Trucks

Vďaka zmluve Volvo Flexi-Gold idú nákladné vozidlá Michaela Vermaaka ako hodinky

| 5 minút čítania | 5 minút čítania
Pre juhoafrického poľnohospodára Michaela Vermaaka je základom úspechu prevádzkyschopnosť. Vlastný vozový park nákladných vozidiel Volvo FH so zmluvou Flexi-Gold mu pomáha dosiahnuť ziskovosť – a udržať si náskok pred konkurenciou.

Keď kupujem nákladné vozidlo, zaujímajú ma tri veci: servis, spotreba paliva a zostatková hodnota. No servis je pre mňa najdôležitejší,“ hovorí Michael Vermaak, keď kráčame k veľkým silám, kde skladuje kukuricu. 

Je skoro ráno a spoza kopcov ohraničujúcich impozantný 2 000-hektárový pozemok tohto poľnohospodára, ktorý stelesňuje už štvrtú generáciu v rodine, vykúka slnko. Do siedmich nákladných vozidiel postupne nakladajú výrobky, ktoré poputujú k zákazníkom po celom Východnom myse. Keď nákladné vozidlá odchádzajú z farmy po kľukatých, štrkom vysypaných cestách, nechávajú za sebou obrovský kúdol prachu.

V Južnej Afrike je obdobie sucha a Východný mys trpí veľkým nedostatkom vlahy. Pre poľnohospodára, akým je Michael, by to mohlo spôsobiť obrovské straty, keďže jeho podnikanie sa sústredí do časových období, počas ktorých sa musí zvládnuť zavlažovanie, zber úrody, balenie a doprava. Michael však našiel recept na intenzívne juhoafrické klimatické výzvy – na farme umiestnil dve vodné turbíny a veľký rezervoár na vodu privádzanú z neďalekého kanála rieky Fish River, vďaka čomu dosiahol úplnú energetickú sebestačnosť a nezávislosť od miestnej siete. 

Dôveru si musíte zaslúžiť. Samotný predaj je len začiatok. Potom je dôležité, aby sa na vás mohol zákazník vždy spoľahnúť.

Počas období sucha zavlažuje polia z rezervoára, takže sa dokáže vyhnúť stratám kvality výnosov. Táto túžba stať sa sebestačnejším ovplyvnila aj jeho rozhodnutie začať s prepravou svojich výrobkov vo vlastnej réžii, ku ktorému dospel asi pred 17 rokmi.

„Veľkou výhodou vlastných nákladných vozidiel je istota, že výrobky doručíme zákazníkom načas. A vďaka tomu, že poskytujeme našim zákazníkom lepšie služby, dostaneme za naše výrobky viac,“ hovorí Michael a dodáva: „Živíme sa pestovaním poľnohospodárskych plodín, čo je takmer výlučne sezónna práca. Napríklad taká letná žatva pšenice trvá len šesť až osem dní a počas tohto krátkeho obdobia zožneme denne až 600 ton. Akékoľvek prestoje počas tohto obdobia by mohli znamenať straty v miliónoch randov.“

 

Zabezpečenie prevádzkyschopnosti je pre Michaela absolútna priorita a pochvaľuje si dlhodobú spoluprácu so spoločnosťou Volvo Trucks a obchodným manažérom Koosom Van Rooyenom. Začali spolupracovať v roku 2004, keď sa Michael o Koosovi dopočul od známych. 

Michael vysvetľuje, že Koos je iný než väčšina obchodných zástupcov, s ktorými sa doposiaľ stretol, pretože je vždy pripravený pomôcť, od začiatku až do konca. „Vždy, keď je s niečím problém, sa o to postará za nás. Poskytované služby sú špičkové a preto sa jeho a značky Volvo držíme,“ hovorí Michael.

 

Koos Van Rooyen považuje za absolútny základ úspešnej spolupráce čestnosť a ochotu urobiť aj niečo navyše. „Dôveru si musíte zaslúžiť. Samotný predaj je len začiatok. Potom je dôležité, aby sa na vás zákazník mohol vždy spoľahnúť a mal vašu každodennú podporu,“ hovorí.

Koos vysvetľuje, že sezónny charakter Michaelovho podnikania je pre juhoafrických dopravcov typický, preto spoločnosť Volvo Trucks vytvorila ponuku novej servisnej zmluvy s názvom
Flexi-Gold. S novou zmluvou sú plánovaný servis a zmluvné poplatky v línii s pracovným haromonogramom zákazníka, pričom servis a platby sú zosúladené s finančným tokom jeho spoločnosti.

„Zmluva Flexi-Gold je pre moju firmu z hľadiska dopravy veľkým krokom vpred. Prevádzka sa zjednodušila a už nemám toľko zodpovednosti na mojich pleciach. Táto zmluva je navyše výhodná aj z hľadiska finančného toku, pretože keď jazdíme menej, platíme menej. Volvo Trucks sa stará o plánovanie a údržbu vozidiel, takže sa môžem sústrediť na rozvoj svojho podnikania a udržiavať krok s novými technológiami,“ hovorí Michael.

Hoci si už tento muž splnil svoj detský sen vlastniť 2 000-hektárovú farmu, plánuje ďalej expandovať. V nadchádzajúcich rokoch chce na pozemku umiestniť ďalšie dve turbíny a rozšíriť tak kapacitu pre dojenie, z 1 500 na 5 000 kráv. No v roku 1992, keď zdedil pôdu, ktorú jeho otec kúpil len pár mesiacov pred smrťou, a začal pestovať zemiaky na 10-hektárovom poli zemiaky, mnohí ľudia mu nedávali šancu na úspech.

Zmluva Flexi-Gold je pre moju firmu z hľadiska dopravy veľkým krokom vpred. Prevádzka sa zjednodušila a už nemám toľko zodpovednosti na mojich pleciach.

„Boli presvedčení, že pestovanie zemiakov je zlý nápad a hovorili mi, že do roka zbankrotujem. Všetko však nakoniec dopadlo úplne inak. Myslím, že do istej miery som si chcel niečo dokázať a zároveň ukázať všetkým tým ľuďom, že sa mýlia. A možno presne to robím ešte aj dnes,“ hovorí.

Dodáva: „Práca na farme je moja vášeň. Často hovorievam, že nemám prácu, lebo v skutočnosti je to moja záľuba. Preto som nikdy nepotreboval ísť niekam na dovolenku. A som veľmi hrdý na svojich verných zamestnancov. Majú veľký podiel na mojom úspechu.“ 

Michael vidí budúcnosť svojej farmy optimisticky. Verí, že jedného dňa sa zlepší bezpečnosť v Južnej Afrike, v krajine už nebude taký vypuklý rasizmus a na farme s ním začnú pracovať aj jeho deti. 

Nie všetko však vidí ružovo a hovorí aj o prekážkach v podnikaní – najväčšou z nich sú momentálne cesty. Reč však nie je len o zlej kvalite ciest, ale aj o nebezpečenstve, ktoré začalo vodičom nákladných vozidiel nedávno hroziť. „V poslednej dobe to začalo byť menej bezpečné ako kedysi,“ hovorí.

Nardus Rademeyer, správca Michaelovho vozového parku, vyrazil z farmy už pred niekoľkými hodinami a ešte stále je na ceste do cieľa. Je to hrboľatá jazda, pretože nákladné vozidlo väčšinou jazdí po užších štrkových cestách rôznej kvality. Prach je všade, dokonca aj v kabíne. 

„Zakaždým, keď Volvo Trucks servisuje naše nákladné vozidlá, musia v nich vymeniť vzduchové filtre,“ hovorí Nardus a ukazuje na vyprahnutú krajinu, keď mu zrazu pred vozidlo skočí malá opica. Tu v Južnej Afrike to nie je nič výnimočné aj napriek tomu, že väčšina ciest je od okolitej prírody ohradená plotom. 

Nardus hovorí, že jazdenie po týchto cestách dá človeku zabrať každý jeden deň a za volantom musí dávať vždy veľký pozor. Okrem toho je nevyhnutné prispôsobiť jazdu kvalite cesty, aby ušetril palivo, no zároveň dorazil do cieľa načas.

„Som vďačný, že jazdíme na nákladných vozidlách Volvo FH. Nielen preto, že sa na nich dobre jazdí, ale aj kvôli servisu. Viem, že na ľudí z Volvo Trucks sa môžem vždy spoľahnúť, lebo nás nikdy nenechajú v štichu a ak sa niečo niekde na cestách pokazí, okamžite mi pomôžu.“ 

 

Michael Vermaak Boerdery
Rok založenia: 
1992.
Vlastník: Michael Vermaak.
Počet zamestnancov: 200 (vrátane 7 vodičov).
Náklad: kukurica, zemiaky, pšenica, lucerna, mliečne výrobky.
Počet nákladných vozidiel: 7 (z ktorých všetky sú Volvo FH 440 6x4).
História: Farma Michael Vermaak Boerdery vznikla v roku 1992 ako malá zemiaková farma a rozšírila sa odkúpením priľahlých pozemkov. Dnes má rozlohu 2 000 hektárov a patrí medzi najväčšie farmy na Východnom myse.
Služby: Výroba a doručovanie poľnohospodárskych výrobkov vrátane zemiakov, kukurice, pšenice a mliečnych výrobkov zákazníkom na Východnom a Západnom myse.   


Zmluva Volvo Flexi-Gold
Zmluva Volvo Flexi-Gold zohľadňuje dopravný harmonogram zákazníka, na základe ktorého sa plánuje servis a zmluvné poplatky tak, aby boli zosúladené s finančným tokom jeho spoločnosti.