Trucks

Pravé farby

V lakovni spoločnosti Volvo Trucks pracujú plne automatizované roboty spolu s tímom technikov lakovne s cieľom zabezpečiť pravidelnú, vysoko kvalitnú povrchovú úpravu a dokonalú farbu každej kabíny.
Nalakovaná kabína
V lakovni spoločnosti Volvo Trucks v meste Umeå sa každý deň nalakuje 350 kabín, každá podľa podrobne špecifikovaného odtieňa farby.

V závode na výrobu kabín spoločnosti Volvo Trucks v meste Umeå na severe Švédska sú lakovňa a laboratórium zodpovedné za lakovanie všetkých kabín vozidiel na prepravu ťažkých nákladov predtým, ako sa prepravia do hlavných montážnych liniek. Zabezpečovanie vysoko kvalitnej a dokonalej povrchovej úpravy je dlhý a dôkladný proces, pri ktorom sa spotrebuje viac ako deväť kilogramov laku, a trvá celý deň. „Ľudia očakávajú farbu, ktorú si objednali, a ak dostanú čokoľvek iné, hoci len s nepatrným rozdielom, budú náramne nespokojní,“ upozorňuje Andreas Bask, riaditeľ laboratória lakovne v oddelení pre montáž kabín a vozidiel v meste Umeå.

Celý proces začína u zákazníka, ktorý si môže vybrať z viac než 800 rôznych farebných odtieňov, ktoré má spoločnosť Volvo Trucks momentálne vo svojej zbierke. Napriek obrovskému výberu je najobľúbenejšou voľbou biela – konkrétne odtieň Winter White, ktorý sa aplikuje na približne polovicu kabín lakovaných v meste Umeå. Aj rôzne iné odtiene bielej tvoria veľkú časť zvyšnej polovice.

Okrem odtieňa Winter White sa všetky farby zmiešavajú v priestoroch, pričom každý mesiac sa namieša približne 4 000 litrov. Ak má zákazník špecifickú požiadavku na farbu, ktorá sa nenachádza v našej zbierke, technici v laboratóriu lakovne ju zvyčajne môžu špeciálne vyvinúť. „Dostali sme napríklad vzorky farieb na kúsku látky, obale mobilného telefónu alebo laku na nechty,“ dodáva Andreas Bask. „Vo väčšine prípadov sme schopní ponúknuť zákazníkom farby, ktoré sú veľmi podobné želaným odtieňom, alebo môžeme vyvinúť úplne novú farbu. Iba veľmi zriedkavo sme nútení povedať nie. Napríklad keď farba nemá potrebné vlastnosti.“

Od roku 2000 vykonávali roboty samotné lakovanie a dnes je celý proces úplne automatizovaný. Pod hlavným priestorom lakovne sa nachádza skladisková miestnosť plná nespočetných vedier s rôznymi farbami lakov, pričom každé je označené čiarovým kódom a cez potrubie pripojené k robotom hore. Nachádza sa tu dosť laku na dva až tri dni prevádzky.

 

Ľudia očakávajú farbu, ktorú si objednali, a ak dostanú čokoľvek iné, hoci len s nepatrným rozdielom, budú náramne nespokojní.

Zdokonalený, plne automatizovaný systém pumpuje lak z vybranej nádoby, akoby cez slamku, a zaisťuje, aby sa použilo iba presné množstvo laku, čím sa minimalizuje odpad. Nasleduje rozpúšťadlo, ktoré vyčistí hadičky, aby sa nezmiešali rôzne odtiene farieb.

Lakovňa sa za posledné roky snažila zlepšiť svoj vplyv na životné prostredie, najmä prostredníctvom zníženia objemu použitého rozpúšťadla. Tri z piatich výrobných liniek používajú farbu na báze vody, zatiaľ čo zdokonalený čistiaci systém je navrhnutý v záujme znížiť používanie čistiacich prostriedkov na minimum.

Na každú kabínu sa spolu použije približne deväť kilogramov laku, vrátane všetkých vrstiev a náterov. Prvé dve vrstvy slúžia na ochranu proti korózii, potom nasleduje podkladová farba na zabezpečenie lepšej priľnavosti a odolnosti laku, ale aj správnej aplikácie základnej farby. Ďalšia vrstva je buď základný lak, po ktorom nasleduje priesvitný lak, alebo pigmentovaný vrchný lak aplikovaný priamo na podkladovú farbu. Tieto posledné laky tvoria konečnú farbu a majú mechanické vlastnosti podľa špecifikácie zákazníka. 

Okrem kabíny sa lakuje aj malý kovový panel, ktorý je dôležitou súčasťou kontroly kvality. Po dokončení sa panel zoberie do laboratória lakovne, kde sa vloží do spektrofotometra a porovná sa s predlohovou farbou v hlavnej databáze. Keďže mnohé farby a odtiene sú veľmi podobné, ľudské oko nemusí rozoznať každý rozdiel. Ak sa pomocou spektrofotometra zistí odchýlka, kabína sa vráti na linku, kde sa znova nalakuje.

Konečná kontrola sa vykonáva vizuálne – kontrola ľudským okom pod silným fluorescenčným osvetlením s cieľom zaistiť, že sa nevynechali žiadne chyby ani nerovnosti. Pracovníci kontroly kvality takisto prejdú rukami po povrchu, aby sa uistili, že na ňom nie sú žiadne výbežky, škrabance alebo nerovnomerné plochy. 

Až potom, ako kabína prejde všetkými týmito skúškami, je pripravená na montážnu linku.

Spoločnosť Volvo Trucks momentálne ponúka 800 farieb.
V meste Umeå sa každý deň nalakuje 250 – 350 kabín.
V roku 2016 sa nalakovalo 64 000 kabín.
Na každú kabínu sa použije 9 kilogramov laku.