Trucks

Efektívna jazda a fantastický jazdný komfort vďaka I-Shift Dual Clutch

| 10 minút čítania
I-Shift Dual Clutch spoločnosti Volvo Trucks bola prvou automatizovanou prevodovkou pre ťažké vozidlá s dvojspojkovým systémom. Výsledkom je plynulé radenie bez straty výkonu. Celkovo poskytuje fantastický zážitok z jazdy pri konštantnejších rýchlostiach.
Efektívna jazda a fantastický jazdný komfort vďaka I-Shift Dual Clutch

Cesta do strmých kopcov s plne naloženým nákladným vozidlom, po ľade a hrboľatých cestách, kde sa začína topiť prízemný mráz - to sú každodenné jazdné podmienky pre Larsa Lindgrena. Každý týždeň prepravuje všeobecný náklad medzi mestom Luleå v severnom Švédsku a viacerými cieľmi v Nórsku. Lars Lindgren bol jedným z vodičov, ktorí testovali I-Shift Dual Clutch pred jej uvedením na trh v roku 2014. „Prvýkrát, keď som šoféroval nákladné vozidlo s dvojspojkovou prevodovkou, bol som ohromený. Počas jazdy si ani nevšimnete, keď vozidlo preradí, “hovorí a pozerá sa na nórsku krajinu.

 

Švédsky vodič Lars Lindgren prepravuje všeobecný náklad medzi severným Švédskom a viacerými cieľmi v Nórsku so svojím Volvo FH vybaveným I-Shift Dual Clutch

 

Dve prevodovky kombinované paralelne, každá so samostatnou prevodovkou 

I-Shift Dual Clutch možno v zásade označiť ako dve paralelne kombinované prevodovky, každá so samostatnou spojkou. "Zjednodušene by sa dalo povedať, že jedna prevodovka ovláda párne prevodové stupne, zatiaľ čo druhá riadi nepárne." Keď je prevodový stupeň aktívny v jednej prevodovke, ďalší prevodový stupeň je pripravený v tej druhej. Keď vozidlo preradí, počas samotného radenia nedôjde k strate rýchlosti, “vysvetľuje Astrid Drewsen, spoločnosť Volvo Trucks. Vozidlo nestráca žiadny výkon a jazda v prostredí, ktoré vyžaduje časté radenie, je efektívnejšia a pohodlnejšia. „Na strmých kopcoch, kľukatých cestách a tam, kde je ľahké uviaznuť, je I-Shift Dual Clutch úplne fantastická. Napríklad, keď idete s plným nákladom uprostred lesa a nechcete riskovať, že sa zaseknete, pretože nákladné vozidlo preradí. Vozidlo vybavené s I-Shift Dual Clutch sa jednoducho rozbehne a radenie prevodových stupňov je bezproblémové, “dodáva Astrid Drewsen. I-Shift Dual Clutch preraďuje, kedykoľvek je to potrebné, bez straty výkonu. 

 

Na strmých kopcoch, kľukatých cestách a tam, kde je ľahké uviaznuť, je I-Shift Dual Clutch úplne fantastická.

 

Vynikajúce jazdné vlastnosti a vyšší komfort vodiča
Pri jazde, keď je výhodnejšie, že prevodovka preskočí o niekoľko stupňov, prevodovka zmení prevodový stupeň ako štandardná verzia I-Shift. I-Shift Dual Clutch dokáže radiť bez prerušenia krútiaceho momentu na každom prevodovom stupni okrem momentu zmeny radu, ktorý je medzi prevodovými stupňami 6 až 7. Okrem jazdných vlastností sa zvyšuje aj komfort vodiča. Prostredie v kabíne je citeľne tichšie a plynulá jazda vodiča menej unavuje. „Hladká jazda, ktorú umožňuje plynulé radenie prevodových stupňov, je sympatická aj pre vozidlo a náklad. Výsledkom nerovnomernej jazdy je opotrebenie nielen hnacej sústavy, ale aj celého vozidla. Ak prepravujete hospodárske zvieratá alebo ťaháte cisternu s kvapalinou, minimálny pohyb nákladu je neoceniteľný, “hovorí Astrid Drewsen.
 

Prvé testy v 90. rokoch
Technológia dvojspojkovej prevodovky nie je žiadnou novinkou. Používa sa najmä pri výkonných automobiloch už pomerne dlho. Spoločnosť Volvo Trucks začala uvažovať o prevodovke s dvojitou spojkou pred viac ako 25 rokmi. „V 90. rokoch sme testovali dvojspojkovú prevodovku, ale bol to iba prototyp s celou radou doplnkov, ktoré by nikdy v praxi nefungovali alebo boli realizovateľné v sériovej výrobe,“ vysvetľuje Björn Lyngsö, spoločnosť Volvo Trucks. Najväčším problémom pri prispôsobovaní dvojspojkovej technológie nákladným vozidlám je to, že nákladné vozidlá jazdia v tak rozmanitých podmienkach a v rôznych prostrediach - od malých, kľukatých lesných ciest až po diaľnice. Prevodovka musí pracovať rovnako dobre pri prázdnom aj naloženom vozidle. Musí odolávať extrémnemu teplu a chladu a bez problémov pokračovať v jazde tisíce kilometrov. Veľká časť práce na I-Shift Dual Clutch teda zahŕňala testovanie a optimalizáciu hardvéru a softvéru, kým si inžinieri neboli skutočne istí, že prevodovka bude fungovať v každej situácii a za každých podmienok - 365 dní v roku. 

 

Počiatočná ilustrácia spoločnosti Volvo Trucks, ktorá ukazuje princípy dvojspojkového systému.

 

2007, uvedenie Volvo I-Shift Dual Clutch
V roku 2007 podnikla spoločnosť Volvo Trucks prvé kroky ohľadom prevodovky I-Shift Dual Clutch. Skutočnosť, že I-Shift je od roku 2002 lídrom na trhu automatizovaných prevodoviek pre ťažké nákladné vozidlá, bola podstatným faktorom pri vývoji I-Shift Dual Clutch. „Vývojové tímy, ktoré stoja za softvérom aj hardvérom prevodovky I-Shift Dual Clutch, pozostávajú z rovnakých ľudí, ktorí pracovali na vývoji prevodovky I-Shift. Bez vedomostí a skúseností, ktoré sme získali pri vývoji prevodovky I-Shift, by sme nikdy nedokázali vyvinúť I-Shift Dual Clutch, “vysvetľuje Björn Lyngsö. Navonok vyzerá I-Shift Dual Clutch ako štandardná prevodovka I-Shift. Rozdiel je iba v tom, že predná časť prevodovky je dlhšia o 12 centimetrov. Zadná časť prevodovky je takmer totožná s klasickou I.Shift a pomocné náhony sú rovnaké. Vo vnútri je asi 100 z viac ako 300 komponentov v (novej prevodovke) I-Shift Dual Clutch odlišných od verzie I-Shift.

 

Vďaka I-Shift Dual Clutch udržuje nákladné vozidlo rovnomernú rýchlosť a pneumatiky udržiavajú stálu priľnavosť k povrchu vozovky. Jazda na zimných cestách je bezpečná, keď viete, že pneumatiky nestratia trakciu

 

Vnútro I-Shift Dual Clutch možno prirovnať k prepracovanej skladačke, kde bol použitý každý jeden milimeter a každá súčiastka bola optimalizovaná tak, aby zaberala čo najmenej miesta. „Je fantastické, že sa nám podarilo začleniť všetky funkcie iba do 12 centimetrov. To si vyžadovalo veľkú vynaliezavosť, “hovorí Björn Lyngsö. V severnom Nórsku sedí testovací jazdec Lars Lindgren pokojne a bezpečne za volantom, pretože jeho nákladné vozidlo Volvo FH s výkonom 540 koní začína stúpanie do jedného z najstrmších kopcov v tejto oblasti. Niektoré kopce tu majú sklon 10 percent - čo je skutočná výzva pre plne naložené 48-tonové nákladné vozidlo.

 

Podľa Larsa Lindgrena si nákladné vozidlo vybavené I-Shift Dual Clutch udržuje stabilnejšiu a vyššiu rýchlosť, a to aj na cestách s náročnými jazdnými podmienkami.

 

„Vďaka I-Shift Dual Clutch udržuje nákladné vozidlo rovnomernú rýchlosť a pneumatiky udržiavajú stálu priľnavosť k povrchu vozovky. Jazda na zimných cestách je bezpečná, keď viete, že pneumatiky nestratia trakciu,“ hovorí. Pokiaľ ide o I-Shift Dual Clutch, Lars Lindgren hovorí, že nákladné vozidlo je oveľa plynulejšie ako na poľných cestách, tak aj pri jazde v meste. "Šoférujem nákladné vozidlá od roku 1979 a mám ťažkosti s ramenami a krkom." Faktom je, že odkedy som začal jazdiť s I-Shift Dual Clutch, tieto problémy už nevnímam. To je fantastické,“ hovorí. Pri preraďovaní prevodových stupňov nedochádza k strate napájania a vozidlo si udržuje stabilnejšiu a vyššiu rýchlosť, a to aj na cestách s náročnými jazdnými podmienkami. I-Shift Dual Clutch tiež zlepšuje jazdu z kopca, pretože pri preraďovaní nedochádza k strate brzdenia motorom. "Môžem ušetriť 10 minút počas štyri a pol hodinovej zmeny." To je veľa času, keď si to spočítate za celý pracovný týždeň. “

 

Ako to funguje - I-Shift Dual Clutch
Bezproblémové radenie rýchlostí pomocou I-Shift Dual Clutch umožňujú dve spojky a vstupné hriadele prevodovky. Viac o I-Shift Dual Clutch sa dozviete vo filme ‘One Minute’ - mini séria, ktorá prináša zaujímavé témy pre všetkých nadšencov nákladných vozidiel a to všetko do jednej minúty ...

 

Súvisiace články