Trucks

5 spôsobov, ako si uľahčiť investíciu do elektrického nákladného vozidla

Johan Larsson
2024-09-11
Udržateľnosť Elektromobilita
Author
Johan Larsson
viceprezident pre rozvoj podnikania v oblasti elektromobility

Obstarávacia cena elektrického nákladného vozidla môže pre mnohé firmy stále predstavovať určitú prekážku. Dobrou správou je, že existuje niekoľko spôsobov, ako znížiť náklady a potenciálne urobiť elektrické nákladné vozidlá dostupnejšími.

Aj keď obstarávanie náklady elektrických nákladných vozidiel budú pravdepodobne naďalej klesať, skutočnosťou zostáva, že pre mnohé firmy je cenový rozdiel medzi nimi a naftovými nákladnými vozidlami stále výrazný. Dôležité je však nezameriavať sa len na nákupnú cenu.  
 

Sú aj ďalšie faktory, ktoré prispievajú k nákladovej efektivite elektrických nákladných vozidiel, a opatrenia, ktoré môže firma podniknúť, aby zvýšila ich finančnú rentabilitu.

1. Vypočítali ste si celkové náklady na vlastníctvo (TCO)?


Ako prvý krok je nevyhnutné vyčísliť skutočné náklady na vlastníctvo elektrického nákladného vozidla. Jednou z najväčších výhod je úspora paliva a v závislosti od ceny nafty a elektriny na vašom trhu by už len tieto úspory nákladov mohli vykompenzovať vyššiu nákupnú cenu. Vo všeobecnosti platí, že čím vyšší počet najazdených kilometrov nákladné vozidlo má, tým pozitívnejšie sa to prejaví v celkových nákladoch na vlastníctvo.
 

Náklady na servis a údržbu elektrických nákladných vozidiel sú zatiaľ porovnateľné s nákladnými vozidlami s naftovým pohonom, ale z dlhodobého hľadiska sa očakáva, že u elektrických vozidiel budú klesať Elektrická hnacia línia sa totiž v porovnaní so spaľovacími motormi skladá z menej pohyblivých súčastí, čo znamená menšie opotrebovanie komponentov.
 

„Keď vypočítate celkové náklady na vlastníctvo elektrického nákladného vozidla, možno vás prekvapí, akú vysokú rentabilitu môže vaša firma v budúcnosti u elektrických nákladných vozidlách dosiahnuť,“ hovorí Johan Larsson, viceprezident spoločnosti Volvo Trucks pre rozvoj trhu v oblasti elektromobility. „Aj keď to momentálne nie je nákladovo efektívne, parametre, ktoré vstupujú do výpočtu TCO, sa u elektrického nákladného vozidla neustále zlepšujú.“

Ďalšie informácie o tom, ako alternatívne palivá ovplyvňujú TOC nákladného vozidla, nájdete tu. 

2. Existujú nejaké daňové úľavy alebo vládne stimuly, ktoré môžete využiť? 

V mnohých krajinách vlády ponúkajú stimuly a dotácie, aby firmám pomohli investovať do elektrických nákladných vozidiel. Francúzska vláda napríklad ponúka ekologické bonusy na stimuláciu nákupu elektrických vozidiel. Fond austrálskej vlády Future Fuels Fund bol rozšírený o granty na podporu elektrifikácie diaľkových a ťažkých vozidiel.
 

Vlády iných krajinách namiesto toho zdaňujú fosílne palivá zavedením mýtneho, ktorého výška sa počíta podľa emisií CO2. To platí napríklad pre inovovaný systém cestného mýta MAUT v Nemecku. Niekoľko ďalších krajín EÚ teraz nasleduje tento trend a pripravuje vlastné cestné mýta odstupňované podľa emisií CO2.

 

„Takéto stimulačné opatrenia sú na začiatku cesty k elektrifikácii na trhoch užitočné, pretože môžu pomôcť uviesť veci do pohybu správnym smerom,“ vysvetľuje Johan. „Akonáhle sa objemy zvýšia, vlády sa pravdepodobne presunú k riešeniam založeným na daniach, ktoré trestajú používanie fosílnych palív. Tak či onak, tieto typy iniciatív prispejú k tomu, že elektrické nákladné vozidlá budú v porovnaní s naftovými nákladovo efektívnejšie."

Ak patríte medzi prvých používateľov s elektrickým vozovým parkom, máte dobrú pozíciu na to, aby ste z týchto nových príležitostí vyťažili maximum.“

3. Aké máte možnosti financovania?

Prechod od naftového pohonu na elektrický ovplyvní celý rad ekonomických faktorov súvisiacich s vlastníctvom nákladného vozidla, čo sa prejaví aj na možnostiach financovania.
 

Skúsený poskytovateľ finančných služieb bude pripravený ponúknuť klientom odborné poradenstvo v pomerne komplikovanej oblasti vlastníctva elektrických nákladných vozidiel. Od tradičných možností financovania alebo lízingu až po flexibilnejšie modely služieb, existuje viacero spôsobov, ako získať elektrické nákladné vozidlá, ktoré najlepšie vyhovujú vášmu podnikaniu. Spolupráca s odborným partnerom navyše zaisťuje, že do vášho finančného plánu budú začlenené všetky dostupné vládne stimuly, a že získate podporu i pre riešenie nabíjacej infraštruktúry a ďalších špecifických potrieb elektrických vozidiel.
 

Získajte viac informácií o riešeniach elektromobility spoločnosti Volvo Financial Services.
 

4. Môžete spolupracovať s ostatnými a zdieľať investičné náklady?

Keďže mnohé dopravné spoločnosti a dopravcovia majú podobné problémy, možno existujú príležitosti k spolupráci na riešeniach? V niektorých prípadoch konkurenčné spoločnosti investovali do nabíjacích uzlov spoločne, aby sa podelili o investičné náklady.
 

Napríklad holandská dopravná spoločnosť Millenaar & van Schaik investovala do dvoch nabíjacích staníc. Jednu umiestnila do svojho domovského depa a druhú v lokalite jedného zo svojich projektov. Ich klient potom investoval do projektu WattHub, ktorý drží svetový primát medzi rýchlonabíjacími stanicami pre nákladné vozidlá. Vďaka tomu si ich vodiči môžu rezervovať garantované nabíjacie miesta s nabíjacím výkonom až 250 kW, pričom využívajú 100 % elektriny z udržateľných zdrojov. 
 

Ostatné spoločnosti tiež boli schopné spolupracovať s miestnymi poskytovateľmi energie, aby zabezpečili dohody o znížených a/alebo fixných nákladoch na elektrinu.
 

5. Prináša vlastníctvo elektrického nákladného vozidla nové obchodné príležitosti?

 Vlastníctvo vozového parku s elektrickými vozidlami predstavuje na mnohých trhoch značné konkurenčné výhody. Verejné súťaže a veľkí zadávatelia dopravy stále viac požadujú dopravu bezemisnú dopravu, čo predstavuje obrovskú príležitosť. Napríklad spoločnosť H. van Wijk Transport začala s prechodom na elektrické nákladné vozidlá, keď zaregistrovala rastúci dopyt po bezemisnej preprave. Krátko na to uspela vo veľkom výberom konaní, ktoré vypísal magistrát mesta Amsterdam. 
 

Elektrické nákladné vozidlá sa dajú použiť aj v rastúcom počte nízkoemisných (LEZ) a bezemisných zón (ZEZ), ktoré vznikajú v mestách po celom svete. Odhaduje sa, že do roku 2025 bude v Európe viac ako 500 LEZ. Medzitým mnoho miest plánuje zakázať naftu vo svojich centrách. Ide napríklad o mestá Štokholm, Paríž, Atény, Madrid a Londýn.
 

„Elektrické vozidlá môžu vstúpiť do oblastí a vykonávať úlohy, ktoré sú čoraz menej dostupné pre konvenčné naftové nákladné vozidlá,“ hovorí Johan. „Môžu sa využívať v rezidenčných oblastiach a zónach so zníženým hlukom alebo aj pri prevádzke v nočných hodinách. Ak patríte medzi začiatočníkov v užívaní elektrických nákladných vozidiel, máte dobrú pozíciu na to, aby ste z týchto nových príležitostí vyťažili maximum.“
 

Zistite viac o elektrických nákladných vozidlách a o tom, ako ich najlepšie využiť pre vaše podnikanie: