Trucks

Jan-Inge Svensson
2023-09-21
Technológia a inovácie Bezpečnosť
Author
Jan-Inge Svensson
Product Owner Steering Software

Ako systém Volvo dynamické riadenie zvyšuje bezpečnosť

Od svojho uvedenia na trh pomáha systém Volvo dynamické riadenie predchádzať nehodám a zvyšuje bezpečnosť vodičov nákladných vozidiel pri ich každodennej práci. Peter Een je skúsený vodič kamiónu, ktorý je presvedčený o tom, že ho tento systém ochránil pred vážnou nehodou.


Peter Een práve vyložil zásielku dreva a vydal sa späť do firmy svojho zamestnávateľa Sundbergs Åkeri vo švédskej obci Herrljunge, keď zrazu začul hlasný buchot. Praskla mu pneumatika na pravom prednom kolese. „Človeka okamžite zachváti panika,“ hovorí Peter, ktorý jazdí na kamióne už takmer 50 rokov. „Keď sa mi to stalo naposledy, vozidlo vynieslo krížom cez celú cestu, než sa mi podarilo zastaviť v ľavom pruhu. Mal som obrovské šťastie, že som z toho vyviazol živý a zdravý.“

Ale tentoraz sa Peter nemusel spoliehať na šťastie - pomohol mu systém Volvo dynamické riadenie. Napriek rýchlosti 80 km/h sa vozidlo dokonale udržalo v smere jazdy. „Nakoniec sa ukázalo, že pneumatika bola úplne zodretá a išiel som len po ráfiku. Ten prerezal asfalt ako nôž. Bez systému Volvo dynamické riadenie by som nedokázal udržať vozidlo na ceste a mohlo to skončiť naozaj zle.“

 

Aké výhody prináša systém Volvo dynamické riadenie?

Keď praskne pneumatika na prednom kolese, prvotná explózia a unikajúci vzduch zvyčajne spôsobia, že predné kolesá sa stočia a celé vozidlo sa nakloní a vychýli zo smeru jazdy. Potom je na vodičovi, aby okamžite prevzal kontrolu nad volantom a udržal ho na ceste.

V tomto prípade však snímače systému Volvo dynamické riadenie okamžite rozpoznali nežiadúci pohyb riadenia spôsobené prasknutou pneumatikou. Riadiaca jednotka systému Volvo dynamické riadenie, ktorá má na starosť riadenie, potom dokázala tieto pohyby minimalizovať, čím pomohla vodičovi udržať vozidlo v smere jazdy.


„Prasknutie pneumatiky predného kolesa môže zmeniť uhol volantu až o 80 stupňov,“ hovorí Jan-Inge Svensson, z divízie Product Owner Steering Software, ktorý sa podieľal na vývoji systému Volvo dynamické riadenie.

„Vozidlo tak môže v zlomku sekundy vybočiť do strany a následky môžu byť fatálne. Systém Volvo dynamické riadenie bolo navrhnuté tak, aby tieto pohyby minimalizovalo a poskytlo vodičovi viac času na reakciu. Do akej miery dokáže systém vodičovi pomôcť, aby zabránil nehode, samozrejme závisí na okolnostiach.“

Dlhé riadenie nákladného vozidla si vyberá svoju daň na pleciach a chrbte vodiča, ale vďaka systému Volvo dynamické riadenie je to podstatne jednoduchšie.

Ako systém Volvo dynamické riadenie pomáha predchádzať šmyku

Vybočenie z jazdného pruhu spôsobené prasknutím pneumatiky je len jednou z príčin nehôd, ktorým môže Volvo dynamické riadenie potenciálne zabrániť. Ďalšou situáciou je šmyk. Vďaka funkcii Asistent stability sa jej dá predísť. Táto funkcia využíva kombináciu systému Volvo dynamické riadenie a Elektrického ovládania stability, ktoré prostredníctvom snímačov monitorujú stabilitu vozidla. 

Ak sa zistí čo i len malá tendencia k šmyku, napríklad ak zadné kolesá začnú strácať priľnavosť, systém automaticky ľahkým protipohybom zasiahne do riadenie, aby vozidlo stabilizoval.

Prečo je jazda na diaľnici so systémom Volvo dynamické riadenie bezpečnejšia

Prasknutá pneumatika nepatrí medzi najčastejšie príčiny nehôd spôsobné vybočením z jazdného pruhu. Oveľa častejšie k nim dochádza kvôli únave či nepozornosti vodiča. V takejto situácii má za úlohu pomáhať funkcia Asistent jazdy v jazdnom pruhu, ktorú ponúka Volvo dynamické riadenie. Automaticky sa aktivuje, keď vozidlo dosiahne rýchlosť 55 km/h, a nepretržite monitoruje polohu vozidla pomocou kamery, ktorá sleduje značenia jazdných pruhov. Keď zistí, že vozidlo vybočuje zo svojho jazdného pruhu, vyšle signál do systému Volvo dynamické riadenie, ktorý následne jemným protipohybom zasiahne do riadenia, aby skorigoval smer jazdy. Zavibrovaním volantu upozorní aj vodiča. 

Vďaka systému Volvo dynamické riadenie nie je manévrovanie a cúvanie s nákladom žiaden problém. Stabilitu jazdy tiež toľko neovplyvňuje bočný vietor. Cítim to tak, akoby som riadil úplne iné vozidlo.

Ako systém Volvo dynamické riadenie zmierňuje stres a námahu pri každodennom riadení nákladného vozidla

Dopravné nehody sú síce najzreteľnejším rizikom spojeným s riadením nákladných vozidiel, no z dlhodobého hľadiska je to práve fyzická záťaž spojená s riadením, kde trpí najmä krk, chrbát a plecia vodiča. Príčinou sú dlhé hodiny sedenia na jednom mieste a nutnosť neustále mierne zasahovať do riadenia. Situáciu môže ešte zhoršiť jazda v kopcovitom teréne, nerovné cesty alebo oblasti so silným bočným vetrom.

 

Volvo dynamické riadenie je však schopné takéto podmienky rozpoznať a automaticky podľa toho upraviť riadenie. Toto vodiča do veľkej miery odbremení od záťaže spojenej s neustálym korigovaním riadenia. 

 

V osobných nastaveniach systému Volvo dynamické riadenie si môžu vodiči tiež upraviť odozvu volantu tak, aby vyhovovala ich podmienkam a osobným preferenciám. Môžu si vybrať z predprogramovaných nastavení navrhnutých tak, aby zaisťovali optimálne riadenie na rôznych typoch vozoviek a v rôznych situáciách, alebo si môžu všetky parametre nastaviť podľa seba.

 

„Dlhé riadenie nákladného vozidla si vyberá svoju daň na pleciach a chrbte vodiča, ale vďaka systému Volvo dynamické riadenie je to podstatne jednoduchšie,” tvrdí Jan-Inge.

 

„Pomáha eliminovať množstvo malých sústavných rušivých faktorov, ktoré môžu vodiča unavovať, a tým vytvára oveľa lepšie pracovné prostredie. Vodič sa môže viac uvoľniť a je menej unavený. Dokáže sa lepšie sústrediť na cestu a svoje okolie, takže jazdí bezpečnejšie.”

 

Toto potvrdzuje aj Peter Een: „Vďaka systému Volvo dynamické riadenie nie je manévrovanie a cúvanie s nákladom žiaden problém. Stabilitu jazdy tiež toľko neovplyvňuje bočný vietor. Cítim to tak, akoby som riadil úplne iné vozidlo.”

Zhrnutie: Prínosy systému Volvo dynamické riadenie v oblasti bezpečnosti
Úlohou systému Volvo dynamické riadenie je…

 

  • rozpoznávanie a obmedzenie nežiadúcich pohybov riadenia, napríklad v dôsledku prasknutia pneumatiky,
  • rozpoznanie tendencie šmyku a prípadný zásah do riadenia automatickým miernym protipohybom, ktorý vozidlo stabilizuje,
  • rozpoznanie vybočenia z jazdného pruhu a prípadný zásah do riadenia jemným protipohybom a upozornenie vodiča zavibrovaním volantu,
  • zmiernenie stresu a záťaže pre krk, chrbát a ramená vodiča obmedzením potreby neustále zasahovať do riadenia a upravovať smer jazdy.


Ďalšie informácie nájdete tu:  Volvo dynamické riadenie