Trucks

Majster lesa

Na tohtoročnom svetovom finále súťaže Volvo Driver Challenge skončil na druhom mieste, napriek tomu je však z hľadiska úspornej jazdy skutočný majster. Vodič nákladného vozidla na prepravu dreva a jeho majiteľ Bert „Knatte” Johansson vie, ako získať čo najviac z každej kvapky – a z jeho nákladného vozidla Volvo.
Preprava dreva vo Švédsku.
Vďaka 30 rokom na kľukatých lesných cestách s 64-tonovou súpravou získal Bert „Knatte” Johansson veľké skúsenosti v oblasti presného riadenia.

Je nádherný jesenný deň hlboko v lesoch stredného Švédska. Bert Johansson, ktorého od detstva prezývajú „Knatte”, sedí v kabíne svojho žeriavu. Usilovne nakladá 60 ton dreva. Osemmetrový žeriav sa hýbe rýchlo a veľmi presne. Žeriavová svorka, ktorá obratne uchopuje a zdvíha drevo z kopy na zemi a ukladá na náves nákladného vozidla, sa hýbe tak, akoby bola predĺžením Knatteho vlastnej ruky.

Neustále musíme sledovať efektívnosť prepravy a optimalizovať spotrebu paliva, pretože vždy jazdíme plne naložení.

Po 30 rokoch ako vodič nákladného vozidla na prepravu dreva vie Knatte úplne presne, ako brvná na náves uložiť a ako sa najlepšie pohybovať po kľukatých cestách lesom za ďalším nákladom. Každodenné manévrovanie cez úzky priestor ho vyškolilo v oblasti mimoriadne presného riadenia. Počas všetkých tých rokoch vyhral na každoročnej švédskej výstave automobilov Elmia už množstvo súťaží. V roku 2009 vyhral súťaž Super ekologický vodič vozidla Volvo, ktorá sa stala základom dnešnej súťaže Driver Challenge. Tento rok skončil na druhom mieste v globálnom finále proti 32 uchádzačom z iných krajín. Mnoho ostatných súťažiacich, ktorí bojovali o horné priečky švédskeho finále, pracuje tiež ako vodiči nákladného vozidla na prepravu dreva a Knatte má vlastnú teóriu, prečo si on a jeho kolegovia z odvetvia vedú tak výborne.
 

„Ako vodič nákladného vozidla na prepravu dreva sa naučíte úplne presne, kde sa nachádzajú okraje vášho nákladného vozidla a kde je náves. V opačnom prípade by ste sa ľahko zasekli a zostali by ste v lese úplne sami. A neustále musíme sledovať efektívnosť prepavy a optimalizovať spotrebu paliva, pretože vždy jazdíme plne naložení,” vysvetľuje.

Od svojich 19 rokov a odkedy začal pracovať pre spoločnosť Sommens Transport, ktorá bola v tom čase prepravnou spoločnosťou jeho otca, Knatte pozorne sleduje vývoj nákladných vozidiel a návesov. Vtedy neexistovala kabína žeriavu a on a jeho kolegovia museli počas nakladania a vykladania sedieť vonku v kôlni, a to počas celého roka. A z dôvodu slabších motorov bolo v tom čase omnoho bežnejšie sa s nákladným vozidlom zaseknúť. Pred uvedením systému Dynafleet a predtým, než bolo vďaka lokalizácií možné sledovať diaľkovo všetky nákladné vozidlá, boli vodiči nákladných vozidiel na prepravu dreva v lese úplne odkázaní len na vlastné zariadenia. Knatte si spomína na niekoľko prípadov, kedy musel vyjsť von a vyhľadať kolegov, ktorí sa nevrátili, až dokým sa im neskončila ich zmena.

„Najhorší na tom bol pocit neistoty. Dnes môžem kedykoľvek sledovať, kde sa nachádzajú moje nákladné vozidlá, a pozrieť sa, či sú v pohybe alebo stoja. Mne aj mojim zamestnancom to poskytuje skutočný pokoj na duši,” uvádza.

V súčasnosti sú Knatteho nákladné vozidlá Volvo FH16 vybavené motormi s výkonom 750 koní, aby uľahčili štartovanie 64-tonovej súpravy v neprístupnom teréne. Od svojho prvého uvedenia majú aj prevodovku I-Shift a verí, že táto prevodovka spolu so systémom Volvo Dynamic Steering prispela k pohodlnejšiemu a pokojnejšiemu zážitku z jazdy.

„Po pracovnej zmene som teraz omnoho viac odpočinutý, ako keď som začínal ako vodič,” hovorí a popritom vystupuje z kabíny žeriavu.

Toto je dnes Knatteho druhá jazda. Odkedy začal o štvrtej ráno pracovať, našiel si čas na prestávku, aby sa popozeral po lese. Aj keď sa nachádza len 30 km od kancelárie svojej spoločnosti v meste Tranås, nikdy predtým na tomto mieste nebol. Mnoho majiteľov pozemkov stína stromy na určitom mieste iba raz za život, takže miesta na nakladanie dreva sa každý deň líšia. Knatte cíti veľkú zodpovednosť voči svojim zákazníkom, ktorých živobytie prepravuje, a verí, že vykonáva kľúčovú funkciu v dodávateľskom reťazci.

„Vždy som sa zaujímal o lesy, pretože sú pre Švédsko tak dôležité. Každý chce stavebný materiál pre svoje domy a papier na svoje toalety. Užívam si tiež pokoj a slobodu lesa – je to pre mňa veľmi dôležité,” hovorí nastupujúc späť do kabíny nákladného vozidla, aby pokračoval v ceste.
 

Jeho cieľovou destináciou je píla Bergs Timber v meste Mörlunda, približne 150 kilometrov od miesta, na ktorom sa práve nachádza. Akonáhle Knatte opustí najnáročnejší lesný terén a dostane sa na vydláždenú vidiecku cestu, zapne tempomat I-Cruise. Aktivuje tiež systém pre úsporu paliva I-See, ktorý monitoruje cestu pred ním a plánuje jazdu tak, aby bola čo najúspornejšia.

„Na vydláždených vidieckych cestách a diaľniciach používam tieto systémy 99 percent času. Ak máte tempomat, systém I-See funguje vynikajúco, pretože za vás aj myslí. Ak by som sa pri manuálnej jazde pokúsil jazdiť tak úsporne, ako to robí systém, potreboval by som sa úplne sústrediť počas celého dňa. Nedokážem však udržať takú úroveň pozornosti na tak dlhú dobu,” hovorí.

Na získanie skutočných zručností v oblasti úspornej jazdy Knatte hovorí, že sa musíte čo najviac vyhýbať plynovému pedálu, aby ste prechádzali zotrvačnosťou omnoho viac, ako ľudia očakávajú. Snaží sa tiež naučiť, ako funguje táto technológia v nákladnom vozidle, a potom vyskúšať rôzne systémy, aby získal najlepšie výsledky.

Knatte ukáže na displej a vysvetľuje, aký vplyv má systém I-See: „V súčasnosti prechádzam zotrvačnosťou už dlhú dobu, avšak v opačnom prípade by som nikdy nedal nohu z pedála tak skoro. Spoločnosti Volvo sa skutočne podarilo vyvinúť inteligentný systém,” dodáva.
 

Po približne dvoch hodinách jazdy Knatte zabočí na pílu a vykladá drevo. Vo vzduchu je plno pilín a obrovský závod vonia čerstvým drevom. Všade sú obrovské hromady guľatiny – ich konce sú označené a každý z nich má poradové číslo, názov dodávateľa a meno majiteľa pozemku. Knatte si označí svoj náklad, než sa vydá na cestu späť.

Dnes cestuje späť bez nákladu, aj keď by sa tomu radšej vyhol. Ešte pred niekoľkými rokmi bola píla neďaleko mesta Tranås, avšak odkedy je zatvorená, potreboval Knatte nových zákazníkov, aby si zaistil náklad aj na cestu späť. Vezme napríklad náklad do spoločnosti Eksjöhus, výrobcovi prefabrikovaných domov, ktorá má vlastnú pílu 50 kilometrov od mesta Tranås.

Počas jazdy bez nákladu vždy používa funkciu zdvíhania tandemovej nápravy, aby znížil spotrebu paliva. Z dlhodobého hľadiska to bude mať vplyv, pretože jeho sedem nákladných vozidiel jazdí tam a späť v 24-hodinových zmenách.

Ak máte tempomat, systém I-See funguje vynikajúco, pretože za vás aj myslí.

Knatte pripúšťa, že nie vždy je možné riadiť sa týmito poznatkami, a že on aj jeho zamestnanci občas potrebujú urobiť kompromis v spotrebe paliva, najmä počas dní plných stresu s veľkým množstvom práce.

„Potom je dôležité, aby sme túto stratu vynahradili zvýšenou produktivitou. Ide o tú kľúčovú rovnováhu, na ktorú sa stále snažím upozorňovať svojich vodičov,” uvádza.

Osoba, ktorá je pre Knatteho dôležitá, hlavne v oblasti maximalizovania výsledkov vďaka využívaniu technológií Volvo Trucks, je jeho miestny predajca Johan Ejdehage zo spoločnosti Rejmes. Johanov otec predal nákladné vozidlo Knatteho otcovi Bertilovi pred 24 rokmi a potom, ako on aj Knatte prevzali po svojich otcoch podnikanie, pracujú spolu už viac ako dve dekády. Johan pravidelne sprevádza Knatteho na súťažiach Volvo a spoločne diskutujú o spôsobe úspornej jazdy, ktorý zaistí najlepšie výsledky.

„Počas svetového finále súťaže Driver Challenge som si všimol, že mnoho ostatných súťažiacich sa rozhodlo radiť prevodové stupne manuálne. Ja som k nim však nepatril. Manuálne som preradil len jeden stupeň počas jazdy hore kopcom. Dokazuje to, že technológia v nákladných vozidlách Volvo funguje výborne,” hovorí Knatte. 

Systém I-See – ušetríte až 5 % paliva


1. Naberanie hybnosti
Systém I-See vie rozoznať blížiaci sa kopec, takže nákladné vozidlo zrýchli a má dlhší čas zaradený vyšší prevodový stupeň.

2. Bez podraďovania
Systém I-See predchádza zbytočnému preraďovaniu a umožňuje tak plynulejšiu a úspornejšiu jazdu do kopca.

3. Obmedzenie rýchlosti na vrchole
Keď sa blíži jazda z kopca, systém I-See zabezpečí, aby nákladné vozidlo zbytočne nezrýchľovalo.

4. Voľnobeh pred jazdou z kopca
Systém I-See tesne pred klesaním dočasne vypne hnaciu líniu, aby tak ušetril energiu a minimalizoval brzdenie.

5. Ovládanie brzdenia pri jazde z kopca
Systém I-See vie, kedy jeden kopec končí a druhý začína. Aktivuje pomocné brzdy podľa potreby s cieľom dosiahnuť maximálnu efektívnosť.