Vďaka nízkej hlučnosti a nulovým emisiám výfukových plynov elektrické nákladné vozidlá zásadne menia mestá. Významne prispievajú k tichším, čistejším a obývateľnejším komunitám.Ale čo vodiči? Aké zmeny prináša tichšie a čistejšie pracovné prostredie do ich každodennej práce?
Opýtali sme sa štyroch vodičov zo štyroch rôznych krajín na ich prvé skúsenosti s elektrickým nákladným vozidlom. Hoci všetci štyria otvorene priznávajú počiatočné obavy, dnes sa už nikto z nich nechce vrátiť k naftovému motoru. Čo ich nakoniec presvedčilo zmeniť názor?
„Šoférovanie elektrického nákladného vozidla je úplne iná skúsenosť - je tiché, pohodlné a plynulé. Vďaka tomu končím deň oveľa menej unavený a jazda je podstatne uvoľnenejšia v porovnaní s naftovými vozidlami, ktoré som používal predtým."
"Spočiatku ma síce trápili otázky ako nabíjanie a dojazd, ale teraz už to nákladné vozidlo dobre poznám. Aktívne sledujem jeho dojazd na prístrojovej doske a môžem si deň bez problémov naplánovať. Nabíjanie tak prirodzene a hladko zapadlo do mojej rutiny. Po dvoch rokoch sa už za volantom cítim absolútne pohodlne a sebavedomo."
„Keď ma vidia ostatní vodiči, sú prekvapení a zvedaví. Niektorí dokonca závidia, pretože v Taliansku stále jazdí veľmi málo takýchto vozidiel.“
„Odporúčam vyskúšať si elektrické nákladné vozidlo ešte predtým, ako urobíte konečné rozhodnutie: Keď to raz zažijete, už sa nebudete chcieť vrátiť k pôvodnému! Je to zážitok, ktorý zásadne zmení váš pohľad na šoférovanie a váš pracovný deň.“
„Jazda s elektrickým nákladným vozidlom je citeľne tichá, bez typického zápachu nafty a samotná prevádzka je pohodlná, čo vytvára príjemné celkové prostredie a zážitok. Zákazníci tento rozdiel veľmi oceňujú. Páči sa im, že ide o ekologické riešenie šetrné k životnému prostrediu."
„Najprv sme mali obavy z nabíjania a dojazdu, pretože sme si neboli istí, akú vzdialenosť prejdeme na plné nabitie. Postupom času sme sa naučili, ako túto situáciu efektívne zvládať. Dnes presne vieme, aký dojazd môžeme očakávať a naše plánovanie je zodpovednejšie, aby sme zabezpečili dostatočnú úroveň nabitia batérie na dosiahnutie cieľa a návrat bez akýchkoľvek problémov."
„Nabíjacia infraštruktúra sa plynule integruje do mojej dennej rutiny. Na oboch našich dvoroch máme k dispozícii nabíjačky – jeden dvor má štrnásť a druhý až tridsať 350 kW výdajných stojanov. Plánovanie nabíjania je založené na mojej aktuálnej polohe a nadchádzajúcich výjazdoch. Vďaka príležitostnému nabíjaniu dokážeme pracovať približne 12-14 hodín denne a prejsť 320-480 km."
„Elektrické nákladné vozidlá vydržia v prevádzke až 12 hodín. Zážitok z jazdy je úžasný. Zrýchlenie je skvelé a elektrický pohon prirodzene znamená oveľa menej hluku."
„Spočiatku sme sa obávali dojazdu pri dlhých trasách, ktoré môžu dosahovať 360-380 km, keď je vozidlo plne naložené približne 14 tonami. Väčšinu času môžem batérie dobiť v našom depe QSALT. Na dlhšej trase musím plánovať nabíjanie po ceste, a vtedy využívam verejné nabíjacie stanice.
„Ľudia často prejavia záujem, keď vidia zaparkované nákladné vozidlo. Pýtajú sa najmä, ako ďaleko sa s ním dá zájsť. Celkovo je to veľmi atraktívne a komfortné nákladné vozidlo.”
„Každý deň začíname skoro ráno. Naše trasy sú krátke, s mnohými zastávkami – približne 100 zastávok počas dňa. Toto je ideálne pre elektrické nákladné vozidlo. Počas dňa nie je potrebné dobíjať. Nabíjam ho iba raz denne, keď dokončím prácu, a to iba pomocou AC nabíjačky.
„Páči sa mi, aké je nákladné vozidlo tiché. Môžem sa normálne rozprávať s posádkou a nemusíme na seba kričať. Tiež absencia vibrácií ma udržiava uvoľnenejším. Myslím si, že nízku hladinu hluku oceňujú aj ľudia, ktorým vyprázdňujeme kontajnery pred východom slnka.
„Začal som jazdiť na úplne prvom elektrickom smetiarskom vozidle v celej Českej republike. Samozrejme, spočiatku som mal určité obavy. Pred začiatkom sme síce dostali simulačné výpočty, no istá miera neistoty tam bola. Hneď po spustení prevádzky som zistil, že výpočty zodpovedajú reálnym údajom.
„Pri mojej práci nepredstavuje prechod na elektrický pohon takmer žiadnu zmenu. Nemusím ísť dopĺňať nádrž, stačí zapojiť nabíjačku.“