Trucks

Budú v mestách budúcnosti potrebné nákladné vozidlá?

Urbanizácia sa nespomaľuje. Mestá po celom svete rastú a potreba prepravy sa zvyšuje. Súčasne s tým sa stávajú obrovským problémom znečistenie ovzdušia a dopravné zápchy. Potreba čistejšieho a efektívnejšieho systému prepravy je evidentná. Otázka znie: Zapadnú nákladné vozidlá do miest budúcnosti?
Nákladné vozidlá Volvo v mestách

Svetová populácia neustále rastie. Podľa správy Organizácie spojených národov sa očakáva, že celosvetová populácia narastie zo 7 miliárd v roku 2014 na približne 9 miliárd v roku 2050. OSN odhaduje, že dve tretiny ľudí budú do roku 2050 žiť v mestách, v porovnaní približne s polovicou dnes. Spolu s urbanizáciou budú mať dopad na potrebu efektívnych prepravných riešení pre ľudí aj nové zvyky spotrebiteľov využívajúcich nakupovanie cez internet a doručovanie do domácnosti. 

„Aby sme prekonali problémy týkajúce sa dopravy zhoršujúce kvalitu ovzdušia, ako sú dopravné zápchy a emisie, musíme konať inteligentne. Musíme myslieť s ohľadom na priestor, ktorý sa využíva na prepravu v uliciach miest, a tiež na použitý zdroj energie,” dodáva Lars Mårtensson, riaditeľ oddelenia Životné prostredie a inovácie spoločnosti Volvo Trucks.

„Niektorí ľudia tvrdia, že riešením distribúcie tovaru v mestách budúcnosti budú menšie dodávkové vozidlá, ale to nie je také jednoduché,” vysvetľuje Lars Mårtensson. 

„Môže to fungovať v niektorých oblastiach. Avšak vo všeobecnosti predstavuje plne naložené nákladné vozidlo taký spôsob prepravy, ktorý efektívne využíva priestor. Distribučné nákladné vozidlo má v skutočnosti viac ako 10-násobne väčšiu ložnú kapacitu ako menšie dodávkové vozidlo.”  

Nákladné vozidlá s elektrickým pohonom môžu zvýšiť efektívnosť dopravy ešte viac. Nízka hladina hluku prináša možnosť uskutočňovať množstvo pracovných úloh mimo špičky, napríklad skoro ráno, neskoro večer alebo dokonca v noci. Tým sa zníži preťaženie ciest počas špičky. Elektrické nákladné vozidlo bez akýchkoľvek výfukových emisií je možné použiť vo vnútorných termináloch i environmentálnych zónach. 

„Keby sme mohli vykonávať viac rozvozu mimo špičky, počas dňa, keď potrebujú cesty využívať ľudia, by na nich bolo menej vozidiel a menej zápch. To tiež prospeje bezpečnosti. Mestá budúcnosti budú potrebovať efektívnejšie využívať zdroje energie, priestor a čas než dnes – a elektrické nákladné vozidlá môžu k naplneniu týchto potrieb prispieť,” uzatvára Lars Mårtensson.