Trucks

S pomalými prevodmi cez zamrznuté lesy

Zľadovatené, úzke, kopcovité cesty a celková hmotnosť 76 ton. Preprava dreva cez fínske lesy je náročná úloha pre vodičov aj vozidlá. Vďaka prevodovke Volvo I-Shift s pomalými prevodmi sa však Saku Simpanen a jeho tím môžu vydať do hornatého terénu aj počas zlých podmienok.
Nákladné vozidlo Saku Simpanena na zľadovatenej ceste vo Fínsku.
Preprava dreva cez fínske lesy je náročná úloha pre vodičov aj vozidlá.

Je uprostred zimy a snehová pokrývka na stromoch je taká hrubá, že pod ňou ovísajú všetky konáre, zatiaľ čo krátke denné svetlo je stlmené neustálym šerom. Svetlomety nákladného vozidla na prepravu dreva Volvo FH16 spoločnosti Kuljetus S. Simpanen prenikajú hmlou a okolitým bielym lesom.

Saku Simpanen smeruje hlbšie do lesov, kde sú cesty také malé a úzke, že ani nemajú mená. Niektoré sú šmykľavé ako klzisko. Popri ceste sú v pravidelných intervaloch rozmiestnené drevené veže pre lovcov losov. Losy sa v tomto regióne počas zimy vyskytujú často, ale momentálne sa skrývajú v lese.

Saku na palubnom počítači skontroluje, kde má vyzdvihnúť ďalší náklad. Dnes je to už jeho druhá úloha potom, ako na úsvite doručil náklad dreva do miestnej píly v Keitele, v provincii Severná Savónia v strede Fínska. Saku sa po cestách v tomto regióne pohyboval už ako 10-ročný a pozná každý kopec a zákrutu. Ako malý chlapec jazdil v nákladnom vozidle Volvo so svojím otcom a už pri nástupe do školy vedel, ktorým smerom sa bude uberať jeho profesionálna dráha. V roku 1998 sa stal členom rodinného podniku a v roku 2006 nad ním prevzal vedenie.

„Jazda a motorizmus sú moje vášne. Toto odvetvie mám pravdepodobne v krvi. Môj otec Seppo bol majiteľom prepravného podniku, a preto bolo pre mňa prirodzené pokračovať v jeho šľapajach,” vysvetľuje.

V súčasnosti spolu s manželkou Jaanou-Riittou vlastní spoločnosť Kuljetus S. Simpanen, ktorá sa špecializuje na prepravu dreva. Sú spolu 20 rokov a spoločný podnik vedú takmer desať rokov. Saku je podnikový riaditeľ a vodič, zatiaľ čo Jaana-Riitta sa stará o finančnú správu a aspekty plánovania dopravy. Okrem toho zamestnávajú ďalších päť vodičov.

Jeho najnovšie vozidlo Volvo FH16 je vybavené prevodovkou I-Shift s pomalými prevodmi, ktorá zlepšuje štartovateľnosť v náročných podmienkach. Aj zvyšok nákladného vozidla sa prispôsobil s veľkým dôrazom na detaily. Nákladné vozidlo aj náves majú kompletné vzduchové odpruženie. Prične na pripevnenie dreva sa ovládajú automaticky a pomocou diaľkového ovládania. Žeriav možno ovládať zvnútra vyhriatej kabíny. Nainštaloval sa aj systém proti podbehnutiu, aj keď nie je povinný pre nákladné vozidlá na prepravu dreva vo Fínsku.

„Mám takmer dokonalé vozidlo na prepravu dreva. Ak Boh nebodaj vyrobil lepšie, nechal si ho pre seba,” dodáva Saku s úsmevom.

Jednou z najväčších výhod pomalých prevodov je podľa neho záruka štartovateľnosti nákladného vozidla dokonca aj vtedy, keď prepravujete veľké náklady. „Prevodový stupeň pre jazdu vzad je prinajmenšom taký účinný ako tie pre jazdu vpred. Umožňuje nám kontrolovane cúvať a otáčať sa s veľkou presnosťou.” 

Mám takmer dokonalé vozidlo na prepravu dreva. Ak Boh nebodaj vyrobil lepšie, nechal si ho pre seba.

Pomalé prevody sú len jedným príkladom toho, ako sa Saku vždy snaží držať krok s najnovšími technickými inováciami v odvetví. Keď sa v roku 2013 vo Fínsku zvýšila maximálna povolená hmotnosť súprav na 76 ton, jeho Volvo bolo jedným z prvých nákladných vozidiel v krajine, ktoré bolo podrobené kontrole na účely modifikácie v súlade s týmto novým povolením.

 

„Chcem byť neustále na čele pokroku a vyvíjať nové veci. Nato ale potrebujem silnú podporu, ako napríklad spoľahlivé nákladné vozidlá, nadstavbu a žeriavy. Takmer 50 rokov spolupráce so značkou Volvo nám pomohlo dosiahnuť úspechy,” zdôrazňuje.

Po 15-minútovej jazde kľukatými lesnými cestami sa Saku blíži k miestu vyzdvihnutia. Nachádza sa tak ďaleko, že cestu späť nezobrazuje ani mapa. Potom ako Volvo FH16 zastane pred križovatkou, umiestni na zem výstražný trojuholník, aby ostatných upozornil na blížiace sa nákladné vozidlo s drevom. Je to nevyhnutné, keďže cesty sú také úzke, že vozidlá si nemôžu dávať prednosť ani sa obchádzať.

Na odbočke v tvare písmena T Saku roztrúsi na vozovku soľ a piesok. Volvo FH16 šplhá do kopca a na druhej strane sa spúšťa dolu kopcom na miesto, kde sa môže otočiť. Po otočke zastaví s nákladným vozidlom vedľa vysokej hromady brvien. Vystúpi z nákladného vozidla a zasadne do kabíny žeriavu, odkiaľ spustí podporné nohy.

Takmer 50 rokov spolupráce so značkou Volvo nám pomohlo dosiahnuť úspechy.

Hák žeriavu funguje ako jeho predĺžená ruka. V prípade potreby zarovná brvná borovíc tak, že ich kolmo zdvihne a zarazí jeden koniec zväzku do zeme. Najprv sa naloží nákladné vozidlo, potom náves, a nakoniec sa stohy zabezpečia automatickými pričňami. Keď sa na náves uloží prvý stoh, posunie sa dozadu pomocou hydraulického valca.

Keď sú nákladné vozidlo a náves úplne naložené, Simpanen sa vráti za volant. Keď prevodovka I-Shift zaznamená ťažký náklad, automaticky aktivuje pomalé prevody – v takýchto situáciách sa uplatnia najlepšie a Volvo FH16 sa môže pomaly vydať na cestu do kopca aj napriek svojej 76-tonovej záťaži.

„Keďže často jazdíme po úzkych lesných cestách a cez kopcovitý terén, potrebujeme výkonné stroje. Volvo s pomalými prevodmi ponúka všeobecne dobrý balík na prepravu dreva, ktorý obsahuje všetky potrebné faktory: výkon, pohodlnú jazdu a bezpečnosť.”

Saku sa vracia späť po známej trase na pílu Keitele, vzdialenú 20 km, kde musí počkať v rade, aby mohol vyložiť brvná na široký dopravný pás. Práve tu končí väčšina dodávok spoločnosti Kuljetus S. Simpanen, pričom jej nákladné vozidlá prichádzajú na pílu priemerne desaťkrát denne. Nákladné vozidlá musia stihnúť dodávku na pílu počas 20-minútového okna. 

Predtým ako začne výrobný proces, sa brvná zmerajú a zoradia podľa dĺžky a hrúbky. Vysokozdvižný vozík následne prepraví zoradené brvná na príslušné kôpky v sklade. V tejto fáze je už Saku na ceste za ďalším nákladom. Pri tomto tempe môže do konca zmeny doručiť tri ďalšie dodávky dreva.

Kuljetus S. Simpanen Oy

Sídlo: Pielavesi, dedina Säviä.
História: Seppo Simpanen založil spoločnosť v roku 1968.
Súčasní majitelia: Saku a Jaana-Riitta Simpanenovci, od roku 2006.
Zamestnanci: Dvaja majitelia, päť vodičov.
Sektor: preprava dreva v Severnej Savónii.

Vozový park:

• Volvo FH16 750 8×4 Tridem, model z roku 2016.
• Volvo FH16 750 8×4 Tridem, model z roku 2014.
• Volvo FH16 750 8×4 Tridem, model z roku 2013.
•Päť nákladných vozidiel na prepravu dreva prostredníctvom siete subdodávateľov, z toho tri sú modely Volvo.
• Iné služby spoločnosti Volvo Trucks: Dynafleet, Volvo Zlatá zmluva, účasť na školení vodičov spoločnosti Volvo Trucks.
• Hlavní zákazníci: UPM, Keitele Forest.