Trucks

Stavebný dopravca EG Eriksson v teréne testuje nové Volvo FMX

| 7 minút čítania | 7 minút čítania
Nové Volvo FMX bolo špeciálne navrhnuté tak, aby bola práca pre vodiča v stavebníctve jednoduchšia, bezpečnejšia a pohodlnejšia. Švédsky stavebný dopravca EG Eriksson ho podrobuje testovaniu.
Pre spoločnosť EG Eriksson je nový model Volvo FMX vítaným prírastkom do vozového parku.

V betonárni v Slindu neďaleko mesta Skellefteå na severovýchodnom pobreží Švédska prebieha množstvo aktivít. Tri nákladné vozidlá z flotily spoločnosti EG Eriksson sú na mieste, aby naložili betón pre dnešné dodávky. Vďaka modrým kabínam, retro vzhľadu a červeným domiešavačom betónu sú nákladné vozidlá dopravcu ľahko spozorovateľné.

Ale jedna z kabín vyniká. Kabína je namiesto výraznej modrej farby so sivým písmom pokrytá čiernou a bielou páskou. Pod nimi je nákladné vozidlo testované v teréne – úplne nové Volvo FMX.

Nové Volvo FMX je skutočne dlho očakávaný model, ktorý bude výrazne odlišný, nielen v oblasti pracovného prostredia vodiča.
Joakim Eriksson, majiteľ

„Keď sme boli požiadaní, aby sme sa ako zákazník podieľali na testovaní v teréne, bolo pre nás prirodzené povedať “áno”. Máme radi nové technológie a obvykle sme prví, ktorí si tu v Skellefteå kúpia nové modely nákladných vozidiel. Volvo FMX je v skutočnosti nákladné vozidlo, ktoré sa najviac hodí pre typ úloh, ktoré u nás máme. Keďže dostupný bol iba starý model, rozhodli sme sa namiesto toho kúpiť Volvo FH,“ hovorí Joakim Eriksson, jeden z dvoch spolumajiteľov spoločnosti EG Eriksson.

Dopravca sa špecializuje na prepravu betónu a pracuje pre stavebný a ťažobný priemysel. Ako zákazník, u ktorého prebieha testovanie v teréne, má teraz dôležitú úlohu aj pri testovaní a vývoji nových produktov a služieb spoločnosti Volvo Trucks. Špeciálne vybavenie zaznamenáva všetky údaje z nákladného vozidla a každé dva mesiace sa v dielni vykonáva vizuálna kontrola. Vodič často komunikuje s technikom terénneho testu, aby poskytol spätnú väzbu k produktu a získal informácie o nových funkciách. Všetko sa to robí preto, aby tím vývoja produktov spoločnosti Volvo Trucks dostal čo najrýchlejšie možnosť nájsť a vyriešiť všetky prípadné nedostatky.

Nový model FMX, ktorý jazdí v spoločnosti EG Eriksson, je vybavený domiešavačom betónu s objemom okolo osem metrov kubických betónu. V prípade potreby je možné domiešavač betónu za 15 minút vymeniť za nakladaciu plošinu pre štrk.

Pre spoločnosť EG Eriksson je nový model Volvo FMX vítaným prírastkom do vozového parku. V jej rodnom meste Skellefteå v súčasnosti prebieha najväčší švédsky priemyselný projekt – výstavba závodu na výrobu batérií spoločnosti Northvolt. Na mieste, ktoré je veľké ako 100 futbalových ihrísk, bude čoskoro takmer 3 000 ľudí vyrábať lítium-iónové batérie pre elektrický automobilový priemysel.

Pre komunitu znamená nový závod nielen nové pracovné príležitosti, ale aj dopyt po mnohých nových bytoch, školách a infraštruktúre: „Práve teraz sa tu veľa stavia a my si to tiež všímame. V zime máme obvykle menej dodávok, ale tento rok to tak nevyzerá,“ hovorí Joakim Eriksson.

Zatiaľ čo dodávky na staveniská sa môžu zo dňa na deň meniť, úlohy v bani sú predvídateľnejšie. Dve nákladné vozidlá jazdia v smenách – sedem dní v týždni, počas celého roka – do bane Renström, približne 40 km severovýchodne od mesta Skellefteå. „Betón sme začali prepravovať do bane v roku 2008. Tieto dodávky sú dôležité, pretože nám poskytujú nepretržitú prácu. V bani vždy potrebujete betón, bez ohľadu na počasie. To však neplatí pre iné prevádzky. Ak začne pršať, existuje riziko, že v ten deň nedôjde k dodávkam na staveniská,“ hovorí Joakim Eriksson.

Spoločnosť EG Eriksson dodáva každý deň po celý rok betón do bane Renström neďaleko mesta Skellefteå. Betón sa používa na spevnenie stien bane, aby sa zabránilo prasklinám.

Joakim Eriksson predstavuje tretiu generáciu jeho rodiny, ktorá pracuje v spoločnosti založenej jeho starým otcom v roku 1953. Začínal ako samostatný vodič prepravujúci štrk a drevo. Spoločnosť postupne rozšírila svoje podnikanie. Dnes má asi 20 zamestnancov a 12 nákladných vozidiel, ako aj niekoľko nákladných vozidiel na ďalšie úlohy. Pre Joakima Erikssona bolo vždy prirodzeným rozhodnutím pripojiť sa k rodinnému podniku.

Eric Åström, predajca spoločnosti Volvo Trucks, spolupracuje so spoločnosťou Joakima Erikssona takmer 15 rokov.

„Začal som tu jazdiť s nákladným vozidlom deň po tom, ako som skončil školu. Ako spoločnosť rástla, bolo treba zvládnuť mnoho ďalších úloh. Takže teraz prepravujem tovar iba vtedy, keď je niekto chorý alebo ak sme skutočne vyťažení. Ale stále si myslím, že jazda s nákladným vozidlom je jednou z najzábavnejších vecí, ktorú môžete robiť,“ hovorí.

Počas viac ako 65 rokov svojej existencie mala spoločnosť EG Eriksson vo svojej flotile predovšetkým nákladné vozidlá Volvo. Predajca Volvo sa nachádza len niekoľko stoviek metrov po ceste a dvere do jeho dielne sú takmer vždy otvorené. Pre niekoho, kto dodáva betón, sú časové rozpätia obmedzené, takže ak je nejaký problém, je dôležité dostať nákladné vozidlo rýchlo na cestu. „S dielňou spolupracujeme dobre a vždy, keď potrebujeme, nám pomôže. Vedia, že niekedy sa ponáhľame,“ hovorí Joakim Eriksson.

Vozový park dnes pozostáva z dvoch vozidiel Volvo FMX a desiatich vozidiel Volvo FH. „Nové Volvo FMX je skutočne dlho očakávaný model, ktorý bude výrazne odlišný, nielen v oblasti pracovného prostredia vodiča. Keď prepravujete betón, počas jednej smeny nastúpite a vystúpite z vozidla 50- až 70-krát. Model FMX má nižší vstup a nerobiť zakaždým krok navyše znamená oveľa menšiu záťaž pre telo,“ hovorí Joakim Eriksson.

Torbjörn Forsman je vodičom nového Volvo FMX. „Jedným z najdôležitejších vylepšení je výhľad z kabíny,“ hovorí.

Väčšina z jázd prebieha v mestskej premávke, kde je dobrý výhľad rozhodujúcim faktorom. V novom modeli FMX sú okná väčšie a spätné zrkadlá sú v novej polohe. „Výhľad z nového nákladného vozidla je fantastický. Máte dobrý výhľad tak dopredu, ako aj do strán, a neprekážajú vám žiadne zrkadlá,“ hovorí Joakim Eriksson.

Torbjörn Forsman je vodičom, ktorý strávil najviac času za volantom nového FMX. Každý týždeň navštevuje oddelenie pre terénne testy spoločnosti Volvo Trucks, aby prediskutoval, ako funguje nákladné vozidlo a mnoho nových funkcií. Myslí si, že je to veľká inovácia nákladného vozidla, ktoré obvykle riadi.

„Popri lepšom výhľade je nová kabína priestrannejšia – nad vodičom aj okolo neho je viac miesta. Je tiež dôležité, aby práca nebola príliš fyzicky náročná. Moja práca sa mi veľmi páči a chcem jazdiť čo najdlhšie, ako to pôjde. To, že kabína vozidla Volvo FMX má nízky vstup, je veľmi dôležité. Rovnako ako to, že je vybavená dynamickým riadením Volvo (VDS), ktoré uľahčuje riadenie vozidla, najmä v stiesnených priestoroch,“ hovorí.

Torbjörn Forsman je relatívne novým zamestnancom spoločnosti EG Eriksson, ale od začiatku osemdesiatych rokov pracoval s rodinou na rôznych pozíciách. A asi rovnakú dobu riadi nákladné vozidlá na prepravu betónu. Ako vodič trávi Torbjörn Forsman väčšinu svojej smeny v nákladnom vozidle. „Kabína sa stáva vaším kolegom. Je preto dôležité, aby všetko fungovalo tak, ako by malo, aby bol k dispozícii dostatok priestoru, dobré úložné priestory a moderné funkcie, ktoré uľahčujú prácu. Nové FMX má toto všetko,“ hovorí.

Stavebný boom v meste Skellefteå bude pokračovať aj niekoľko nasledujúcich rokov. Ale čo sa stane potom, nikto nevie. Pre Joakima Erikssona je veľkou výzvou pokúsiť sa zostať o krok vpred, a to z krátkodobého aj dlhodobého hľadiska. „Práve teraz sme veľmi zaneprázdnení plánovaním dnešných dodávok. Je ťažké nájsť si čas a premýšľať o tom, ako by mohla vyzerať budúcnosť, vrátane toho, koľko nákladných vozidiel a koľko zamestnancov budeme potrebovať. Betonársky priemysel je dosť nepredvídateľný, takže možno by bolo dobré rozšíriť podnikanie. Dúfam, že spoločnosť bude naďalej rásť a že moje deti ju budú chcieť jedného dňa prevziať,“ hovorí.

Stavebný boom v meste Skellefteå bude pokračovať aj niekoľko nasledujúcich rokov. Ale čo sa stane potom, nikto nevie. Pre Joakima Erikssona je veľkou výzvou pokúsiť sa zostať o krok vpred, a to z krátkodobého aj dlhodobého hľadiska. „Práve teraz sme veľmi zaneprázdnení plánovaním dnešných dodávok. Je ťažké nájsť si čas a premýšľať o tom, ako by mohla vyzerať budúcnosť, vrátane toho, koľko nákladných vozidiel a koľko zamestnancov budeme potrebovať. Betonársky priemysel je dosť nepredvídateľný, takže možno by bolo dobré rozšíriť podnikanie. Dúfam, že spoločnosť bude naďalej rásť a že moje deti ju budú chcieť jedného dňa prevziať,“ hovorí.

PREPRAVCA EG ERIKSSON
História: 
Rodinný podnik založil v roku 1953 Erik Gustav Eriksson v Klutmarku pri Skellefteå v severovýchodnom Švédsku. V prvých rokoch mala spoločnosť iba jedno nákladné vozidlo a prepravovala štrk a drevo.
Prevádzkové činnosti: Spoločnosť sa špecializuje na prepravu betónu, hlavne pre stavebný a ťažobný priemysel, ale prepravuje aj štrk do betonárskych závodov. Má tiež niekoľko nakladačov pre ďalšie činnosti.
Založenie: 1953.
Vlastníci: Joakim Eriksson a Urban Eriksson.
Počet zamestnancov: 20.
Počet nákladných vozidiel: 10 modelov Volvo FH a 2 modely Volvo FMX. Od marca 2019 testuje aj nové Volvo FMX.
Dopravné činnosti: Preprava betónu a štrku.
Najväčší zákazník: Byggbetong John Dahlgren.