Trucks

×

Od výskumu nehôd k bezpečnostnému prvku – takto vznikla rohová kamera na strane spolujazdca

| 4 minúty | 4 minúty
Odbočenie na stranu spolujazdca je jednou z najnáročnejších dopravných situácií, ktorú musia vodiči nákladných vozidiel v mestách riešiť. Výskum nehôd spoločnosti Volvo Trucks ukazuje, že k dopravnej nehode môže dôjsť, aj keď sa vodič pozrel, aby sa ubezpečil, že sa žiadny cyklista ani chodec neblíži. Anna Wrige Berlingová, riaditeľka oddelenia prevádzky a bezpečnosti produktov v spoločnosti Volvo Trucks, nám povedala, ako tieto postrehy viedli k vývoju rohovej kamery na strane spolujazdca.
Od výskumu nehôd k bezpečnostnému prvku – takto vznikla rohová kamera na strane spolujazdca
Nehody pri odbočovaní na stranu spolujazdca predstavujú približne 20% nehôd ťažkých nákladných vozidiel a zraniteľných účastníkov cestnej premávky.

Nehody pri odbočovaní na stranu spolujazdca predstavujú približne 20% nehôd ťažkých nákladných vozidiel a zraniteľných účastníkov cestnej premávky (VRU), čo z tohto typu nehôd robí významnú oblasť záujmu. Situáciu ešte komplikuje skutočnosť, že sa nákladné vozidlá a cyklisti alebo chodci pohybujú v rovnakom jazdnom pruhu a dostanú na semafore zelenú v rovnaký čas. V prípade tohto druhu nehôd môže byť faktorom aj obmedzená viditeľnosť z kabíny a nesprávne nastavené zrkadlá.
 

„Náš výskum potvrdil to, čo sme vedeli my a aj naše odvetvie: tento konkrétny typ nehôd treba riešiť. Spôsob práce spoločnosti Volvo Trucks je však jedinečný tým, že sa náš tím na výskum nehôd zapája do práce od samého začiatku. Dáta zhromaždené v našom výskume nehôd predstavovali základ pre vývoj rohovej kamery na strane spolujazdca,“ hovorí Anna Wrige Berlingová.
 

„Naša práca sa začína problémom. Aby sme mu porozumeli z bezpečnostného hladiska, dôkladne prešetrujeme a skúmame dopravné nehody.“

Sme hrdí na prácu, ktorú sme pri tomto prvku vykonali, a dúfame, že zachráni životy a prispeje k zvýšeniu bezpečnosti na cestách. Pretože skutočná bezpečnosť vychádza zo skutočných znalostí.
Anna Wrige Berlingová je riaditeľka oddelenia bezpečnosti premávky a produktov v spoločnosti Volvo Trucks.

Výskum využívaný na usmerňovanie vývoja produktov

Tím spoločnosti Volvo Trucks pre výskum nehôd následne kategorizuje scenáre do typov nehôd a vytvorí prehľad toho, ako nehody vyzerajú, ako k nim dochádza a aké sú ich hlavné príčiny.
 

„Naša kategorizácia sa zameriava na nehody z pohľadu nákladného vozidla,“ hovorí. „To je nevyhnutné na dobré pochopenie štatistík nehôd s účasťou ťažkých nákladných vozidiel. Výskum využívame interne na stanovenie priorít a jasné nasmerovanie vývoja produktov Volvo Trucks, ale aj externe na šírenie našich znalostí o tom, ako je možné zlepšiť bezpečnosť cestnej premávky.“
 

Pri zameraní sa na konkrétnu dopravnú situáciu skúmame niekoľko detailov. Napríklad ide o rýchlosť chodcov, cyklistov a nákladných vozidiel a uhol, pod ktorým zvyčajne dochádza k nehodám.

„Tieto faktory nám poskytli predstavu o tom, akú oblasť musí rohová kamera na strane spolujazdca pokrývať. Pri limitovanom výhľade by ste nemuseli spozorovať cyklistu idúceho vysokou rýchlosťou,“ hovorí Anna.

Výstup z kamery pokrýva uhly niekoľkých zrkadiel.

Spoločnosť Volvo Trucks je o krok pred legislatívou

Anna je presvedčená, že kamera môže pomôcť vodičom vyhnúť sa vysokému počtu nehôd. Aj keď vodiči musia byť v strehu, rušná križovatka na nich môže vyvinúť príliš veľký tlak a následne ovplyvniť ich sústredenie a pozornosť.
 

„Výstup z kamery vykrýva uhly niekoľkých zrkadiel – a ešte niečo navyše. To znamená, že vodič sa zameriava na menej miest s výhľadom,“ hovorí.
 

Nová nadchádzajúca regulačná požiadavka stanovuje, že do roku 2024 musia byť nákladné vozidlá vybavené varovnými systémami so senzormi na detekciu chodcov a cyklistov. Rohová kamera na strane spolujazdca, ktorá je súčasťou vozidiel Volvo Trucks od roku 2021, však nebola vytvorená na základe regulačnej požiadavky.
 

„Dokonca aj po splnení legislatívnych nárokov na prítomnosť senzorov vidíme na základe nášho výskumu potrebu doplnkového vybavenia so skutočným výhľadom na kritickú oblasť,“ hovorí Anna.
 

„Sme hrdí na prácu, ktorú sme pri tomto prvku odviedli, a dúfame, že zachráni životy a prispeje k zvýšeniu bezpečnosti na cestách. Pretože skutočná bezpečnosť vychádza zo skutočných znalostí.“

Nehoda s účasťou cyklistu pri odbočovaní

Najčastejšia dopravná nehoda medzi nákladnými vozidlami a cyklistami v mestskom prostredí. Zvyčajne k nej dochádza, keď nákladné vozidlo zabočí na stranu spolujazdca a chodec alebo cyklista ide rovno. Spravidla k nej dochádza pri nízkych rýchlostiach nákladných vozidiel, okolo 20 – 30 km/h, následky pre chodcov alebo cyklistov sú však často vážne. Najčastejšie príčiny:
 

  • obmedzená viditeľnosť z kabíny (strana spolujazdca),
  • nedostatočné porozumenie medzi chodcom/cyklistom a vodičom nákladného vozidla,
  • stres, nedostatok pozornosti alebo rozptýlenia (vodičov alebo aj chodcov/cyklistov),
  • cyklista nesprávne odhadne rýchlosť alebo smer jazdy nákladného vozidla.


Získajte ďalšie informácie o výskume bezpečnosti v spoločnosti Volvo Trucks.

Súvisiace správy