Trucks

Čo znamená nové stanovenie cien uhlíka pre dopravné spoločnosti v EÚ

Volvo Nákladné vozidlá
2025-06-13
3 minúty čítania
Udržateľnosť
Author
Volvo Nákladné vozidlá

Nový európsky systém obchodovania s emisiami stanoví cenu za emisie uhlíka z cestnej dopravy a očakáva sa zvyšovanie cien fosílnych palív. Systém nadobudne účinnosť v roku 2027 a takto bude fungovať.

Prvý systém obchodovania s emisiami, ETS1, bol v Európe zavedený v roku 2005. Zahŕňa emisie z výroby elektriny a tepla, priemyselnej výroby a leteckého sektora. V roku 2027 EÚ spustí druhý systém obchodovania s emisiami (ETS2), tentoraz bude cestná doprava podliehať stanovovaniu cien uhlíka. Systém je nastavený na zníženie emisií o 42% do roku 2030 v porovnaní s úrovňami z roku 2005. Očakáva sa, že to ovplyvní štruktúru nákladov dopravných spoločností v celej Európe.

Jednoducho povedané, systém ETS2 spoplatňuje uhlíkovú stopu z cestnej dopravy. EÚ si stanovila limit na emisie uhlíka. Ten sa potom delí na individuálne povolenky, ktoré sa budú dražiť. Každá povolenka dáva držiteľovi právo vypustiť jednu tonu oxidu uhličitého do ovzdušia.

ETS2 je systém na úrovni dodávateľov, čo znamená, že emisné kvóty budú musieť nakupovať dodávatelia paliva, a nie koncoví spotrebitelia. V rámci tejto schémy môžu firmy podľa potreby obchodovať s povolenkami medzi sebou.

Pokiaľ ide o fosílne palivá, analytici v Európe očakávajú, že dodatočné náklady na emisné kvóty sa s najväčšou pravdepodobnosťou prejavia na čerpacích staniciach vo forme vyšších cien pre spotrebiteľov. Je ťažké predpovedať, ako vysoko by mohli ceny stúpnuť - všetko závisí od ponuky a dopytu po emisných kvótach. Väčšina prognóz naznačuje nárast o 0,15 až 0,25 eura za liter fosílnej nafty do roku 2030. Iné, dramatickejšie prognózy poukazujú na zvýšenie cien až o 0,5 eura za liter.

„Presne o to tomuto systému ide. Vytvára bod zlomu, kde sa prechod na elektrinu, bioplyn alebo HVO stáva ekonomicky výhodnejším,“ vysvetľuje Mattias Goldmann, zakladateľ a generálny riaditeľ švédskeho Sekretariátu 2030, ktorý aktívne podporuje prechod na bezfosílnu dopravu.

Vplyv na finálne ceny však bude formovaný politickými rozhodnutiami. Ak systém narazí na silnú kritiku zo strany priemyslu a verejnosti, pravdepodobne dôjde k úpravám, ktoré zmiernia tlak na ceny pohonných hmôt.

V každom prípade, obnoviteľné palivá, vodík a elektrina budú z EÚ ETS2 vyňaté, takže im nehrozí žiadne zvýšenia nákladov. To ich prirodzene robí konkurencieschopnejšími. Firmy, ktoré už dnes využívajú tieto zdroje a elektrinu, získavajú výraznú konkurenčnú výhodu - tak z hľadiska prevádzkových nákladov, ako aj z pohľadu svojho postavenia na trhu.
 

Aký bude mať ETS2 vplyv na dopravné spoločnosti?

Spoločnosti s vysokou spotrebou fosílnych palív pocítia dopad najviac. Celkový vplyv však bude závisieť aj od viacerých faktorov: zloženia vozového parku, štýlu jazdy a systému daní z palív v konkrétnej krajine.

„Firmy, ktoré dnes masívne využívajú fosílnu naftu v krajinách s nízkymi daňami, musia počítať s prudkým nárastom nákladov. Naopak, tie, ktoré už investovali do elektromobilov, konsolidácie alebo intermodálnej dopravy, získajú konkurenčnú výhodu,“ vysvetľuje Mattias Goldmann.

Hoci systém nadobudne účinnosť v roku 2027, zainteresované strany v sektore dopravy musia už teraz začať nahlasovať svoje emisie

 

Stratégie a príležitosti

Firmy, ktoré chcú minimalizovať svoju závislosť od rastúcich cien fosílnych palív, majú k dispozícii účinné nástroje. Okamžité úspory môžu priniesť opatrenia ako ekologická jazda, inteligentné plánovanie trasy, optimalizovaný výber pneumatík a dôsledné riadenie rýchlosti. Najväčší prelom a najvýraznejšie zisky však prinesie zásadná zmena paliva – teda prechod na alternatívne, udržateľné zdroje.

„To, čo bolo predtým na hranici ziskovosti, sa teraz stáva jednoznačne profitabilným! K tomu sa pridáva výrazná komunikačná hodnota – možnosť ukázať sa ako líder v oblasti udržateľnosti, čo samo o sebe predstavuje silnú konkurenčnú výhodu.“
 

Kritika a kompenzácia

Systém ETS2 čelí kritike, že najviac zasiahne menších prevádzkovateľov. Obzvlášť zraniteľné sú firmy vo vidieckych oblastiach alebo v krajinách, kde bola nafta historicky lacná.

„Áno, systém je v tomto smere nerovnomerný. No zároveň prinesie EÚ značné príjmy, pričom polovica týchto peňazí bude vyčlenená na zmiernenie sociálnych dopadov. „Toto prerozdelenie je kľúčové pre zabránenie rozsiahlym protestom,“ hovorí Mattias Goldmann.

Analytici majú rozdielne názory na to, aký efektívny bude ETS2. Mattias Goldmann je presvedčený, že systém bude fungovať.

„Skúsenosti s ETS1 v iných sektoroch potvrdzujú jeho funkčnosť. Systém ETS2 preto akceleruje zelenú transformáciu, najmä v regiónoch, ktoré v tejto oblasti stagnujú. A čo je dôležité, dosiahne to bez potreby direktívnych mandátov. Trh efektívne stanoví, koľko bude stáť vypúšťanie emisií. Je to účinný nástroj na redukciu klimatickej záťaže.“

Švédsky Sekretariát 2030

Švédsky Sekretariát 2030 je politicky nezávislá koalícia švédskych spoločností a mimovládnych organizácií, ktoré zdieľajú ambíciu prejsť na udržateľnú dopravu. Ponúka analýzy, štatistiky a politické poradenstvo a pôsobí ako sprostredkovateľ medzi vládou a priemyslom.