Hoci je obstarávacia cena elektrického nákladného vozidla vyššia než pri naftovom modeli, celkové náklady na vlastníctvo (TCO) môžu byť v konečnom dôsledku nižšie. Vďaka správne zvolenej stratégii je možné znížiť náklady počas celého životného cyklu vozidla na plne konkurencieschopnú úroveň.
Vhodná kombinácia štátnych stimulov, optimalizácia jazdných cyklov, dostupnosť nabíjacej infraštruktúry a priaznivé ceny elektriny môžu v súčasnosti zabezpečiť, že prevádzka elektrického nákladného vozidla bude počas jeho životného cyklu výhodnejšia než pri naftovom variante. Tu je niekoľko kľúčových oblastí, v ktorých môžete znížiť celkové náklady na vlastníctvo (TCO) a urobiť z elektrickej dopravy rentabilnú voľbu pre vaše podnikanie.
Áno. Štátne inštitúcie po celom svete ponúkajú rôzne formy finančných stimulov a dotácií, ktoré pomáhajú kompenzovať rozdiel v obstarávacej cene medzi naftovými a elektrickými vozidlami. Tieto mechanizmy sú často kľúčovým faktorom, ktorý zásadne mení celkovú ekonomickú bilanciu a návratnosť investície.
Napríklad v období vzniku tohto článku si kupujúci elektrických nákladných vozidiel v USA môžu uplatniť daňové úľavy až do výšky 40,000 USD na vozidlo. Okrem toho majú k dispozícii aj granty na budovanie nabíjacej infraštruktúry prostredníctvom Programu dotácií pre ekologické ťažké úžitkové vozidlá. Významnú podporu poskytujú aj jednotlivé štáty vďaka programom, ako napríklad kalifornský HVIP alebo newyorský NYTVIP.
V Európe v súčasnosti britská vláda ponúka granty až do výšky 25,000 libier na nákup elektrických nákladných vozidiel. V rámci EÚ sa situácia v jednotlivých krajinách líši, avšak väčšina členských štátov ponúka rôzne formy stimulov na obstaranie bezemisných vozidiel, pričom podpora často zahŕňa aj budovanie potrebnej nabíjacej infraštruktúry.1
Vhodná kombinácia štátnych stimulov, optimalizácia jazdných cyklov, dostupnosť nabíjacej infraštruktúry a priaznivé ceny elektriny môžu v súčasnosti zabezpečiť, že prevádzka elektrického nákladného vozidla bude počas jeho životného cyklu výhodnejšia než pri naftovom variante."
To, či prechod z nafty na elektrinu prinesie úsporu prevádzkových nákladov, závisí od cien oboch komodít na konkrétnom trhu. Vo všeobecnosti je však elektrina v Európe, Severnej Amerike a Ázii lacnejšia než nafta – najmä v krajinách s vysokým daňovým zaťažením pohonných hmôt.
Zásadnou výhodou elektrických pohonov je ich vysoká efektivita; sú približne o 55% energeticky úspornejšie než naftové agregáty. V závislosti od aktuálnych cien tak môžu byť prevádzkové náklady na elektrické nákladné vozidlo v Európe a USA nižšie približne o tretinu a v Číne dokonca až o 70%.2
Výslednú cenu za energiu ovplyvňuje aj miesto a čas nabíjania. Nabíjanie vo vlastnom depe počas mimo špičkových hodín je spravidla ekonomicky výhodnejšie než využívanie verejných rýchlonabíjacích staníc.
Atraktívnou možnosťou je tiež inštalácia fotovoltických panelov v areáli firmy. Toto riešenie nielenže znižuje priame náklady na nabíjanie, ale v prípade prebytkov umožňuje energiu odpredať späť do siete.
Cestné mýto sa pre mnohých dopravcov stáva čoraz výraznejšou nákladovou položkou. Vlády v celej Európe zavádzajú poplatky odstupňované podľa emisií CO2, čoho príkladom je nemecký systém MAUT či smernica EÚ Eurovignette. Na niektorých trhoch už náklady na mýto v prepočte na kilometer dokonca prevýšili cenu paliva. Napríklad mýto pre ťažké nákladné vozidlá v Rakúsku môže dosahovať až 0,62 eur/km.[1] Batériové elektrické nákladné vozidlá sú však od týchto poplatkov často oslobodené, napríklad v Nemecku, alebo podliehajú výrazne nižším sadzbám.
Okrem toho sa očakáva, že systém EÚ ETS2, ktorý má nadobudnúť účinnosť v roku 2027, zvýši ceny nafty v celej EÚ.[2] Opäť platí, že dodatočným daniam sa dá vyhnúť prechodom na elektrický pohon.
Ďalším dôležitým faktorom je užitočné zaťaženie. Aby sa kompenzovala vyššia hmotnosť batérií, legislatíva EÚ umožňuje elektrickým nákladným vozidlám navýšiť celkovú prípustnú hmotnosť (GVW). Aktuálne ide o dve tony nad štandardný limit, pričom sa pripravuje legislatíva, ktorá toto navýšenie posunie až na štyri tony.[3] Táto zmena môže zásadne „preklopiť“ výpočet TCO v prospech elektrifikácie, keďže vozidlo dokáže prepraviť rovnaký objem tovaru ako naftový ekvivalent.
Hoci získavanie nových zákazníkov a otváranie ďalších obchodných príležitostí nepatrí do tradičného vzorca celkových nákladov na vlastníctvo (TCO), ide o kľúčový faktor, ktorý zásadne zvyšuje ekonomickú životaschopnosť elektrického nákladného vozidla. Schopnosť ponúknuť ekologickú prepravu môže byť prelomovým bodom pri získavaní nových kontraktov.
Príležitosť pre majiteľov elektrických vozidiel predstavuje najmä rastúci počet nízkoemisných a nulových emisných zón (LEZ/ZEZ) v mestách po celom svete. Do týchto oblastí majú elektrické nákladné vozidlá neobmedzený prístup, a to bez dodatočných poplatkov či hrozby sankcií. Nulové lokálne emisie v kombinácii s nízkou hlučnosťou navyše otvárajú dvere k logistike v nočných hodinách a skoro ráno, kedy sú vozidlá so spaľovacím motorom často obmedzené.
Mnohí odberatelia dopravy si stanovili ambiciózne ciele v oblasti dekarbonizácie, čo si vyžaduje radikálne zníženie uhlíkovej stopy v celom ich dodávateľskom reťazci. Pre majiteľov elektrických nákladných vozidiel to predstavuje významnú konkurenčnú výhodu, pretože môžu ponúknuť prepravu s nulovými lokálnymi emisiami. V určitých segmentoch sú zákazníci dokonca ochotní akceptovať vyššiu cenu za doručenie, ak im to pomôže splniť ich vlastné ciele udržateľnosti.
Ak vlastníctvo elektrického nákladného vozidla otvára dvere k obchodným príležitostiam, ktoré by s konvenčným naftovým vozidlom boli nedosiahnuteľné, tento potenciál musí byť neoddeliteľnou súčasťou každej ekonomickej analýzy a porovnania nákladov. Investícia do elektrifikácie totiž nepredstavuje len nákup techniky, ale predovšetkým nákup konkurenčnej výhody na meniacom sa trhu.
Ak máte záujem dozvedieť sa viac o elektrických nákladných vozidlách a o tom, ako ich implementovať do vášho podnikania, možno vás bude zaujímať:
[1] „Úžitkové vozidlá s nulovými emisiami: Daňové výhody a stimuly (2025), ACEA, 3. apríla 2025, https://www.acea.auto/fact/zero-emission-commercial-vehicles-tax-benefits-and-incentives-2025/
[2] „Trendy v ťažkých elektrických vozidlách“, IEA, https://www.iea.org/reports/global-ev-outlook-2025/trends-in-heavy-duty-electric-vehicles
[3] Pölös Zsofia, „Mýto v niektorých častiach Európy teraz prevyšuje náklady na palivo, varuje IRU“, Trans.info, 7. októbra 2025, https://trans.info/en/tolls-vs-fuel-costs-424452
[4] Juan Fernando López Hernández, „Systém obchodovania s emisiami EÚ pre budovy, cestnú dopravu a ďalšie sektory (ETS2)“, Výskumná služba Európskeho parlamentu, máj 2025, https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2025/772878/EPRS_BRI(2025)772878_EN.pdf
[5] Jaan Soone, „Revízia smernice o hmotnostiach a rozmeroch“, Výskumná služba Európskeho parlamentu, október 2024, https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2023/754595/EPRS_BRI%282023%29754595_EN.pdf?utm_source=chatgpt.com