Jednou z funkcií dostupných vo vysoko prepojených vozidlách je geofencing: Táto novinka využíva lokalizačné služby k zvýšeniu efektivity a bezpečnosti prevádzky, k zníženiu ekologického dopadu jázd a k splneniu stále prísnejších legislatívnych požiadaviek. Bližšie sa pozrieme na túto technológiu, jej dôsledky a potenciálne výhody, ktoré ponúka správcom vozových parkov a vodičom – ako aj obyvateľom miest na celom svete.
Povedať, že doprava sa za posledných niekoľko desaťročí veľmi zmenila, by bolo slabé slovo. Zdá sa, že toto odvetvie sa nachádza v neustálom období vývoja a zmien. A samotné nákladné vozidlá sú z roka na rok vyspelejšie, pričom ich hodnotenie sa neposudzuje len podľa výkonu, efektivity a užitočného zaťaženia, ale aj podľa konektivity a dostupnosti najrôznejších služieb a funkcií, ktoré od toho závisia. Jednou z týchto funkcií je geofencing. Čo to presne znamená? A ako to môže byť užitočné v dnešnom meniacom sa dopravnom prostredí?
Princíp geofencingu dokáže pochopiť každý, kto niekedy používal zariadenie s GPS. Pokiaľ ste si niekedy vypožičali verejnú elektrickú kolobežku alebo bicykel, pravdepodobne ste ho použili. Koncept je pomerne jednoduchý. Pohyb zariadenia – akéhokoľvek zariadenia – sa sleduje, zvyčajne pomocou GPS. Zariadenie pri pohybe prekračuje hranice vyznačené na mape, čím vstupuje do rôznych zón.
Pre takto vyznačené zóny používame termín bezpečné zóny (geofences). Hranice týchto oblastí sú však neviditeľné a virtuálne. Môžu sa dokonca pohybovať a byť dynamické – napríklad, rozprestierať sa v určitom polomere od konkrétneho bodu, pričom sa tento bod môže pohybovať alebo byť stabilný. Dokonca hranice stanovené v rámci oblasti môžu byť trvalé i dočasné, ako napríklad školské zóny alebo parkovacie miesta. Existuje nespočetne veľa spôsobov interakcie s týmito zónami. Dochádza k nej predovšetkým v okamihu, keď pohyblivé zariadenia, ktorým môže byť čokoľvek, od malého motorového skútra až po ťažké nákladné vozidlo (musí však pravidelne odosielať a prijímať dáta), vstúpi do bezpečnej zóny, vyjde z nej alebo sa nachádza na ich hraniciach. Kedykoľvek zariadenie prekročí jednu z týchto hraníc, niečo sa stane.
To môže znamenať množstvo rôznych vecí. Možno sa rýchlosť vozidla, ktoré riadite, zníži v dôsledku aktivovaných bŕzd a obmedzenej akcelerácie. Možno sa spustí oznámenie alebo sa aktivuje či deaktivuje vaša možnosť vykonať určitú funkciu. Akcia môže byť dokonca taká jednoduchá, ako spustenie jediného dátového prvku: Časový záznam o vašom vstupe do zóny alebo akékoľvek iné relevantné údaje.
Geofencing v podstate poskytuje informácie a znalosti, ktoré ľuďom slúžia ako podklad pre rozhodovanie."
Jednou z výhod života na cestách je sloboda, takže je pochopiteľné, že geofencing sa v rôznych fázach stretol so zmiešanou odozvou. Môže to však byť aj spôsob, ako zabezpečiť zvýšenú úroveň bezpečnosti, znížiť emisie a dokonca zlepšiť účinnosť. Bezpečné oblasti nemusia byť nutne rušivé, ani neoberajú vodičov o úplnú kontrolu na vozidlom. Ich hlavným využitím je informovať vodičov, aby mohli svoje správanie prispôsobiť danému prostrediu.
Je dôležité si uvedomiť, že monitorovanie vozidiel a kontrola správania vodičov i vozidiel je citlivá téma v súvislosti s GDPR a ďalšími právnymi predpismi o ochrane osobných údajov. Preto by táto technológia mala byť využitá iba v prípadoch, keď spoločnosti vykonali dôkladné právne posúdenia a zvážili riziká. Riešenie obvykle vyžaduje dohodu medzi spoločnosťou a majiteľom vozidla.
Johan Rundberg, ktorý sa v spoločnosti Volvo Trucks zaoberá geofencingom, vysvetľuje: "Geofencing v podstate poskytuje informácie a znalosti, ktoré ľuďom slúžia ako podklad k rozhodovaniu." Hoci nákladné vozidlá disponujú funkciami, ktoré umožňujú bezpečným zónam spúšťať akcie ovplyvňujúce správanie vodiča, ich účelom je z veľkej časti informovať vodiča, správcu vozového parku alebo kohokoľvek iného, kto potrebuje vedieť, čo sa deje.
Johan Rundberg pokračuje: "Bezpečné zóny môžete priradiť jednému alebo viacerým vozidlám tak, aby sa pri vjazde vozidla do bezpečnej zóny spustila alebo zaznamenala určitá udalosť. Dostanú upozornenie. Ďalšie upozornenie sa zobrazí aj vtedy, keď vozidlo bezpečnú zónu opustí. Je možné vytvoriť najrôznejšie tvary bezpečných zón: kruhy, štvorce či polygóny, alebo naplánovať trasu a bezpečnú zónu umiestniť okolo nej. Potom sa môžete prihlásiť do služby na správu vozového parku a zobraziť si všetky tieto udalosti."
Aké funkcie služba Bezpečné zóny poskytuje? Okrem iného môže pomôcť s plánovaním trás, logistikou a harmonogramom. Pretože sú predovšetkým prispôsobivé. „Ich používanie je veľmi flexibilné,” zdôrazňuje Johan Rundberg, „a naši zákazníci ich môžu použiť na čokoľvek chcú. Zvyčajne ich využívajú na nakládku a vykládku na miestach, ktoré môžu prijímať oznámenia.“
„Personál v sklade, ktorý má za úlohu nákladné vozidlo naložiť alebo vyložiť, obdrží včas oznámenie o tom, kde sa nákladné vozidlo skutočne nachádza, a kedy dorazí.“ Tým pádom sa pripravia na zahájenie nakládky. Dopravnej spoločnosti táto technológia pomáha vyhodnocovať produktivitu a dozvedieť sa, ako dlho sa vozidlo v zóne nachádzalo.”
Okrem toho, že bezpečné zóny pomáhajú správcom vozových parkov pri práci, môžu poskytovať lepší prehľad aj vodičom. Včasné informácie sú pri riadení neoceniteľné, hlavne keď potrebujete, prispôsobiť spôsob jazdy okolitému prostrediu. Johan Rundberg vysvetľuje: „Tieto informácie sa zobrazujú aj vodičom, ktorí na displeji prístrojového panela vidia, že práve vstúpili do vytýčenej zóny alebo ju opustili. Vodiči si tak viac uvedomujú svoje správanie: Je to pre nich viac znalostí, ktoré im pomáhajú prispôsobiť svoje správanie za volantom danému prostrediu.“
Flexibilita je súčasťou radosti z premýšľania o tomto, pretože každý bude mať svoj vlastný spôsob, ako si služby prispôsobiť svojim potrebám.“
Koncept geofencingu je teda sám o sebe pomerne jednoduchý: Len o niečo viac ako čiary na mape. Spôsob, akým s ním vozidlá interagujú, sa neustále stáva sofistikovanejším.
Håkan Wall je vo Volvo Buses, ktorá už roky pracuje s technológiou geofencing, zodpovedný za vývoj produktov pre bezpečné zóny. Vidí, že niektorí ľudia chcú využívať zóny na získavanie informácií o trasách a správaní vodičov, zatiaľ čo iní vidia ako nástrj na priame ovplyvňovanie správania vozidla. „Hlavným účelom zónovej technológie je ovládať určité funkcie v autobuse,“ hovorí. „Mohlo by ísť o bezpečné zóny, kde je stanovený rýchlostný limit, alebo o rôzne zóny pre hybridné autobusy, kde môžete kontrolovať, či jazdia na spaľovací motor alebo elektrickú energiu.”
Technológia zón dokáže priamo ovplyvniť správanie vozidla, a nielen zbierať a poskytovať informácie. Flexibilita a prispôsobivosť navyše umožňujú vytvárať riešenia šité na mieru pre jednotlivé trhy a prostredia. Ako vysvetľuje Håkan: „Mohli by ste sa napríklad pozrieť na spotrebu energie vykurovacích a chladiacich systémov v závislosti od toho, ako dlho sú otvorené dvere pri určitých vonkajších teplotách. Keď nad tým premýšľam, veľmi ma teší táto široká flexibilita. Rôzni prevádzkovatelia totiž budú využívať zónové služby odlišne, podľa svojich vlastných potrieb.“
Ale čo nákladné vozidlá? Johan Rundberg vysvetľuje, ako môžu bezpečné zóny priniesť skutočné výhody na pracovisku. „Keď vozidlo vstúpi do vytýčenej oblasti s definovaným rýchlostným limitom, môže sa zmeniť aj správanie samotného vozidla,“ hovorí. „Mohli by ste obmedziť rýchlosť, ktorou môže vozidlo danou oblasťou prejsť.“
Bezpečné zóny sa tiež dajú využiť k zvýšeniu bezpečnosti na diaľniciach. Johan Rundberg vysvetľuje: „Je v záujme všetkých zaistiť bezpečnosť cestných pracovníkov, čo by sa dalo dosiahnuť pomocou geofencingu, ktorý automaticky obmedzuje rýchlosť prechádzajúcich vozidiel.“ Tu je však potrebné regulovať, ktorý orgán k tomu bude mať prístup. Musíme sa uistiť, že to nebude zneužívané. Ďalším potenciálnym spôsobom využitia je možnosť obmedziť rýchlosť ťažko naložených nákladných vozidiel prechádzajúcich cez mosty alebo po nekvalitných cestách, čím znížime náklady na údržbu a opravy.
Hoci sa niektorým ľuďom môže obmedzenie správania vodiča zdať zbytočné, v praxi bola technológia prijatá dobre. Ako hovorí Håkan Wall: „Keď vodiči skutočne zažijú, že im vozidlo pomáha udržiavať rýchlosť a zaisťuje pohodlie cestujúcich, je to naozaj užitočné, pretože sa potom môžu sústrediť na cestujúcich a samotnú cestu.“
Vyváženie možností vytýčených oblastí s požiadavkami vodičov môže tiež prispievať k znižovaniu dopadov na životné prostredie. Ako hovorí Håkan Wall: „Dá sa napríklad urobiť to, že pomocou zón skrátite dobu, ktorú vozidlo trávi na voľnobeh. Možno by autobusy mohli mať motory bežiace na voľnobeh iba určitý počet minút a potom by sa vypli. Hluk je tiež faktorom pri plánovaní environmentálnych zón. Napríklad pred nemocnicami alebo v stúpaní môžete pridať zónu, kde sa vozidlo prepne do elektrického režimu, aby zbytočne nespôsobovalo hluk.“
Rovnako ako mnoho aspektov konektivity by sa zónová technológia, ktorá existuje vďaka koncepcii geofencingu, mohla stať rovnako prirodzenou súčasťou jazdy nákladným vozidlom ako automatizovaná prevodovka či bezpečnostné funkcie. A skúsenosti ukazujú, že v mnohých prípadoch to jednoducho uľahčuje život. Ale jedna vec je istá: S rastúcou konektivitou nákladných vozidiel sa technológie ako geofencing budú naďalej rozširovať, čo bude prínosom pre firmy i obevateľov na celom svete.
Ak by ste sa chceli dozvedieť viac o tom, ako konektivita mení odvetvie nákladnej dopravy, mohli by vás zaujímať aj témy:
● Ako konektivita a umelá inteligencia zlepšujú prevádzkyschopnosť nákladných vozidiel
● Ako dátové a bezdrôtové technológie zabraňujú poruchám nákladných vozidiel