Trucks

Aké sú každodenné výzvy dnešných správcov vozových parkov?

Volvo Nákladné vozidlá
2025-06-18
3 minúty čítania
Svet vodiča
Author
Volvo Nákladné vozidlá


Správa vozového parku je komplexná úloha s neustálym vyvažovaním mnohých premenných. Líšia sa však každodenné výzvy pre správcov v rôznych odvetviach a krajinách? Aby sme to zistili, spýtali sme sa štyroch rôznych odborníkov na správu vozového parku.  


"Len jedna nehoda môže poškodiť našu reputáciu"

Shu-Ling Su (na obrázku vyššie) je generálnou riaditeľkou spoločnosti Chi Sheng Transportation, popredného taiwanského prepravcu. Ich špecializáciou je prevoz nebezpečných chemikálií a plynov a prevádzkujú rozsiahlu flotilu viac ako 120 vozidiel.

 

Čo robí vaša spoločnosť a aká je vaša úloha?

„Špecializujeme sa na prepravu nebezpečného tovaru. Som plne zodpovedný za prevádzkové riadenie a strategické plánovanie, čo zahŕňa rozvoj podnikania, finančné plánovanie a alokáciu ľudských zdrojov. Mojou kľúčovou úlohou je zabezpečiť efektivitu, bezpečnosť a súlad s predpismi vo všetkých dopravných procesoch. Popri tom sa neustále snažím zvyšovať tržby a zlepšovať kvalitu služieb.“

 

Aké sú hlavné trendy, ktoré v tomto odvetví pozorujete?

"V súčasnosti čelíme rastúcemu tlaku spôsobenému starnúcou pracovnou silou, zvyšujúcimi sa nákladmi a prísnejšími bezpečnostnými požiadavkami. Mladí ľudia prejavujú menší záujem o prácu v tomto odvetví, zatiaľ čo ceny surovín a poistného stúpajú, čo zaťažuje prevádzku vozových parkov. Na druhej strane však vidíme aj pozitívnu transformáciu prostredníctvom digitalizácie a implementácie ESG politík, ktorá postupne zlepšuje efektívnosť a udržateľnosť našich služieb."

 

Aké sú teraz vaše najväčšie výzvy?

"Nábor a školenie profesionálnych vodičov je pretrvávajúcou výzvou, obzvlášť keď sa snažíme vyvážiť bezpečnosť a efektivitu. Našou najväčšou starosťou je riadenie rizika náhlych bezpečnostných incidentov. Aj napriek priebežnému školeniu a monitorovaniu môže už jediná nehoda alebo porušenie vážne poškodiť našu reputáciu a dôveru klientov. Vysoká fluktuácia vodičov a nedostatočné plánovanie nových nástupov predstavujú dlhodobé hrozby pre stabilitu našej prevádzky."

 

Ako pracujete s udržateľnosťou a znižovaním emisií? 

"Hoci sú možnosti a infraštruktúra pre elektrické vozidlá v sektore petrochemickej dopravy zatiaľ obmedzené, začali sme aktívne spolupracovať s výrobcami vozidiel a dodávateľmi energie, aby sme posúdili ich technickú uskutočniteľnosť.

Zaviedli sme aj ERP systém (plánovanie podnikových zdrojov) na optimalizáciu plánovania trás a efektívnosti dopravy, čím výrazne znižujeme jazdy naprázdno a plytvanie energiou. Pravidelné školenia o ekologickej jazde a programy preventívnej údržby zároveň zabezpečujú, že náš vozový park funguje v optimálnom stave, čo ďalej prispieva k zníženiu našej uhlíkovej stopy."

 

Aký technologický vývoj pozorujete v tomto odvetví?

"Vidíme okamžité výhody digitalizácie, vrátane optimalizácie trás na základe dát a monitorovania výkonnosti. Automatizácia a dispečing založený na umelej inteligencii sú zatiaľ v počiatočných fázach, ale veríme, že nakoniec zvýšia efektivitu plánovania vozového parku a skladových operácií. Naším cieľom je vybudovať inteligentný systém riadenia vozového parku založený na dátach, aby sme posilnili našu konkurencieschopnosť."

Meno: Shu-Ling Su

Funkcia: Generálna riaditeľka

Spoločnosť: Doprava Chi Sheng

Založená: 1989

Zamestnanci: Približne 150

Vozový park: 120 nákladných vozidiel

Sídlo: Kaohsiung, Taiwan

Popis: Odovzdanie dvoch nových nákladných vozidiel Volvo FM spoločnosti TBC Transportation & Trading v januári 2025. Vľavo: Pán Louis Teh, osobný asistent manažmentu v spoločnosti TBC Transportation & Trading. Vpravo: Pán Chua Kim Teck, obchodný zástupca spoločnosti UD Trucks Singapore.

„Chcem zabezpečiť, aby sme boli v predstihu pred predpismi a nereagovali reaktívne.“

Louis Teh je zodpovedný za nákladné vozidlá spoločnosti TBC Transportation & Trading, ktoré sú súčasťou  jej rozsiahleho vozového parku a ťažkého vybavenia. Spoločnosť je už viac ako 30 rokov jedným z popredných singapurských poskytovateľov nákladnej dopravy a služieb spojených s lodnými kontajnermi.

 

Čo robí vaša spoločnosť a aká je vaša úloha?

„„Dohliadam na našu flotilu 30 nákladných vozidiel, ktoré využívame predovšetkým na prepravu kontajnerov, bežného nákladu a na zmluvné logistické služby. Poskytujeme služby v prístavoch aj doručovanie na pevnine, pričom sa špecializujeme na veľkoobjemovú dopravu a objednávky, kde je kľúčová rýchlosť a dochvíľnosť.

Väčšinu dňa trávim koordináciou harmonogramov, zabezpečovaním dostupnosti vozidiel, monitorovaním potrieb údržby a riadením prideľovania práce vodičom. Veľa času sa venuje aj analýze prevádzkových údajov s cieľom nájsť spôsoby optimalizácie nákladov a efektívnosti.“

 

Aké sú hlavné trendy, ktoré v tomto odvetví pozorujete?

„Naše odvetvie sa postupne zotavuje z následkov pandémie, no aktuálne čelíme výzvam v podobe narastajúcich nákladov na pohonné hmoty a prísnejších environmentálnych predpisov. Rovnako sa zvýšili aj očakávania zákazníkov týkajúce sa rýchlejšieho a transparentnejšieho doručenia.

Do poredia sa dostáva udržateľnosť a stále viac firiem požaduje ekologickejšie možnosti prepravy. Pozorujeme aj rýchly rast digitalizácie, od systémov správy vozového parku až po elektronickú dokumentáciu.“

 

Aké sú teraz vaše najväčšie výzvy? 

„Najväčšou výzvou je riadenie prevádzkových nákladov, najmä nákladov na palivo a pracovnú silu. Nábor a udržanie vodičov je tiež čoraz ťažšie, keďže konkurencia sa zintenzívňuje. A potom je tu bezpečnosť vodičov a dodržiavanie nových environmentálnych noriem. Chcem zabezpečiť, aby sme boli v predstihu pred predpismi a aby sme neboli reaktívni.“

 

Ako pracujete s novými technológiami?

„Automatizácia v našich skladovacích operáciách už zlepšila rýchlosť a presnosť. Digitálne nástroje – najmä tie, ktoré využívajú umelú inteligenciu a dáta v reálnom čase – nám pomáhajú riadiť riziká, zlepšovať prehľad, robiť inteligentnejšie a rýchlejšie rozhodnutia.

Sme obzvlášť hrdí na našu nedávnu iniciatívu automatizácie skladu, ktorá skrátila časy spracovania o 30% a zároveň zvýšila presnosť. Úspešne sme zaviedli aj platformu prediktívnej analytiky, ktorá nám umožňuje predvídať narušenia a proaktívne reagovať v celej našej sieti."

 

Ako pracujete s udržateľnosťou a znižovaním emisií? 

"Udržateľnosť je pre nás kľúčovou strategickou prioritou. Aktívne skúmame implementáciu elektromobilov do našich obchodných činností. Technologický pokrok vnímame nielen ako nevyhnutnosť, ale aj ako obrovskú príležitosť, pretože elektrifikácia je pre mestskú logistiku obvzlášť dôležitá."

Meno: Louis Teh

Funkcia: Osobný asistent manažmentu

Spoločnosť: TBC Transportation & Trading

Založená: 1992

Zamestnanci: Približne 180
Vozový park
: 30 nákladných vozidiel (ťahače, nakladače kontajnerov, podvozky s rukou)

Sídlo: Singapur

„Ako môžeme byť zajtra efektívnejší, ako sme boli dnes?“

Levente Böröndy pracuje v oblasti logistiky a cestnej nákladnej dopravy už takmer 30 rokov. Dnes dohliada na flotilu viac ako 2,200 nákladných vozidiel, ktoré pôsobia v Maďarsku a Poľsku. 

 

Na akej pozícii pracujete?

„Som prevádzkovým riaditeľom v spoločnosti Waberer's, kde zodpovedám za riadenie a dohľad nad každodennou prevádzkou nášho rozsiahleho vozového parku. Ten tvorí viac ako 2,200 vozidiel, z ktorých 1,800 spravuje náš maďarský tím a približne 400 naša poľská dcérska spoločnosť. Náš vlastný vozový park sa skladá prevažne z mega návesov, využívaných na medzinárodnú a vnútroštátnu nákladnú dopravu po celej Európe.“

 

Ako by ste opísali súčasný stav dopravného priemyslu vo vašom regióne?

"Dopravný priemysel v strednej a východnej Európe prechádza obdobím transformácie, poznačeným rastúcimi výdavkami, nedostatkom zamestnancov a zavádzaním nových regulačných rámcov. Napriek tomu sa stále viac spoločností sústredí na inovácie, automatizáciu a budovanie udržateľných prevádzok, aby si udržali konkurencieschopnosť."

 

Aké sú teraz vaše najväčšie výzvy?

"Táto téma by si zaslúžila samostatný článok. Čelíme nedostatku vodičov, keďže mnohí skúsení odchádzajú do dôchodku a mladých do odvetvia vstupuje menej. K tomu sa pridávajú zvýšené náklady za palivo, dane, regulačné náklady a vyššie ceny nákladných vozidiel spolu s poplatkami za prenájom. Ekonomickú neistotu umocňuje inflácia, vysoké úrokové sadzby a klesajúci objem dopravy v mnohých sektoroch. Napokon, transformácia k logistike s nulovými emisiami a tlak na digitalizáciu predstavujú ďalšie výzvy."

 

Ako pracujete s udržateľnosťou a znižovaním emisií? 

„Zaviazali sme sa znižovať náš vplyv na životné prostredie investovaním do novších, palivovo úspornejších vozidiel. Našich vodičov pravidelne preškolujeme, aby jazdili bezpečnejšie a úspornejšie. 

Aby sme znížili emisie CO2 , testujeme v spolupráci s našimi obchodnými partnermi rôzne alternatívne palivá, pričom sa zameriavame predovšetkým na HVO. V Maďarsku už prevádzkujeme 31 vozidiel na elektrický a plynový pohon. Hoci to v porovnaní s celkovou veľkosťou vozového parku nie je nejaké obrovské číslo, ide o najväčšiu flotilu ťažkých nákladných vozidiel na alternatívne palivá v regióne strednej a východnej Európy. Týmto jasne dávame najavo, akí odhodlaní sme podnikať trvalo udržateľne.“

 

Ako nové technológie ovplyvňujú vaše podnikanie?

„Digitálne nástroje ako telematika a softvér na optimalizáciu trás sú neoddeliteľnou súčasťou našich operácií. Zároveň pozorne sledujeme vývoj v oblasti automatizácie a elektrifikácie s cieľom ich budúcej integrácie. Som obzvlášť hrdý na našu úspešnú implementáciu komplexného systému riadenia vozového parku, ktorý zlepšil plánovanie trás, znížil spotrebu paliva a zvýšil prehľadnosť všetkých operácií.“ 

 

Aké sú vaše hlavné priority do budúcnosti?

„Ako podnikať zajtra efektívnejšie než dnes? Toto bolo vždy mottom našej spoločnosti. Našou snahou je, aby vozidlá jazdili čo najefektívnejšie a mali sme minimum prestojov. Hľadáme spôsoby, ako rýchlejšie reagovať na neočakávané situácie a podnikať flexibilnejšie.“

Meno: Levente Böröndy

Funkcia: Prevádzkový riaditeľ

Spoločnosť: Waberer's

Založená: 1948

Zamestnanci: Približne 6,000

Vozový park: Približne 2,200 nákladných vozidiel

Sídlo: Budapešť, Maďarsko

„Previezť paletu z bodu A do bodu B dokáže každý, preto sa my snažíme ponúknuť niečo navyše“

Janno van Aalst, majiteľ a manažér vozového parku spoločnosti Gebr-Pothuizen BV, pôsobí na čoraz konkurenčnejšom a náročnejšom trhu a zároveň sa snaží zvládnuť prechod na elektrifikáciu.

 

Čomu sa venuje vaša spoločnosť a aká je v nej vaša pozícia?

„Sme prepravná spoločnosť špecializujúca sa na prevoz nábytku. Spravujem celú našu flotilu vrátane nákupu vozidiel, ich údržby a výkonnosti vodičov. Aktuálne máme 33 nákladných vozidiel, z toho dve sú už elektrické a tretí e-truck preberieme koncom tohto roka.“

 

Aké sú hlavné trendy, ktoré v tomto odvetví pozorujete?

„Zákazníci čoraz viac požadujú komplexnejšie služby a tento trend sa bude len zintenzívňovať. Prevoz palety z bodu A do bodu B je štandard, my však ideme ďalej – ponúkame aj sťahovanie a montáž nábytku. Klienti tieto úlohy radi prenechajú nám, pretože sami nemajú dostatok personálu. Preto naši vodiči už dnes nábytok aj montujú!“

 

Aké sú teraz vaše najväčšie výzvy?

„Ako majiteľ malej firmy je najväčšou výzvou udržať si zákazníkov. Potom sú tu environmentálne zóny a potreba prejsť na elektromobilitu, prijímanie spoľahlivých zamestnancov a rôzne vládne nariadenia, ktoré musíme plniť.“

 

Aké sú vaše hlavné priority pre rok 2025?

„Našou najvyššou prioritou je pokračovať v elektrifikácii a rozširovaní našej flotily a služieb. Do roku 2030 chceme mať 15 elektrických nákladných vozidiel. Keďže sa intenzívne venujeme distribúcii v rámci miest, zameriame sa na túto oblasť a budeme neustále investovať do školenia zamestnancov. Spolu s naším najväčším klientom, zariaďovateľom kancelárií Ahrend-Gispen, sme nastúpili na elektrickú cestu a momentálne ju rozširujeme aj o montáž a ďalšie doplnkové služby. To nám výrazne pomáha odlíšiť sa od konkurencie.“
 

Aké sú vaše doterajšie skúsenosti s prechodom na elektromobilitu?

„Pre tento prechod sme sa rozhodli, pretože je po ňom dopyt zo strany našich zákazníkov – v mnohých prípadoch ide o štátne zákazky. Holandská vláda ponúka dotácie, ktoré pokrývajú tretinu nákladov. Elektrické nákladné vozidlá jazdia veľmi dobre, majú lepší dojazd, ako sme očakávali, a aj naši vodiči sú s nimi veľmi spokojní – čo je dôležité, pretože práve oni tam vonku zastupujú našu spoločnosť.“ 

Meno: Janno van Aalst

Funkcia: Manažér vozového parku

Spoločnosť: Gebr-Pothuizen BV

Založená: 1892

Zamestnanci: Približne 50

Vozový park: 32 nákladných vozidiel

Sídlo: Culemborg, Holandsko