Kúrenie pre Island

Prepravná spoločnosť Jón og Margeir EHF sa na Islande zapojila do ambiciózneho geotermálneho projektu, ktorý zabezpečí obyvateľom teplú vodu na kúrenie v domácnostiach. Ich nákladné vozidlá Volvo FH s 38-metrovým žeriavom sa ukázali ako mimoriadne užitočné pri preprave a inštalácii nových potrubí.
Polostrov Reykjanes

Vďaka množstvu geotermálnej energie a lávových polí polostrov Reykjanes ponúka mimoriadne dobré podmienky pre sebestačný a ekologický energetický systém.

„Pre nás Islanďanov je veľmi dôležité opätovné využívanie zdrojov. V podstate je o tom celá naša práca,” hovorí Margeir Jónsson počas jazdy vo svojom Volve FH16 650 na dnešné pracovisko v blízkosti jazera Kleifarvatn, ktoré je najväčším jazerom na polostrove Reykjanes. Reykjanes sa nachádza v zóne posuvov medzi dvomi kontinentmi. Je to skutočne unikátne miesto, kde geotermálna energia, lávové polia a ďalšie prírodné javy vytvorili mimoriadne dobré podmienky pre sebestačný a ekologický energetický systém.

Margeir Jónsson

Margeir Jónsson, majiteľ spoločnosti Jón og Margeir EHF, na svojom obľúbenom mieste – za volantom jedného zo svojich nákladných vozidiel.

70-ročný Margeir v tejto oblasti pracuje od roku 1973, keď jeho prepravná firma začala spolupracovať so spoločnosťou HS Orka, ktorá sa špecializuje na budovanie geotermálnych staníc a výrobu elektrickej energie z geotermálnej energie. Vzhľadom na to, že 98 % všetkých domácností na Islande je vykurovaných pomocou horúcej vody, je pracovné vyťaženie konštantné a spolupráca trvá už 44 rokov. Za ten čas Margeirova spoločnosť robila už všetko, od prepravy veľkých turbín pre geotermálne stanice po prepravu potrubí a rôznych zásob.

„Naším cieľom je pomáhať chrániť islandskú prírodu a vždy k nej pristupujeme s rešpektom. Naša práca na energetickom projekte spoločnosti HS Orka nás ešte viac priblížila k prírode a naši zamestnanci si to veľmi užívajú. Prostredie na polostrove Reykjanes je veľmi inšpirujúce a trasy, po ktorých jazdíme v rámci tohto projektu, križujú unikátnu krajinu, ktorej dominujú zákonom chránené lávové polia,” hovorí Margeir s úsmevom na tvári. Kývne hlavou smerom k nádhernej scenérii za bočným oknom, zatiaľ čo jeho nákladné vozidlo sa pripravuje na vykládku. 

Vykladanie potrubí

Vykladanie a umiestňovanie potrubí do presnej polohy, niektoré na úroveň terénu, niektoré do zeme.



Reykjanes je dokonca aj na islandské pomery považovaný za teplú oblasť a nemusíte vŕtať hlboko, aby ste takmer kdekoľvek na tomto juhozápadnom islandskom polostrove narazili na horúcu vodu alebo paru. Napriek tomu vyžaduje budovanie potrubí na rozšírenie obrovskej islandskej infraštruktúry na rozvod geotermálnej energie presnosť – potrubia je potrebné umiestniť do správnej polohy, pričom niektoré sú na povrchu a iné pod zemou. Margeir teda požiadal svojho syna a obchodného partnera Jóna Gunnara a jedného zo zamestnancov, aby mu pomohli.

„Podnikanie spoločnosti HS Orka zahŕňa stavanie veľkých budov a potrubných sietí a my im pri tom pomáhame. Naše nákladné vozidlá Volvo FH16 sú pri takýchto špeciálnych úlohách veľmi praktické, pretože náklad je často veľmi ťažký a naše mobilné žeriavy tu zohrávajú rovnako dôležitú úlohu,” vysvetľuje Margeir počas dohliadania na vykládku.

Montáž potrubia

Jedno z mnohých potrubí, ktoré spoločnosť Jón og Margeir pomáha budovať spoločnosti HS Orka. Potrubia sa neustále predlžujú a distribučná sieť sa rozrastá.

Medzi ním a ostatnými panujú priateľské vzťahy, čo nie je neobvyklé, keď uvážime, že piati zo šestnástich zamestnancov sú členmi rodiny. Pre ich rodinný podnik pracujú v podstate tri generácie, jedným z vodičov je totiž Margeirov vnuk. 

Aj dvaja jeho synovia pracujú pre spoločnosť. Jeden z nich robil skúšky na vodiča z povolania vo veku len 18 rokov, čo je minimálny vek na Islande. Občas ho zastavila polícia a požiadala o ukázanie preukazu, pretože dostali hlásenie, že jedno z podnikových nákladných vozidiel šoféruje dieťa.

„Šoférovanie nákladných vozidiel máme v krvi. Môj otec bol tiež vodičom nákladného vozidla a viac-menej celej rodine koluje v žilách nafta. Všetci sme zvyknutí na tvrdú prácu a priemerný pracovný deň je často dlhší než desať hodín, hoci žiadne dva dni nie sú rovnaké,” dodáva Margeir.

Spolu s kolegami práve dokončili vykladanie potrubia a pripravujú sa na svoju ďalšiu úlohu: prepravu betónového prefabrikátu. Vlastniť prepravnú spoločnosť so 16 nákladnými vozidlami v krajine s 340 000 obyvateľmi znamená, že Margeir musí brať rôzne druhy zákaziek a byť kedykoľvek k dispozícii. Slovo „nie” jednoducho nie je v slovníku spoločnosti Jón og Margeir EHF. A okrem spoločnosti HS Orka vykonávajú aj množstvo práce pre zmluvných partnerov z oblasti stavebníctva, prepravné spoločnosti a cestárske spoločnosti. 

Šoférovanie nákladných vozidiel máme v krvi. Môj otec bol tiež vodičom nákladného vozidla a viac-menej celej rodine koluje v žilách nafta.

Margeir Jónsson

Prepravca

Keďže Island je aj významnou rybárskou krajinou a Margeirovo rodné mesto Grindavík je typickým rybárskym mestom, prepravujú aj množstvo rýb. Ich výkonné 38 metrov dlhé žeriavy sa osvedčili ako ideálne na vykladanie obrovských rybárskych sietí z vozidiel s ťažším prístupom.

„Naše najťažšie dni paradoxne nie sú tie, keď pracujeme na pokládke potrubí a stavbe elektrární, ale pri preprave rýb na dlhé vzdialenosti, 400 až 500 kilometrov z prístavu, kde nám ich naložia,” hovorí Margeir a vysvetľuje, že počasie na Islande dokáže byť veľmi nepredvídateľné. Len za posledný rok uviazlo päť z jeho nákladných vozidiel na štyri dni v meste Djúpuvík na východe krajiny z dôvodu silnej fujavice. Vďaka dobrému chladiarenskému vybaveniu v našich nákladných vozidlách sa ryby našťastie neskazili.

 

Margeir Jónsson a jeho synovia

Margeir Jónsson so svojimi synmi Jónom G Margeirssonom a Árni V Margeirssonom.

„Všetci naši vodiči musia byť pripravení reagovať na neobvyklé okolnosti a starostlivo zhodnotiť rôzne situácie. Trpezlivosť je pre nás nesmierne dôležitá,” hovorí Margeir, keď sa chystá na cestu domov po ďalšom desaťhodinovom pracovnom dni. Nedávno oslávil svoje 70. narodeniny a ešte sa ani zďaleka nechystá do dôchodku, hoci zodpovednosť za vedenie spoločnosti postupne prechádza na jeho syna Jóna Gunnara.

„Jedného dňa pravdepodobne firmu prevezme môj vnuk, ktorý je treťou generáciou hrdej rodinnej firmy. Dúfam, že budú aj naďalej jazdiť s nákladnými vozidlami Volvo a že sa tiež naučia nehovoriť „nie”,” dodáva Margeir.

Jón og Margeir EHF

Vlastníci: Margeir Jónsson a jeho syn Jón Gunnar Margeirsson.

Pracovná sila: 16 zamestnancov a 14 vodičov.

História: Založená v roku 1992. Margeir však jazdí s nákladnými vozidlami od roku 1970 a svoje prvé nákladné vozidlo Volvo F86 si kúpil v roku 1974.

Hlavní klienti: HS Orka, rybárske firmy v meste Grindavík, zmluvní partneri z oblasti stavebníctva, firmy budujúce cesty, prepravné spoločnosti.

Vozový park: 11 nákladných vozidiel Volvo FH16 a 3 nákladné vozidlá Scania.

Vozidlá Volvo: Z 11 vozidiel Volvo sú štyri vozidlá Volvo FH16 s motormi s výkonom od 540 do 750 k. Z týchto štyroch vozidiel sú dve vybavené žeriavom.

Hlavný náklad: ryby, stavebné materiály, asfalt, prepravné kontajnery.

Related News

S pomalými prevodmi cez zamrznuté lesy

Zľadovatené, úzke, kopcovité cesty a celková hmotnosť 76 ton. Preprava dreva cez fínske lesy je náročná úloha pre vodičov aj vozidlá. Vďaka prevodovke Volvo I-Shift s pomalými prevodmi sa však Saku Simpanen a jeho tím môžu vydať do hornatého terénu ...

Na sibírskych „cestách“

V srdci Sibíri divočina prekvitá, no cesty sú v úbohom stave a občas vlastne neexistujú. V tomto prostredí pomáha Nikolaiovi Goncharovi offroadové nákladné vozidlo Volvo, aby zostal v bezpečí a zarobil na živobytie....

Filtrovať články

5 true 5