Zníženie spotreby paliva, ktoré predstihli všetky očakávania

7 minút čítania 7 minút čítania

Iba za štyri roky znížil český prepravca Vapas spotrebu paliva o 10 %. Kľúčom k jeho úspechu boli pravidelné školenia a vzdelávanie vodičov, ako čo najviac využiť najnovšie technológie spoločnosti Volvo.

Vďaka lepším znalostiam, ako využívať technológie spoločnosti Volvo, sa odvtedy znížila celková spotreba paliva spoločnosti o 10 %.

Petr Šišlák stojí v popredí s tankovacou pištoľou v ruke a nákladným vozidlom Volvo za ním

Vízia Petra Šišláka v súvislosti so spoločnosťou Vapas je stať sa jednotkou na trhu v segmente prepravy. „Vďaka spoločnosti Volvo Trucks sme výrazne zlepšili oblasť spotreby paliva a vyškolenie vodičov.“

Je sezóna zberu cukrovej repy a pre správcu vozidlového parku spoločnosti Vapas Petra Šišláka a jeho vodičov predstavuje hektické obdobie. Pre nasledujúce 3-mesačné obdobie musia byť nákladné vozidlá tejto spoločnosti v 24-hodinovej prevádzke, často jazdiť na nespevnených povrchoch, ako sú polia a blato, ako aj na úzkych cestách a v kopcovitom teréne. „Povaha prepravného odvetvia v Českej republike kladie náročné požiadavky na spotrebu paliva,“ hovorí Petr Šišlák pri tom, ako tankuje nákladné vozidlo na čerpacej stanici spoločnosti. Nastúpi do kabíny a dodáva: „V súčasnosti predstavuje palivo 40 % našich celkových nákladov a konkurencia je neúprosná. Potrebovali sme mať náskok pred konkurenciou a uvideli príležitosť v lepšom vzdelaní našich vodičov.“

Počas dospievania sa Petr Šišlák vždy zaujímal o prepravu a nákladné vozidlá a jeho snom bolo stať sa vodičom nákladného vozidla.

Dnes je to viac ako 20 rokov, odkedy začal svoju kariéru vodiča v spoločnosti Vapas. V minulosti pracoval ako vodič aj pre dvoch iných českých prepravcov, avšak pred piatimi rokmi sa vrátil do spoločnosti Vapas. Dnes je správcom vozidlového parku zodpovedným za znižovanie prevádzkových nákladov spoločnosti. Polovicu vozidlového parku teraz tvoria nákladné vozidlá Volvo. Petr Šišlák strávil prvý rok testovacími jazdami a vyhodnocovaním technológie spoločnosti Volvo. Pomohlo mu to získať jasnejšiu predstavu o tom, prečo hodnoty v systéme vyšli tak, ako vyšli, a ako on a vodiči môžu túto technológiu využívať ešte lepšie.

„Potrebujeme výkonné nákladné vozidlá, ktoré nielen dorazia bezpečne a načas, ale ponúkajú aj nízku spotrebu paliva. Neustále hľadáme nové funkcie, ktoré nám pomôžu ušetriť palivo.“

Petr Šišlák, správca vozidlového parku

„Nákladné vozidlo Volvo súčasnosti je ako počítač. Je schopné maximálne využiť najnižšiu možnú spotrebu paliva, akú by človek nedokázal dosiahnuť počas svojho 8-hodinového pracovného dňa. Naši vodiči však musia presne vedieť, ako systémy používať. Povedal by som, že od toho závisí 80 – 90 % úspechu našej spoločnosti,“ vysvetľuje Petr Šišlák.

Po prvom roku vyhodnocovania sa rozhodol usporiadať týždenné školenia pre vodičov vedené školiteľmi zo spoločnosti Volvo Trucks. V tom čase sa vodiči spoločnosti Vapas nachádzali v systéme Dynafleet v červenej zóne, čo Petr Šišlák považoval za výsledok nedostatku jeho aj ich znalostí.

Nákladné vozidlo Volvo na kľukatej ceste na svahu

Povaha prepravného odvetvia v Českej republike kladie so svojimi úzkymi cestami a kopcovitým terénom náročné požiadavky na spotrebu paliva.

Hodnotenie úspory paliva v systéme Dynafleet
Škála hodnotenia 1 – 100 meria úroveň efektivity jazdy nákladného vozidla. Na hodnotenie výkonu vodiča sa používajú tri farby:
Červená: 1 – 50 bodov: slabý výkonu.
Žltá: 50 – 80 bodov: stále je čo zlepšovať.
Zelená: 80 – 100 bodov: vynikajúci výkon.

 

V súčasnosti sa všetci vodiči nachádzajú v zelenej zóne a neustále sledujú svoj výkon, pýtajú od svojho správcu vozidlového parku rady a snažia sa každý mesiac zlepšovať.


„Hodnoty v systéme Dynafleet teraz využívame na 100 %. Je to ako rodný list vodičov, na ktorom môžeme vidieť ich individuálne silné a slabé stránky a odmeniť ich, keď sa zlepšia v určitých oblastiach. V priebehu roka som si všimol zlepšenie jednotlivcov z hľadiska spotreby paliva až o 25 %.“


Je jasné, že Petr Šišlák robí svoju prácu oduševnene, a vysvetľuje, že časť jeho zanietenia pramení z jeho záujmu o nové technológie. Z dôvodu náročných podmienok na jazdu si spoločnosť Vapas ponecháva svoje nákladné vozidlá iba tri roky, avšak dobrou správou je, že tak majú vždy priestor pre nové vozidlá. Petr Šišlák to popisuje ako splnený sen, že môže pracovať s najpokrokovejšími nákladnými vozidlami na svete a ohľadom najnovších riešení je v neustálom kontakte so spoločnosťou Volvo Trucks. Dôkladne tiež objednáva každé nákladné vozidlo podľa podmienok, v ktorých bude pracovať.

„Zdokonalená funkcia I-See sa ukázala pre mňa ako výhra v lotérií, pretože umožňuje lepšiu komunikáciu medzi mnou a mojim nákladným vozidlom.“

Josef Truksa, vodič

Školiteľ vodičov a niekoľko vodičov spoločnosti Vapas stojí počas školenia okolo nákladného vozidla

Každý piatok poobede vedie Luděk Růžička zo spoločnosti Volvo Trucks školenia pre vodičov spoločnosti Vapas.

„V zásade potrebuje výkonné nákladné vozidlá, ktoré nielen dorazia bezpečne a načas, ale ponúkajú aj nízku spotrebu paliva. Keďže však pracujeme na rôznych pracovných úlohách, potrebujeme rôzne výkony motora a prevodové pomery. Niektoré z našich nákladných vozidiel potrebujú odpruženie na zadnej aj prednej náprave, aby mohli jazdiť v náročnom teréne bez toho, aby sa poškodili. A neustále hľadáme nové funkcie, ktoré nám pomôžu ušetriť palivo,“ uvádza. Pred dvomi mesiacmi sa Petr Šišlák obrátil na spoločnosť Volvo Trucks a požiadal o vyskúšanie ich najnovšej funkcie na úsporu paliva. Odvtedy skúšobne jazdí on a niekoľko vodičov na dvoch nákladných vozidlách Volvo vybavených najnovšou verziou systému I-See za použitia softvéru na báze máp, ktorý zbiera údaje o ceste pred vami prostredníctvom cloudovej služby.


Keďže systém vie presne, čo nasleduje, znižuje prevádzkové náklady a zároveň oberá vodiča o tlak, ktorý je na neho vyvíjaný. Po približne mesiaci testovania Petr Šišlák hovorí, že celkové náklady na spotrebu sa znížili o 9,9 %.


„Budem úprimný, keď poviem, že ma tie hodnoty spotreby šokovali. Pretože v súčasnosti je spotreba 22 litrov pri priemernom 15-tonovom naložení súpravy nákladného vozidla úžasná,“ hovorí a dodáva: „Okrem toho boli skvelé aj reakcie vodičov na aktualizovaný softvér I-See – hovoria, že nikdy neriadili nič lepšie. Z hľadiska spotreby to bude pre nás dôležité aj naďalej.“


Jedným z vodičov, ktorí skúšali nový systém, je Josef Truksa pracujúci v spoločnosti Vapas osem rokov. Dnes vyzdvihuje cukrovú repu v oblasti Drnholec, aby ju prepravil do miestnej rafinérie cukru v meste Hrušovany nad Jevišovkou, domovskom meste spoločnosti Vapas.


„Zdokonalená funkcia I-See sa ukázala pre mňa ako výhra v lotérií, pretože umožňuje lepšiu komunikáciu medzi mnou a mojim nákladným vozidlom. Veľmi to uľahčuje prácu vodiča. A vďaka tomuto systému sa dramaticky znížila spotreba paliva,“ hovorí Josef Truksa.

Vodič spoločnosti Vapas Josef Truksa sedí vo svojej kabíne

Josef Truksa, vodič

Pre neho bolo riadenie tohto nákladného vozidla obzvlášť veľkým dobrodružstvom, pretože on a ostatní vodiči dostávajú bonusy podľa ich schopnosti ušetriť palivo. Tento bonusový systém sa teší obľube medzi vodičmi a Josef Truksa hovorí, že tento stimul spolu so školením vodičov motivuje jeho aj jeho kolegov v tom, aby podávali lepší výkon. Niektorí z nich dokonca proti sebe zo srandy súperia. A keď potrebujú radu na cestách, zavolajú Petrovi Šišlákovi. To je niečo, čo správca vozidlového parku skutočne oceňuje.


„V zásade som tu ako školiteľ a táto práca ma baví a napĺňa. Viem, že odovzdávam svoje skúsenosti ďalej a že to má zmysel. Nejde iba o prepravu ale aj o vodičov, ktorí v súčasnosti nie sú tak na očiach,“ uzatvára Petr Šišlák.  

Pohľad zhora na nákladné vozidlo, na ktoré sa nakladá cukrová repa

Cukrová repa sa zbiera v rámci celej Českej republiky, ale aj na Slovensku a v Rakúsku, kde ju tiež nakladá spoločnosť Vapas.

O spoločnosti Vapas

Založená:
1993.

Vlastník spoločnosti:
Josef Záruba.

Počet zamestnancov:
300.

Počet nákladných vozidiel:
200, z toho 100 je vozidiel Volvo.

Hmotnosť súpravy:
45 ton.

Čas retencie (nákladné vozidlá):
3 roky.

Hlavný náklad:
Cukrová repa, rafinovaný cukor, obilie, piesok, štrk (najmä sypký materiál rôzneho druhu).

Related News