Volvo Trucks

SLOVENSKÁ REPUBLIKA

×

Ako si zvoliť tu správnu aerodynamickú výbavu pre vašu oblasť prepravy?

| 7 minút čítania
Aerodynamické prvky môžu pri klasickej diaľkovej doprave predstavovať úsporu až 10% paliva*. Tento benefit sa však nevzťahuje len na ťažkú diaľkovú prepravu so štandardnou konfiguráciou. Pri správnom výbere aerodynamickej výbavy môžu palivo šetriť aj vozidlá v ostatných segmentoch, vrátane cisternovej prepravy a stavebníctva.
Ako si zvoliť tu správnu aerodynamickú výbavu pre vašu oblasť prepravy?

Aerodynamika zohráva zásadnú úlohu pri vývoji konštrukcie kabíny nákladného vozidla, no je možné vaše vozidlo vybaviť ďalšími doplnkami, ktoré minimalizujú odpor vzduchu a následne znižujú spotrebu paliva a emisie CO2. Na začiatok by som sa chcel dotknúť rôznych dostupných riešení a toho, ako znižujú odpor vzduchu a naopak šetria palivo.

Strešné spojlery
Ak je strešný spojler alebo deflektor namontovaný správne, poskytne najvyššiu úsporu paliva, a to zo všetkých aerodynamických zariadení. Bez neho sú neaerodynamické plochy karosérie vystavené prichádzajúcemu prúdeniu vzduchu. Čím vyššia je kabína a náves na nákladnom vozidle, tým väčší je odpor vzduchu. Dôležitý je aj uhol strechy. Pridanie strešného deflektora vám môže ušetriť 5% paliva pri jazde vyššou rýchlosťou, ale je dôležité, aby ste ho správne nastavili v zmysle výšky vozidla. Aj niekoľko centimetrov príliš nízko alebo vysoko naruší vaše potenciálne úspory. Príručka vodiča ponúka podrobné informácie o tom, ako nastaviť strešný deflektor pre konkrétny model nákladného vozidla. Je to možno malá námaha, ale potenciálne úspory sú skutočne prospešné.

Bočné spojlery kabíny
Bočné spojlery boli vyvinuté s ohľadom na konštrukciu kabíny a sú vhodné hlavne pre ťahače, no užitočné môžu byť aj pre podvozky v kombinácii so všetkými typmi kabín. Pomáhajú "vyhladiť" prúdenie vzduchu smerujúce od kabíny po stranách prívesu, čím sa znižuje množstvo turbulencií medzi nimi. Bočné spojlery môžu rovnako prispieť k úspore paliva a sú veľmi dôležité pri vyšších rýchlostiach.

Medzinápravové spojlery
Medzinápravové spojlery prekrývajú neaerodynamické komponenty na bočných rámoch nákladného vozidla. Slúžia na vyhladenie medzier, zníženie odporu vzduchu a zníženie spotreby paliva.

Kryty blatníkov
Vykrývajú medzeru medzi prednými kolesami a okolitou karosériou a zabezpečujú, aby vírivé a turbulentné prúdenie vzduchu v podbehu kolies malo minimálny vplyv na vonkajšie prúdenie vzduchu. Dodávajú sa v univerzálnej veľkosti, ale zvyčajne existuje možnosť ich vylepšenia v závislosti od šírky pneumatiky, ktorú si vyberiete pre svoje nákladné vozidlo.

Spojler nárazníka
Spojler nárazníka je umiestnený pod nárazníkom, aby slúžil ako deflektor vzduchu a presmeroval prúdenie vzduchu z neaerodynamickej spodnej strany nákladného vozidla a prívesu.

Môžete prijať aj ďalšie zlepšenia, ako je náves s aerodynamickými prvkami  - vďaka prekrytým bočným stranám dosiahnete nižšiu spotrebu paliva. 

Aerodynamika a rýchlosť nákladného vozidla
Na vozidlách v diaľkovej doprave sa tradične uplatňujú aj ďalšie aerodynamické vylepšenia. Prínosom je, že odpor vzduchu sa postupne zvyšuje s rýchlosťou. Preukázané je, že ak zdvojnásobíte rýchlosť, odpor vzduchu sa zvýši štvornásobne. Aj keď verím, že väčšina operácií môže ťažiť z aerodynamického príslušenstva, musíte zvážiť trasu, priemernú rýchlosť a hmotnosť nákladného vozidla. Sú obchodné oblasti,  kde sú aerodynamické prvky často bez dobrého dôvodu prehliadané, ako napríklad cisternová doprava a stavebné práce. V týchto aplikáciách simulácie vyhodnocujú, že aerodynamické príslušenstvo ušetrí značné množstvo paliva, aj keď je výška karosérie nižšia ako výška nákladného vozidla. Dôvodom je, že samotný tvar kabíny nie je schopný účinne chrániť pred prichádzajúcim vzduchom. Deflektory vzduchu sú účinné a v týchto segmentoch rovnako dôležité.

Hmotnosť vs. užitočné zaťaženie
Nakoniec stojí za zmienku, že v niektorých segmentoch, ako je napríklad cisternová doprava, dochádza k rovnováhe medzi dodatočnou hmotnosťou aerodynamických zariadení (a výhodami, ktoré poskytujú) a najvyšším možným užitočným zaťažením.


*Tvrdenie o znížení spotreby paliva je vypočítané porovnaním nákladov na naftu nákladného vozidla bez aerodynamických prvkov a s aerodynamickými prvkami. Výpočty sa vykonávajú pomocou rozsiahleho simulačného úsilia a komplexných testov vo veternom tuneli a na ceste. Skutočná spotreba paliva sa môže líšiť v závislosti od mnohých faktorov - rýchlosť jazdy, používanie tempomatu, špecifikácia vozidla, zaťaženie vozidla, skutočná topografia, skúsenosti vodiča, údržba vozidla a poveternostné podmienky.