Spoločnosť METRANS, a.s. je jedným z lídrov na trhu intermodálnej prepravy a ponúka komplexné riešenie na prepravu zásielok v intermodálnej preprave po celej Európe na neutrálnej báze.
Začiatkom februára testovali Volvo FM Electric na ich termináli v Dunajskej Strede a vďaka tomu sa im podarilo obslúžiť zákazníkov na Slovensku a severnom Maďarsku.
Za volantom sa striedali dvaja vodiči spoločnosti METRANS, ktorí sa podelili o svoje skúsenosti.
Ako vnímal jazdu elektrickým vozidlom vodič Juraj?
“Jazda na elektrickom nákladnom vozidle Volvo FM Electric bola pre mňa zážitkom a odporúčal by som to vyskúšať každému vodičovi.
Vozidlo bolo pohodlné, veľmi tiché – absolvoval som kratšie trasy v okruhu približne 200 km od terminálu.
Zážitok z jazdy je úplne iný ako s vozidlom na naftový pohon – viac sa môžete venovať jazde a vďaka tomu viete lepšie predvídať niektoré situácie. A čo by som odporučil? Brzdy využívať minimálne a čo najviac brzdiť retardérom. Vďaka tomu bude prevádzka vozidla ešte úspornejšia.“
A ako si testovanie e-truckom užil vodič Peter?
„Prvé kilometre s elektrickým vozidlom Volvo sa mi zdali zvláštne – nevedel som si zvyknúť na to ticho v kabíne. Aj sa mi stalo, že vozidlo bolo naštartované, a ja som motor vôbec nepočul. Z hľadiska bezpečnosti by som privítal, ak by vozidlo počas jazdy mohlo vydávať aspoň nejaký zvuk idúceho vozidla.
Jazdné vlastnosti sú veľmi dobré – ťah a svižnosť vozidla je rovnaký s 5 tonami aj s 20 tonami. Prevodovka I-Shift preraďovala menej a jazda bola šetrnejšia.
Nastavenie volantu je úžasné a elektrická parkovacia brzda sa pohodlne uvoľňuje stlačením plynového pedála.
Dobre sa testoval aj systém „Volvo dynamické riadenie“, vďaka ktorému bolo manévrovanie s vozidlom jednoduchšie a bezpečnejšie.
Prekvapením pre mňa bola kamera na strane spolujazdca, ktorá má naozaj široký zorný uhol. Pri výjazde z kruhového objazdu som videl zadnú časť návesu.
Podľa mňa, elektrické nákladné vozidlá si v nákladnej doprave svoje uplatnenie určite nájdu.
S dobrým plánovaním trasy by vodič nemal žiadne nevýhody voči ostatným vozidlám. Azda by mal náskok v tom, že po jazde vozidlo napojí na elektrinu, čo zaberie minimum času.“
Obaja vodiči sa však zhodli v tom, že jazda na elektrickom nákladom vozidle je prudko návyková a túto skúsenosť si naozaj užili.
Po dvoch týždňoch sa s vozidlom zžili a naučili sa ho bezproblémovo ovládať.
Spoločnosť METRANS si vďaka tejto skúsenosti urobila prehľad, s výsledkami testovania je spokojná a v krátkom čase plánuje elektrické nákladné vozidlá začleňovať do svojej flotily, ako ich ďalší prínos k tomu, aby aj cestná preprava bola šetrná k životnému prostrediu.