, ktorá ju obsahuje,“ hovorí Pär Bergstrand.
Táto výmena poznatkov a spätná väzba od zákazníkov v rámci skupiny Volvo Group je neoceniteľná, najmä pri vývoji nových nápadov na vylepšenie existujúcich technológií, ako je I-Shift.
Je zrejmé, že vášeň a vytrvalosť ľudí stojacich za prevodovkou I-Shift ju posunuli vpred, aby sa stala úspechom, akým je dnes. Pär Bergstrand však tiež zdôrazňuje, že pokiaľ ide o palivovú úspornosť, dôležitú úlohu zohráva v spojení s prevodovkou I-Shift aj systém I-See.
Analýzou mapových dát na báze cloudu o topografii cesty pred vami dokáže systém I-See informovať prevodovku I-Shift o tom, čo treba urobiť, aby ste ušetrili palivo.
„Analýzou mapových dát na báze cloudu o topografii cesty pred vami dokáže systém I-See informovať prevodovku I-Shift o tom, čo treba urobiť, aby ste ušetrili palivo,“ dodáva.
Systém I-See je v skutočnosti jedinečnou kombináciou prevodovky I-Shift a prediktívneho tempomatu. Zjednodušene povedané, systém I-See informuje prevodovku I-Shift, kedy je optimálny čas na preradenie pri jazde do kopca alebo z kopca, aby vozidlo šetrilo energiu a následne aj palivo.
Najnovšie aktualizácie softvéru tiež umožňujú systému I-See zhromažďovať údaje, keď je tempomat vypnutý a vodič má všetko pod kontrolou. V novej generácii ťažkých nákladných vozidiel uvedených na trh v roku 2020 sa zapnutie systému I-See znížil na minimálnu rýchlosť 40 km/h, aby sa ešte viac zlepšilo používanie tempomatu a maximalizovala sa palivová hospodárnosť pri jazde na dlhé vzdialenosti.
Hlavnou výhodou nepochybne je, že prevodovka I-Shift dokáže vďaka dátam zo systému I-See ušetriť palivo a najlepšie funguje, keď je zapojený tempomat. Kombinácia oboch technológií tiež pomáha vozidlu udržiavať konštantnú priemernú rýchlosť.
„Cieľom je jazda na nákladnom vozidle čo najlepším možným spôsobom, aby sa maximalizoval výkon motora. Kombináciou konštantnej priemernej rýchlosti, nízkej spotreby paliva a pohodlia vodiča sme našli optimálny bod,“ hovorí Niklas Öberg.
Aj vývoj vozidla Volvo FH s technológiou I-Save, doposiaľ najefektívnejšieho nákladného vozidla na diaľkovú prepravu spoločnosti Volvo Trucks, usiloval o úsporu paliva a zníženie dopadu na životné prostredie. Kľúčom k úspechu technológie I-Save je motor D13TC s technológiou Turbo Compound, ktorá opätovne využíva teplo a energiu na zabezpečenie výkonného, ale mimoriadne palivovo úsporného motora. Prevodovka I-Shift aj systém I-See sú neoddeliteľnou súčasťou balíka I-Save a táto trojica technológií spolupracuje na maximalizácii úspory paliva.
V čom teda spočíva tajomstvo úspechu prevodovky I-Shift aj po 20 rokov od jej uvedenia na trh? Niklas Öberg na túto otázku odpovedá s presvedčením, že ide o kombináciu faktorov.
Úspech prevodovky I-Shift spočíva v jej schopnosti pracovať v dokonalej harmónii so systémom I-See a celou hnacou líniou.
„Úspech prevodovky I-Shift spočíva v jej schopnosti pracovať v dokonalej harmónii so systémom I-See a celou hnacou líniou. V priebehu rokov sa tiež neustále zdokonaľovala, aby vyhovela požiadavkám zákazníkov, a to nielen kvôli vysokému výkonu a efektivite, ale aj kvôli optimálnym jazdným vlastnostiam.“
Pär Bergstrand dodáva: „Keďže bola prevodovka I-Shift vyvinutá vo vlastnej réžii, je plne synchronizovaná so zvyškom nákladného vozidla. To je to, čo ju odlišuje a robí tak univerzálnou. Je to výsledok 20 rokov tvrdej práce, neoceniteľného testovania a spätnej väzby od zákazníkov a prístupu spoločnosti Volvo Trucks k technologickému pokroku v celej skupine Volvo Group.“
Pri pohľade do budúcnosti je nevyhnutné, aby bola prevodovka I-Shift prispôsobená pre elektrické nákladné vozidlá spoločnosti Volvo Trucks a aby sa naďalej zdokonaľovala pre naftové nákladné vozidlá. Ako technológia automatizácie bude mať tiež možnosť prispievať k plne autonómnym riešeniam v preprave, ako napríklad prevádzka spoločnosti Brønnøy Kalk AS v Nórsku. Popri mnohých dôvodoch jej úspechu je to práve univerzálnosť prevodovky I-Shift a inovatívny tím v jej pozadí, ktorý zabezpečuje, aby aj naďalej napredovala pri plnení budúcich výziev v prepravnom priemysle.
Pre užívateľa – výborné jazdné vlastnosti
Pre podnikanie – všestranná a efektívna
Technické – niektoré inovatívne prvky
Funkcie prevodovky I-Shift sú optimalizované pomocou špeciálne upravených softvérových balíkov, vďaka ktorým je ešte praktickejšia a ekonomickejšia pre rôzne prepravné podmienky. Zvoliť si môžete zo štyroch balíkov:
Diaľková preprava (DRM-BE a AVO-BAS)
Štandardný balík dodávaný s nákladným vozidlom. Zahŕňa základné funkcie pre všestranné možnosti jazdy.
Distribúcia a výstavba (DRM-BE a AVO-ENH)
Balík ponúka lepší rozjazd a manévrovateľnosť vrátane novej funkcie Change Direction, ktorá zvyšuje produktivitu pri opakovaných manévroch.
Preprava ťažkých nákladov (DRM-BE a AVO-HD)
Optimalizuje činnosť prevodovky I-Shift pre vysokú celkovú hmotnosť súpravy (celková hmotnosť súpravy >85 ton). Režim prepravy ťažkých nákladov môže vodič aktivovať a deaktivovať. Výhodné pre nákladné vozidlá, ktoré prepravujú viac prívesov.
Špecifikácia vozového parku (DRM-E)
Zjednodušený balík doladený pre prevádzkovateľov vozových parkov.
Ďalšie možnosti
Všetky štyri balíky je možné kombinovať so systémom I-See pre ďalšiu optimalizáciu spotreby paliva. Pre prevodovku I-Shift a radiacu páku na palubnej doske je k dispozícii ďalší softvér, ktorý prispôsobuje vozidlo požiadavkám zákazníka.
Pomalé prevody sú hardvérovou voľbou pre základnú prevodovku I-Shift. Môže byť pridaný jeden alebo dva prevodové stupne pre jazdu vpred a niekoľko prevodových stupňov pre jazdu vzad (Multi Speed Reverse). Všetky softvérové balíky možno kombinovať s pomalými prevodmi.
Ak chcete získať ďalšie informácie, kontaktujte svojho obchodného zástupcu Volvo Trucks.