S cieľom dosiahnuť bezemisnú prevádzku do roku 2040, Volvo Trucks znižuje emisie uhlíka vo všetkých oblastiach svojho podnikania. Jej stratégia znižovania emisií CO2 v rámci vlastnej maloobchodnej siete zaznamenala sľubné výsledky – a rovnako to môže predstavovať prínos i pre vaše podnikanie v oblasti nákladnej prepravy.
„Aj keď elektrifikácia našich vozidiel bude mať najväčší vplyv na životné prostredie, musíme byť udržateľní aj v iných oblastiach a úzko spolupracovať s našimi prevádzkami a maloobchodnou sieťou,“ hovorí Catrin Caspersson, manažérka sieťových investícií v spoločnosti Volvo Trucks. "Preto sme sa zaviazali znížiť emisie CO2 o 50% do roku 2025 vo všetkých našich vlastných obchodných a servisných zastúpeniach, na čom dôrazne pracujeme už od roku 2019."
Je to ambiciózny cieľ, ale maloobchodná sieť Volvo Trucks je už veľmi blízko k dosiahnutiu nášho cieľa. Základné hodnoty boli zmerané v roku 2019 a odvtedy na tomto cieli intenzívne pracujeme.
Prvým schodík bolo pochopiť, aký typ emisií sieť produkuje. Dosiahlo sa to energetickým mapovaním obchodných zastúpení z pohľadu krajiny aj lokality.
„Naším cieľom nebolo získať len prehľad o tom, ako a kde sa energia spotrebovávala, ale aj o type energie, ktorá sa nakupovala,“ vysvetľuje Catrin. „Volvo prevádzkuje približne 300 vlastných maloobchodných pobočiek po celom svete. Niektoré sú malé, iné veľké – a všetky majú svoje vlastné jedinečné výzvy. Chceli sme zistiť lokality s najvyššou produkciou emisií, aby sme čo najskôr urobili najúčinnejšie zmeny."
Bol to jednoduchý, ale efektívny ťah. Každé obchodné zástúpenie nahlásilo svoj zdroj a spotrebu energie – od prevádzky servisných dodávok a dielní až po kancelárie, vykurovanie/chladenie až po nabíjanie elektrických nákladných vozidiel. Po vizualizácii týchto údajov bolo vidieť, kde je možné vykonať zmeny a nasadiť ekologickejšie alternatívy.
„Napríklad v chladnejších severských krajinách, kde sme zaznamemali oveľa vyššiu spotrebu, bol prechod na obnoviteľný zdroj elektrickej energie prioritou. V krajinách, kde zelená elektrina nebola ľahko dostupná, ako je Južná Afrika, Malajzia a v niekoľkých krajinách východnej Európy, sme sa zamerali na solárnu energiu,“ hovorí Catrin.
Medzi ďalšie relatívne jednoduché zmeny patrí investovanie do elektrických tepelných čerpadiel v krajinách, ako je Spojené kráľovstvo, kde je závislosť od plynu vysoká. Tím maloobchodnej siete tiež spolupracoval s investičným a realitným oddelením spoločnosti Volvo, aby sa nové prevádzky stavali podľa prísnych uhlíkovo neutrálnych environmentálnych noriem. Postupne sa zmeny implementovali a Catrinin tím začal vidieť, aký dopad majú.
„V skutočnosti sme mali počiatočný cieľ znižiť CO2 do roku 2025 o 25%, ale zvýšili sme ho o 50%, pretože trakcia bola taká úspešná,“ hovorí Catrin. „A dokonca sme boli prekvapení, no skutočne potešení, že do roku 2023 sme dosiahli 49%. Takže teraz sa zameriavame na dlhodobejší cieľ: Sieť nula do roku 2035."
Zdieľanie výsledkov zmien s obchodnými zastúpeniami bolo dôležitou súčasťou stratégie. Catrin je presvedčená, že tento kľúčový krok v oblasti udržateľnosti vytvoril a udržal čo najviac pozitívnej angažovanosti.
„Proces je plynulejší, ak sú všetci na palube a veľká časť toho, čo robíme, je neustále oboznamovať miestne tímy o týchto pozitívnych rozdieloch. Chceli sme vytvoriť nový spôsob myslenia – nepovažujeme to za projekt, ale nepretržitú a prirodzenú súčasť všetkého, čo robíme.“
Ako môže maloobchodná stratégia znižovania CO2 spoločnosti Volvo pomôcť firmám v oblasti nákladnej dopravy?
Základné princípy stratégie môžu ľahko prispôsobiť prevádzkovatelia dopravy, ktorí majú podobné záväzky v oblasti udržateľnosti.
Existuje ďalšia významná výhoda nielen pre majiteľov vozových parkov, ale aj pre nákupcov prepravy či Volvo Trucks privátnych dílerov: Obchodné zastúpenia Volvo Trucks sa stanú dodávateľom kategórie 3 v rámci iniciatívy Science-Based Targets initiative (SBTi).
Maloobchodná stratégia znižovania CO2 je súčasťou záväzku Volvo Trucks voči SBTi, čo umožňuje spoločnostiam transparentne napĺňať ciele s nulovými emisiami v súlade s ambíciou Parížskej dohody.
Stupnica klasifikuje ciele redukcie emisií skleníkových plynov do štyroch kategórií a obchodné zastúpenia Volvo Truck v súčasnosti spadajú do kategórie 1 – emisie, ktoré vznikajú priamo pri ich prevádzke na mieste, a kategórie 2, nepriame emisie, ktoré vznikajú napríklad vtedy, keď sa elektrina vyrába mimo závodu.
„Keď naše obchodné zastúpenia dosiahnu nulu, naši zákazníci budú profitovať z kategórie 3 SBTi, pretože budeme súčasťou ich dodávateľského reťazca. Takže naše úsilie tiež ide v ústrety prevádzkovateľom vozidiel a nákupcom prepravy s cieľom dosiahnuť nulové emisie,“ vysvetľuje Catrin.
Chceli sme vytvoriť nový spôsob myslenia – nepovažujeme to za projekt, ale nepretržitú a prirodzenú súčasť všetkého, čo robíme.“
Záverečný stupienok prechodu maloobchodnej siete na nulové emisie však bude najťažší.
„V centre pozornosti bude energetická efektívnosť a výroba vlastnej energie, takže sa staneme menej závislí na nákupe zo siete. Na tejto ceste budeme musieť byť kreatívnejší a pripravení testovať nové riešenia – strešné veterné mlyny, alternatívy infračerveného vykurovania a geotermálne riešenia na podporu tepelných čerpadiel – sú len niektoré z nápadov, ktoré máme,“ hovorí Catrin.
Akumulátorový systém na skladovanie energie (BESS), ktorý pomôže potlačiť nestabilitu v sieti alebo uskladniť solárnu energiu, bude tiež možnosťou pre vybraných predajcov. Okrem toho zavádzame zmeny v oblasti dodávok elektrickej energie, najmä tam, kde je k dispozícii zelená elektrina.
„Zatiaľ čo lokálna angažovanosť je stále kľúčová, posledná fáza si bude vyžadovať aj investične orientovanú aktivitu v našich obchodných zastúpeniach. Je ťažké povedať, čo to bude, ale musíme nájsť správne zameranie a rýchlosť – je to príležitosť, ktorej veríme a ktorej súčasťou chceme byť.“
Kvalita, bezpečnosť a starostlivosť o životné prostredie sú základnými hodnotami Volvo Trucks a stávajú sa základným kameňom vývoja každého produktu. Prečítajte si viac o udržateľnej preprave alebo preskúmajte naše produktové riešenia.