Volvo elektrické testovacie nákladné vozidlo jazdí takmer 1 000 km denne a za obdobie dvoch rokov prešlo vzdialenosť 500 000 km.
Ťažký kamión s naftovým pohonom najazdí v priemere 150 000 km ročne. Pre porovnanie, tento elektrický testovací truck značky Volvo má za dva roky najazdených až 500 000 km. Vozidlo je súčasťou spoločného inovačného projektu medzi spoločnosťami Volvo Trucks a Designwerk Technologies. Cieľom je posunúť hranice v oblasti ťažkej elektrickej prepravy a prejsť na udržateľné riešenia čo najskôr.
Denne najazdí takmer 1000 km
Elektrické testovacie vozidlo bolo zaradené do komerčnej prevádzky v septembri 2021 a prevádzkuje ho spoločnosť Börje Jönsson Group so sídlom v Helsingborgu, Švédsko. Vozidlo jazdí sedem dní v týždni medzi mestami Helsingborg a Göteborg v južnom Švédsku, čo je jednosmerná vzdialenosť 240 km. Najazdí takmer 1 000 km denne po dobu šiestich dní, pričom počas tejto doby sa štyrikrát zastaví, aby dobil batérie. V siedmy deň pracuje v priebehu dopoludnia a potom sa batérie dobíjajú po zvyšok dňa.
Úžasný úspech pre toto testovacie vozidlo
Jessica Sandström, senior viceprezidentka produktového manažmentu v spoločnosti Volvo Trucks, komentuje tento úspech:
„500 000 km za dva roky je úžasný úspech pre toto elektrické nákladné vozidlo. Ukazuje sa, že bude možné elektrifikovať intenzívne aj náročné ťažké prepravy. Ide o inovačný projekt, v rámci ktorého získavame cenné poznatky napríklad o výkone batérií. Tieto výstupy budú prínosom aj pre naše sériovo vyrábané nákladné vozidlá.“
500 000 km za dva roky je úžasný úspech pre toto elektrické nákladné vozidlo. Ukazuje sa, že bude možné elektrifikovať intenzívne aj náročné ťažké prepravy.
Skvelá prevádzka a produktivita
Elektrické nákladné vozidlo prevádzkuje spoločnosť Börje Jönsson Group, ktorá už od roku 2013 zastrešuje všetky prepravné operácie bez využívania fosílnych palív. Flotilu tvorí 160 nákladných vozidiel s pohonom na elektrinu, HVO100 alebo bio-LNG.
Ulf Jönsson, výkonný riaditeľ spoločnosti Börje Jönsson, je s testovacím vozidlom veľmi spokojný:
„Moje silné presvedčenie je, že cestná doprava sa musí stať udržateľnejšou. S prevádzkou vozidla sme veľmi spokojní, poskytuje skvelú prevádzkyschopnosť a produktivitu. Jazda s elektrickým vozidlom prináša vodičovi úplne iný zážitok, je tiché a bez vibrácií,“ hovorí a dodáva:
„Aby sa zvýšil počet elektrických nákladných vozidiel na cestách a mohli sme ich efektívne prevádzkovať, je nevyhnutné vybudovať oveľa viac vysokovýkonných nabíjacích staníc. Toto je oblasť, na ktorú sa priemysel musí intenzívne zamerať."
„Výkon tohto nákladného vozidla je skvelým signálom pre trh,“ hovorí Adrian Melliger, generálny riaditeľ Designwerk Technologies. "Je dôkazom toho, že elektronické nákladné vozidlá sú pripravené na ťažké, každodenné úlohy v reálnom živote."
6 000 elektrických nákladných vozidiel v 42 krajinách
Od spustenia sériovej výroby plne elektrických nákladných vozidiel v roku 2019 spoločnosť Volvo Trucks prijala objednávky na približne 6 000 elektrických nákladných vozidiel v 42 krajinách po celom svete. Dnes Volvo ponúka najširší sortiment elektrických produktov v tomto odvetví so šiestimi elektrickými modelmi v sériovej výrobe, ktoré spĺňajú široké spektrum potrieb pre prepravu v mestách a medzi nimi. Spoločnosť Volvo Trucks si celosvetovo stanovila cieľ, že do roku 2030 bude polovica predaných nákladných vozidiel s elektrickým pohonom.
Elektrické nákladné vozidlo je súčasťou regionálnej elektrifikovanej logistiky (REEL), spolupráce, ktorej cieľom je pripraviť podmienky pre prechod na elektrickú nákladnú dopravu vo Švédsku s podporou strategického výskumu a inovácií vozidiel (FFI).
O spoločnosti Designwerk Technologies
Designwerk Technologies AG je švajčiarska strojárska spoločnosť zameraná na nízkoobjemové špecializované aplikácie v elektromobilite. Od roku 2021 je Volvo Group väčšinovým akcionárom Designwerk Technologies.