Logistické a prepravné spoločnosti čelia neúprosnému tlaku na znižovanie emisií uhlíka. Tento tlak pochádza z troch hlavných smerov: uspokojovanie požiadaviek zákazníkov, dodržiavanie prísnych regulačných požiadaviek a dosahovanie vlastných ambicióznych cieľov udržateľnosti. V takejto situácii vyvstáva zásadná otázka: aký je najlepší spôsob, ako tento cieľ dosiahnuť?
Znižovanie emisií z dopravy sa stalo rastúcou prioritou nielen pre samotných dopravcov, ale aj pre mnohých ich zákazníkov. Mnohí kupujúci v oblasti dopravy si stanovili ambiciózne vedecky podložené ciele a ich úspech si bude vyžadovať zníženie emisií v oblastiach, ako je doprava a logistika.
Schopnosť ponúkať dopravu s nižšími emisiami už nie je len konkurenčnou výhodou – rýchlo sa stáva základnou nevyhnutnosťou. Výzva sa môže zdať náročná, ale dobrou správou je, že existuje viac ako jeden spôsob, ako znížiť uhlíkovú stopu vášho podnikania.
Najrýchlejším a najpriamejším spôsobom, ako znížiť emisie, je prejsť z fosílnej nafty na nízkouhlíkové alternatívy, ako sú elektrina s nízkym obsahom uhlíka, bio-LNG, HVO alebo bionafta (B100). Realitou je, že náklady a dostupnosť každej z týchto alternatív sa môžu medzi jednotlivými trhmi výrazne líšiť. Pre mnohé firmy tak tieto možnosti zatiaľ nemusia byť finančne alebo prevádzkovo schodné.
Zmena paliva nemusí byť okamžitá a komplexná; môže prebiehať postupne. Medzi naftou a plne obnoviteľnými alternatívami existuje celá škála prechodných palív, ktoré umožňujú okamžité zníženie emisií uhlíka v krátkodobom horizonte a zároveň pripravujú vašu firmu na úplný prechod v dlhodobom časovom horizonte.
Napríklad, LNG je fosílne palivo a dokáže priniesť okamžité zníženie emisií CO2 približne o 15–20% v porovnaní s naftou.[1] Nákladné vozidlo poháňané LNG tiež poskytujú možnosť využitia obnoviteľného bio-LNG, keďže sa stáva ľahšie dostupným, čo následnej zníži emisie CO2 takmer na nulu.
Ďalšou alternatívou je miešanie obnoviteľných palív, ako sú HVO a bionafta, s konvenčných naftou v existujúcich spaľovacích motoroch. Podobne ako pri LNG, ani tento krok neodstráni všetky emisie CO2, ale dosiahne ich citeľné zníženie. Postupom času je možné zvyšovať podiel zmesi, až kým sa nafta úplne nenahradí.
Pri hodnotení vplyvu ktoréhokoľvek zdroja paliva alebo hnacej sústavy na klímu je kľúčové vedieť, aké emisie sa merajú. Ak hovoríme o emisiách typu „od nádrže po koleso“ (TTW), meriame len výfukové emisie samotného nákladného vozidla počas jeho prevádzky. Emisie typu „od zdroja po koleso“ (WTW), na druhej strane, zahŕňajú celý reťazec: emisie z ťažby, spracovania, výroby a dodávky paliva.
Príkladom je elektrické nákladné vozidlo, ktoré má nulové emisie TTW. Jeho emisie WTW sa však môžu dramaticky líšiť v závislosti od toho, či je použitá elektrina vyrábaná z uhlia, alebo z obnoviteľných zdrojov energie. V prípade palív HVO a bionafta sa emisie WTW menia podľa vstupnej suroviny použitej na ich výrobu. Túto dôležitú otázku je potrebné konzultovať s miestnym dodávateľom paliva.
Na presné určenie celkového vplyvu nákladného vozidla na klímu počas jeho životnosti a vplyvu zdroja paliva je nevyhnutné vykonať hodnotenie životného cyklu (LCA). To vám pomôže vytvoriť si ucelený obraz o vašej skutočnej uhlíkovej stope a poskytne jasné usmernenie pri efektívnom znižovaní emisií.
Na výpočet environmentálneho vplyvu vášho vozidla môžete využiť napríklad kalkulačku environmentálnej stopy od spoločnosti Volvo Trucks, ktorá je založená na komplexných analýzach životného cyklu vozidla (LCA) spoločnosti Volvo.
Minimalizácia spotreby paliva je odjakživa kľúčová pre prevádzku efektívneho vozového parku a jej význam zostáva nemenný, nakoľko priamo súvisí s produkciou CO2 . Kombinácia aerodynamiky a valivého odporu má priamy pozitívny vplyv na uhlíkovú stopu vozidla. Preto je dôležité špecifikovať vozidlá s optimalizovanými aerodynamickými prvkami, ako sú spojlery, vzduchové deflektory a kryty podvozku. Táto optimalizácia musí zahŕňať aj náves, aby sa využil plný potenciál celej súpravy.
Pokiaľ ide o valivý odpor, nevyhnutné je mať namontované správne pneumatiky. Tie sú klasifikované podľa valivého odporu, kde trieda A predstavuje najnižší odpor a najlepšiu energetickú účinnosť, zatiaľ čo trieda G najvyšší. Udržiavanie optimálneho tlaku a správneho nastavenia kolies ďalej zvyšuje účinnosť. Okrem toho, dobrá celková údržba vo všeobecnosti zaistí optimálny výkon a účinnosť tým, že zabráni upchávaniu vzduchových a olejových filtrov a úniku paliva.
Hoci každé z týchto opatrení môže samostatne viesť len k miernej úspore emisií, kľúč spočíva v ich synergií. Keď sa všetky malé úspory spoja a zrátajú, môžu rýchlo vyústiť do výrazného a významného zníženia celkovej uhlíkovej stopy vášho podnikania.
Už dnes existuje veľa príležitostí na zníženie uhlíkovej stopy vášho podnikania.
V boji proti klimatickým zmenám zohrávajú konektivita a dáta čoraz dôležitejšiu úlohu. Prepojené služby dnes umožňujú detailne sledovať spotrebu paliva a emisie CO2 v celom vozovom parku, ako aj na úrovni jednotlivých nákladných vozidiel. Vďaka tomuto prehľadu je jednoduchšie identifikovať konkrétne oblasti, ktoré si vyžadujú zlepšenie, a následne efektívnejšie aplikovať školenie vodičov.
Prepojené služby môžu poskytovať vodičom aj koučing v reálnom čase počas jazdy, napríklad ich upozornia na príliš prudké brzdenie alebo zbytočne dlhý voľnobeh motora. Alternatívne je možné investovať do komplexného školenia vodičov, čím sa zlepšia techniky jazdy v celom vozovom parku.
K dispozícii sú aj prepojené služby správy vozového parku, ktoré uľahčujú plánovanie a optimalizáciu trasy v reálnom čase. To pomáha vodičom dokončiť úlohy čo najrýchlejšie a najefektívnejšie s minimálnymi emisiami CO2 .
Využitím tejto kombinácie služieb spolu so školením vodičov nielenže znížite svoju klimatickú stopu, ale zároveň priamo redukujete aj svoje prevádzkové náklady.
Pretože celé odvetvie prechádza zásadným technologickým posunom a ciele znižovania emisií sa zdajú byť vzdialené, môže byť lákavé zaujať vyčkávací prístup. Ak však pasívne čakáte na výstavbu nových nabíjacích staníc alebo plné nasadenie vodíkových nákladných vozidiel, riskujete, že zaostanete za konkurenciou.
Spoločnosti s ambicióznymi klimatickými cieľmi už dnes aktívne vyhľadávajú dopravných partnerov, ktorí dokážu preukázateľne prispieť k zníženiu ich uhlíkovej stopy. Tí dopravcovia, ktorí už teraz podnikli kroky na minimalizáciu svojich emisií, si tak budujú jasnú konkurenčnú výhodu.
Nikto neočakáva, že sa celé odvetvie dekarbonizuje zo dňa na deň – ale už dnes existuje viacero možností, ako začať znižovať svoje celkové emisie.
Viac informácií o alternatívnych palivách a nákladných vozidlách by vás mohlo zaujímať:
Viac informácií o znižovaní spotreby paliva a emisií CO2 by vás mohlo zaujímať:
¹Jozef Gnap a Marek Dočkalik, „Impact of the operation of LNG trucks on the environment (Vplyv prevádzky nákladných vozidiel s plynovým pohonom na životné prostredie)“, De Gruyter Brill, 4. októbra 2021, https://www.degruyterbrill.com/document/doi/10.1515/eng-2021-0096/html