Riadenie nákladného vozidla je dnes bezpečnejšie ako kedykoľvek predtým. Vďačíme za to desaťročiam výskumu a pokroku, nepretržitej sérii výrobných inovácií a nových bezpečnostných prvkov, ako aj postupnému sprísňovaniu predpisov a bezpečnostných noriem.
„Pri pohľade na históriu bezpečnosti v oblasti cestnej premávky môžeme byť právom hrdí na to, ako výrazne Volvo prispelo ku každej fáze vývoja,“ povedala Anna Wrige Berling, riaditeľka oddelenia bezpečnosti prevádzky a produktov v spoločnosti Volvo Trucks. „Od vynálezu trojbodového bezpečnostného pásu až po dnešné pokročilé bezpečnostné systémy sme dokázali prispieť k tomu, aby boli naše cesty bezpečnejšie pre všetkých účastníkov cestnej premávky.“
Tu je stručný prehľad doterajšieho vývoja v oblasti bezpečnosti nákladných vozidiel. Tieto dôležité míľniky nás približujú k uskutočneniu vízie nulovej nehodovosti.
S rastúcou cestnou nákladnou dopravou sa rozširujú diaľničné siete v povojnovej Európe a Amerike. Ťažké nákladné vozidlá začínajú jazdiť na dlhších trasách a vyššími rýchlosťami, a preto sa ich bezpečnosť stáva stále vyššou prioritou. Orgány verejnej správy a správcovia cestnej infraštruktúry začínajú zavádzať nové pravidlá cestnej premávky určené špeciálne pre nákladné vozidlá a stanovujú štandardizované požiadavky, ktoré vozidlá musia spĺňať. Najvýznamnejšou zmenou je, že štandardnou výbavou nákladných vozidiel sa stávajú vzduchové brzdy, ktoré zlepšujú celkový výkon brzdového systému.
V roku 1948 sa Volvo stalo prvým výrobcom nákladných vozidiel, ktorý zaviedol oceľové kabíny (na rozdiel od drevených), ktoré sa v nasledujúcom desaťročí stali štandardom. V roku 1959 vyvinul Nils Bohlin, inžinier spoločnosti Volvo, trojbodový bezpečnostný pás, ktorý sa rýchlo stal priemyselným štandardom – a zostáva ním dodnes.
Bezpečnostné normy a regulačné požiadavky sa neustále sprísňujú a výrobcovia nákladných vozidiel zavádzajú pri vývoji svojich produktov prísnejšie testovacie normy. Nárazový test spoločnosti Volvo, ktorý zahŕňa nárazy ťažkými závažiami a kyvadlom do kabíny, stanovuje prvé merítko pre bezpečnostné testy kabín. Švédska vláda ho čoskoro prijala ako národnú požiadavku a neskôr ho prijali aj ďalšie krajiny. V dôsledku toho sa zvyšuje miera prežitia cestujúcich v nákladných vozidlách, zatiaľ čo nárazový test zostáva priemyselným štandardom v celej EÚ až do roku 2009.
V roku 1969 spoločnosť Volvo založila svoj tím pre výskum nehôd, ktorého úlohou je vyšetrovať dopravné nehody na mieste a zhromažďovať údaje o bezpečnosti cestnej premávky, ktoré sa potom implementujú do vývoja produktov. Tím je aktívny dodnes a je kľúčovou súčasťou výskumu a vývoja spoločnosti Volvo Trucks.
Bezpečnosť vodičov sa neustále zlepšuje, a to vďaka bezpečnejším vozidlám, ale aj novým predpisom týkajúcich sa pracovných podmienok. Mnohé európske krajiny zavádzajú prísne obmedzenia pracovného času a presadzujú ich prostredníctvom povinných tachografov.
Spoločnosť Volvo Trucks ďalej zlepšuje bezpečnosť kabíny zavedením nového bariérového testu, ktorý simuluje kolíziu s prípojným vozidlom, a následne implementuje bezpečnostné prvky od zosilnených stĺpikov kabíny, cez ľahko deformovateľný stĺpik riadenia, až po volant a interiérové čalúnenie pohlcujúce energiu nárazu.
Väčší dôraz sa kladie na ochranu ostatných účastníkov cestnej premávky pri nehodách. Bočná ochrana proti podbehnutiu, ktorá pomáha predchádzať pádu cyklistov a chodcov pod zadné kolesá nákladného vozidla, sa stáva povinným prvkom výbavy v mnohých krajinách. Zavádza sa aj zadná ochrana proti podbehnutiu, ktorá pomáha chrániť cestujúcich v osobných automobiloch pri kolízii s nákladnými vozidlami zozadu.
Počas 80. rokov 20. storočia sa pokročilé bezpečnostné systémy ďalej zdokonaľovali, počnúc protiblokovacími brzdovými systémami (ABS), ktoré sa do konca desaťročia stali štandardom vo všetkých nákladných vozidlách. Nová technológia znižuje riziko zalomenia súpravy a zlepšuje brzdný výkon na klzkých povrchoch.
Organizácie ako EÚ a OSN sa aktívne angažujú v oblasti bezpečnosti cestnej premávky a zavádzajú nové požiadavky a bezpečnostné normy. EÚ napríklad požaduje povinné obmedzovače rýchlosti a brzdy s antiblokovacím systémom ABS vo všetkých nových nákladných vozidlách a zároveň zavádza štandardizované testovanie a školenie pre držiteľov vodičských preukazov na nákladné vozidlá.
Keďže spoločnosť Volvo Trucks splnila už mnohé z týchto štandardov, naďalej hľadá spôsoby, ako zlepšiť bezpečnosť svojich vozidiel, a stáva sa jedným z prvých výrobcov nákladných vozidiel, ktorý zaviedol airbagy pre vodiča. V roku 1996 sa taktiež začína montovať ochrana proti podbehnutiu spredu, ktorá pomáha chrániť cestujúcich v automobile pri čelnej zrážkach medzi osobným a nákladným vozidlom. Toto sa neskôr, v roku 2003, stane povinným prvkom.
Pokročilé elektronické bezpečnostné systémy sa začínajú presadzovať, počnúc elektronickým systémom kontroly stability (ESC), ktorý pomáha predchádzať šmyku a prevráteniu vozidla. To má výrazný vplyv na zníženie počtu nehôd s prevrátením, pričom niektoré štúdie uvádzajú, že ESC znížil počet smrteľných nehôd súôsobených prevrátením o 70–90%.
Objavujú sa prvé systémy adaptívneho tempomatu (ACC), ktoré automaticky upravujú rýchlosť tak, aby sa udržiaval bezpečný odstup od vozidla vpredu.
U nákladných vozidiel Volvo používanie radarov a senzorovej technológie dáva priestor ďalším aktívnym bezpečnostným systémom vrátane Podpory jazdy v jazdnom pruhu, Podpory zmeny jazdného pruhu a Výstraha pre vodiča. Do roku 2009 prvé nariadenie EÚ o všeobecnej bezpečnosti (GSR) zavádza povinnosť používania viacerých systémov aktívnej bezpečnosti.
Systémy aktívnej bezpečnosti sa naďalej vyvíjajú a využívajú inteligentné funkcie, zatiaľ čo regulačné orgány vyžadujú čoraz viac systémov ako povinných. V roku 2012 bol zavedený Systém varovania pred kolíziou s núdzovým brzdením a v roku 2015 prvé všeobecné nariadenie EÚ o bezpečnosti (GSR) stanovuje povinnosť používania viacerých aktívnych bezpečnostných systémov.
Spoločnosť Volvo Trucks pokračuje vo vývoji podporných systémov pre vodiča, ako napríklad Volvo dynamické riadenie, ktoré zlepšuje smerovú stabilitu, znižuje nežiadúce vybočenie a zároveň zmierňuje každodennú záťaž chrbta a ramien vodiča.
Technológie v nákladných vozidlách sa neustále vyvíjajú a prinášajú viac senzorov, kamier a elektroniky s vyšším výpočtovým výkonom. To znamená viac príležitostí na zlepšenie bezpečnosti cestnej premávky. Pokračuje vývoj systému detekcie mŕtveho uhla, ako napríklad Podpora na predchádzanie bočným kolíziám a rohová kamery na strane spolujazdca. Tradičné bočné zrkadlá sa čoraz častejšie nahrádzajú kamerovými monitorovacími systémami, ktoré zlepšujú celkový výhľad, najmä v noci.
Okrem toho nariadenie EÚ o všeobecnej bezpečnosti II požaduje implementáciu ďalších povinných už od roku 2024, napríklad inteligentného asistenta rýchlosti, monitorovania únavy vodiča a detekcie zraniteľných účastníkov cestnej premávky. Zavádzajú sa aj prísnejšie požiadavky týkajúce sa výhľadu, najmä londýnske normy pre priamy výhľad.
V roku 2024 začne Euro NCAP, ktorá dlhodobo stanovuje bezpečnostné normy pre osobné automobily, hodnotiť ťažké nákladné vozidlá z hľadiska bezpečnosti. V prvých testoch boli Volvo FH a Volvo FM jedinými modelmi, ktoré získali najvyššie hodnotenie päť hviezdičiek.
Hoci sa v oblasti bezpečnosti cestnej premávky bol dosiahnutý obrovský pokrok, odvetvie naďalej spolupracuje na tom, aby boli cesty a diaľnice ešte bezpečnejšie. Výrobcovia budú aj naďalej vyvíjať bezpečnejšie vozidlá a bezpečnostné prvky, vlády a úrady budú naďalej zavádzať prísnejšie predpisy a normy a dopravné spoločnosti budú naďalej hľadať spôsoby, ako chrániť bezpečnosť svojich vodičov.
„Kým nenaplníme našu víziu nulovej nehodovosti, vždy bude priestor na zlepšenie,“ hovorí Anna. „Jedna oblasť, ktorú sme podľa mňa len začali skúmať, je konektivita a dáta. S tým, ako sa nákladné vozidlá stanú sofistikovanejšími, budeme schopní získavať dáta z iných vozidiel a z verejnej infraštruktúry a tieto údaje používať v našich systémoch. Možno potom budeme môcť lepšie predvídať nadchádzajúce podmienky na cestách i dopravné obmedzenia, aby mohli na ne vodiči rýchlejšie reagovať. Zároveň budeme pokračovať v práci s jednoduchšími opatreniami, ako je školenie vodičov a kampane na zvyšovanie povedomia verejnosti.“
Tieto odkazy vám ponúknu ďalšie informácie o histórii inovácií Volvo Trucks v oblasti bezpečnosti cestnej premávky, ako aj o našej vízii smerom k nulovej nehodovosti.